Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

condensatoren

Gestart door treinvirus, 17 oktober 2007, 13:32:03 PM

treinvirus

om te verhinderen dat de leds in een wagon flikkeren heb ik op aanbeveling van de fabricant een condensator geplaatst ( in dit geval 5,5 volt, 1F).
1 vraag : wordt zo'n condensator warm bij het opladen of ontladen? iemand beweerd van wel en dat zou nefast zijn voor de plastic carrosserie van de wagons vnl als er een direkt kontakt bestaat. klopt dat ?
vraag 2: die condensator is 7 mm dik en meer dan 1,5 cm breed (ik geloof zelfs bijna 2 cm). De verkoper van electronicaonderdelen beweerd dat een condensator met mit een capacitait (0.5F of ,maar 5,5volt) ook zou moeten gaan maar dat enkel de diameter dan kleiner zou worden maar de dikte (wat het grootste probleem is voor inbouw onder dak) dezelfde blijft.Kloptdat? bestaan er geen kleinere condensatoren  van 1F of minder (dikte dan bedoel ik)?
wie weet hierop een antwoord?
dank op voorhand
dirk
 

13erke

Een condensator wort niet warm bij het op en ontladen, enkel als je hem verkeerd aansluit. Ik veronderstel dat je DC rijdt? In dat geval moet je de plus kant van de condenstator aan de plus van de voeding leggen, zoniet warm + BOEM! De plus kant van de condensator is die kant met de inkeping.
Als je dezelfde capaciteit wil gebruiken ( dit is dus de waarde die je afleest 1F (farad)) kan je er ook twee kleinere parallel zetten, deze zullen een kleinere doorsnede hebben.
Vergeet ook niet dat de maximaal toelaatbare spaning die je condensatoren hebben maar 5.5 V is, ik zou grotere waarden nemen 25V ofzo, kwestie dat je condensator niet doorslaat op je 12 volt voeding.

treinvirus

dank voor de inlichtingen: de condensator heb ik  inderdaadjuist aangesloten, alles werkt prima! maar ik rijdt DCC DIgitaal en de lichtplaketten zijn voorzien van een aansluiting condensator waarop 5,5 volt staat aangegeven en dat is mijns inziens dus de stroom die de leds erop moeten krijgen. Indien hogere spanning wordt gegeven branden mijns inziens de leds door. De tip om 2 condensatoren parallel aan te sluiten is uitstekend maar zoals ik al zei beweerd de verkoper van condensatoren dat ze allemaal dezelfde dikte van +/- 7mm hebben hebben en dus zou 2 condensatoren van 0.5F de zaak nog volumineuzer maken. Weet er iemand of er condensatoren bestaan met kleinere afmetingen bv, 1 cm in diameter en 4 mm dikte (ideale maten voor inbouw)? heeft de handelaar in electronische onderdelen mij wat op de mouw gespeld?
groetjes dirk
 

Gerolf

De condensator die je hebt is een zogeheten goldcap-type. Bij mijn weten bestaan die (nog) niet in hogere spanningen dan 5V.
Om het flikkeren tegen te gaan hoef je niet noodzakelijk zo'n grote capaciteit te gebruiken, het gaat immers maar om enkele ledjes.
Een hogere maximale spanning is toch wel veiliger voor je condensator. Je zal dus op zoek moeten naar een elco van pakweg 25V, en dan een zo groot mogelijke capaciteit voor een niet te groot volume.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Er bestaan veel soorten van. Probleem is dat de 5.5V types moeilijk te vinden zijn en daar het minste keuze in is. Kan je de cap niet aansluiten met enkele draadjes en ergens anders verstoppen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door treinvirus

dank voor de inlichtingen: de condensator heb ik  inderdaadjuist aangesloten, alles werkt prima! maar ik rijdt DCC DIgitaal en de lichtplaketten zijn voorzien van een aansluiting condensator waarop 5,5 volt staat aangegeven en dat is mijns inziens dus de stroom die de leds erop moeten krijgen. Indien hogere spanning wordt gegeven branden mijns inziens de leds door. De tip om 2 condensatoren parallel aan te sluiten is uitstekend maar zoals ik al zei beweerd de verkoper van condensatoren dat ze allemaal dezelfde dikte van +/- 7mm hebben hebben en dus zou 2 condensatoren van 0.5F de zaak nog volumineuzer maken. Weet er iemand of er condensatoren bestaan met kleinere afmetingen bv, 1 cm in diameter en 4 mm dikte (ideale maten voor inbouw)? heeft de handelaar in electronische onderdelen mij wat op de mouw gespeld?
groetjes dirk


Nou hoop ik maar dat ik je goed begrijp[8)]:
Indien je DCC rijdt, hou er dan rekening mee dat de digitale spanning rond de 24 Volt zal zijn. In dat geval zou ik met de toelaatbare spanning van je condensator nog hoger gaan dan 25 Volt. Maar die zijn wel een heel stuk volumieuser dan de aangegeven 5,5 Volt typen.......

