Locsound DCC op Marklin Systems

Gestart door railbusje, 20 februari 2005, 23:02:16 PM

railbusje

Ik heb een Fleischman VT95 railbus gekocht voor op mijn Marklin baantje met mobile station. Ik heb ze op adres 60 gezet, het adres voor treinstellen. De geluiden werken perfect maar de verlichting werkt maar in ??n wagen en ze flikkert altijd. Is hier een oplossing voor want het is wel een zeer mooi model.

tonycabus

Mooi Railbusje, Railbusje!
Maar wat zeg je[?][?][?][?][?]
DCC op MARKLIN SYSTEMS[?][?][?][?][?]
Dat ziet er me niet zo gezond uit, jong!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

railbusje

Het is een wisselstroommodel. Er zit een aparte handleiding van de decoder bij waarin staat dat de Locsound DCC decoder ook op wisselstroom Motorola formaat werkt. Ze hebben het echter alleen maar over de Marklin 6021 control unit. De trein rijdt perfect en het geluid doet het ook prima maar de verlichting niet.

tonycabus

Misschien is de verlichting niet massavrij, zoals bij veel Flm modellen. Dan kan ze gaan flikkeren. Isoleren en aansluiten aan de blauwe draad waar de massa zat kan veel helpen...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

railbusje

Hij werkt natuurlijk niet op conventionele wisselstroom, enkel digitale wisselstroom.[:)]

janjozef

mag ik als niet-kenner van electronica een domme vraag stellen ?
Hij heeft toch een sleper ?
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Janjozef, aangezien in het eerste bericht staat dat de railbus rijd en geluid heeft [:(] neen dan zal er waarschijnlijk geen sleper onderzitten alleen [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Railbusje,

In die loc van Fleischmann zit een multiprotocol decoder. Dat wil zeggen dat de decoder zowel DCC als Motorola verstaat. En in de handleiding zal inderdaad nog niets staan over mfx of het mobile station, omdat dit nog allemaal veel te nieuw is en de fabrikanten die locs maken voor Marklin dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig weten nog niet hoe ze daar mee moeten gaan omgaan. Ze zullen denk ik eerst de komst van het centraal station van Marklin afwachten. Volgend jaar denk ik zullen de locs van die fabrikanten die ook modellen maken voor Marklin ook wel komen met mfx locomotieven.

railbusje

Met een slechte massa heeft het niet te maken denk ik, het licht flikkert met dezelfde frequentie wanneer het treinstel stilstaat of rijdt. Het is eerder iets met de decoder denkt ik .Ik zal van de week eens bellen naar de verkoper.

tonycabus

Precies, geen slechte massa...maar een goeie!
En dat is waarschijnlijk de reden: interferentie tussen het signaal op de lokmassa en het gepulste signaal naar de lampjes!
De tweede pool van de lampjes moet aan de blauwe draad (de +) van je dekoder, dan is het uit met dat geflikker hoor!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

railbusje

Bedankt voor de tip. Ik ga hem wel terug binnendoen voor ik er zelf aan pruts want hij is in garantie.

n/a

Heeft niets te maken met garantie, Railbusje. Gewoon zoals Tony zegt, de gemeenschappelijke van de lampjes niet op 'massa' aansluiten maar op de common plus van de decoder, de blauwe draad.
Dan krijgt de verlichting de volle-golf gelijkrichting en zal niet meer flikkeren op het digitale Motorola signaal.

Peter

railbusje

Da's wel stom dat Fleischman dat zelf niet doet, het is toch een speciaal wisselstroommodel. Ze hadden het tenminste in hun handleiding kunnen zetten.

n/a

Fleischmann maakt dan ook niet zoveel modellen in AC uitvoering. Roco maakt bijna elk model zo wat in AC uitvoering.

n/a

citaat:
Geplaatst door railbusje

Da's wel stom dat Fleischman dat zelf niet doet, het is toch een speciaal wisselstroommodel. Ze hadden het tenminste in hun handleiding kunnen zetten.


Wel het zou kunnen dat de reden is dat de sockets van de lampjes automatisch aan ??n zijde aan de loc-massa bevestigd is. Dat is vaak het geval bij FLM materiaal.
Enige zelfwerkzaamheid is dan nodig.

Peter