Verder ondersteun ik de suggesties van Havoc en Gerolf [;)]
Groet van Frank

Havoc

Voor er nog iemand over de spanning van de caps begint, lees eerst eens alles:

citaat:
de condensator heb ik inderdaadjuist aangesloten, alles werkt prima! maar ik rijdt DCC DIgitaal en de lichtplaketten zijn voorzien van een aansluiting condensator waarop 5,5 volt staat aangegeven en dat is mijns inziens dus de stroom die de leds erop moeten krijgen.


Buiten het feit dat hij spanning bedoeld ipv stroom staat die cap dus op een plaats waar de spanning laag genoeg is. Dus achter een soort regelaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinvirus

juist johan!
zal toch dikke condensators moeten steken dus!
dank iedereen!
dirk
 

Brunel

Jawel, maar de vraag is of dat een 1 Farad exemplaar moet zijn. Dat hangt ervan af wat je wilt. Als je alleen maar kleine stroomonderbrekingen tijdens het rijden wil overbruggen - door vuil bijvoorbeeld - dan kun je met een veel kleinere capaciteit toe. Wil je wachttijden op stroomloos geschakelde stukken spoor overbruggen, dan heb je wel die 1 F nodig.
Ter verduidelijking. Ik gebruik elco's van 470 microfarad om kleine stroomonderbrekingen te overbruggen. 1 Farad is een ruim 2000 keer zo grote capaciteit.

Welk merk verlichting is dat trouwens die zo'n handige aansluiting heeft?

treinvirus

de verlichting komt vande heer trocks uit duitsland en is goedkoop: het gaat om  drie of vier printplaatjes (latjes) met leds die die je telkens kan aan elkaar dient te souderen  om een lange lichtlat te bekomen ( lengte zoals je wil) , goed voor de langste wagons, verder zitten er nu ook twee aansluitingen op het laatste printplaatje voor rode sluitlichten (fijne rode leds) die meegeleverd worden alsook de , ja ja, soldeerlooddraden van een uitstekende kwaliteit!! Een latje heeft een aansluiting voor de bewuste condensator maar ik heb hem nog niet gevraagd wat die kost omdat ik in belgie wou nakijken wat de afmetingen ervan waren). Ik heb jaren geleden enkele dergelijke maar ietwat primitievere lichtgeleiders gekocht (zonder condensatoraansluiting en iet sluitlichten en iets breder) bij deze mijnheer (eigen fabricaat) en hem nu terug gekontakteerd. De lichtgeleiders zijn veel minder duur dan alle geleiders in belgie maar ik heb er wel een groot aantal gekocht 40 of zo. De zending naar belgie viel goed mee kwa prijs!
Ik heb ook een adres gevonden in duitsland voor cabineverlichting van de cabines (1 led) aan een zeer gunstige prijs.
Bij interese kan je mij eens kontakteren en kunnen we in de toekomst misschien samen een bestelling doen.
groetjes dirk
ben wel zelf leek in electronica .
 

treinvirus

PS; de geleiders gaan vanaf enkele volts tot 20 volt of iets meer en zijn zowel voor digitaal als analoog gebruik geschikt.de complete door aaneensolderen gemaakte geleider is smal en eleganten gemakkelijk in te bouwen onder dak. Een printje waarop de condensatoraansluiting staat is het basisprintje (vermoedelijk met gelijkrichter en zo op en dient altijd te worden gebruikt. de verlichting is geel of en andere kleur maar niet wit. Ik heb ook een oplossing denk ik gevonden voor wat met de overtollige stukjes te doen
maar ik zal het hem ook nog eens vragen.
dirk
 

treinvirus

nog een berichtje: de 1F, 5,5 volt reeds aangebracht door de firma kosten iets van een 2 ? max 2,5 euro, deze in belgie klaarblijkelijk tussen de 3 en 7 euro ( de ene kondensator door mij gekocht was 7 euro) en ik denk dat de afmetingen ervan ook kleiner zijn dan deze in belgie (die 7,5 ? 8 mm hoog zijn en diameter 20 mm). De volledige verlichting met kondensator voor 1 wagon kan ik waarschijnlijk bekomen voor een 10,5 of 11 euro bij voldoende hoeveelheid.  Zal het ook nog eens navragen. Geinteresseerden kunnen mij altijd kontakteren.
dirk