Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

De stangen E-loks van de DB (deel 1)

Gestart door Bundesbahnfreak, 12 oktober 2007, 17:34:33 PM

Bundesbahnfreak

De stangen E-loks van de DB (deel 1)

In  de jaren ?20 is er een toenemende electrificatie aan de gang in het zuiden van het land, voornamelijk in de staten Beieren en Baden.
Voor het reizigersverkeer zijn er nieuwe locs gepland met stangaandrijving.
In stangenaandrijving bij electrische tractie zijn bij de naoorlogse DB 2 soorten van aandrijving gekend.
Deel 1 handelt over het oudste systeem.  Hier steekt de tractiemotor in de machinekamer en drijft een blinde as aan, deze as drijft op zijn beurt een drijfstang aan die door de vloer van de machinekamer steekt en die buiten weeral een blinde as met vlieggewicht aan die de koppelstangen naar de tractiewielen aandrijft.

Het type 132 (E 32 of EP2)

Tussen 1924 en 1926 liet de DRG voor de Beierse spoorwegen het type EP2 bouwen voor licht reizigersverkeer.  Ze werden genummerd EP 2 20 006-034
Deze loc kreeg een asopstelling 1-C-1 waarvan de drijfwielen een doormeter van 1400 mm en de loopwielen 850 mm.
De tractie wordt gedaan door twee motoren die tegenover elkaar stonden met tussen hen een tandwielkast, waar beide motoren op in werkten.
De transformator was een oliegekoelde met geforceerde koeling.  De sturing van de transfo gebeurde via ?Schlittensteuerung? wat het juist als iemand het weet is de info welkom.8)
De loc had een uurvermogen van 1170 kw en kon continu 1010 kw aanhouden.
Vanaf 1929 kregen de locs de DRG nummers E32.
Vanaf 1934 werden 8 stuks omgebouwd om 90 km/h te halen, deze kregen de nummering E32.1, de 75 km/h hield zijn nummer E32.0 .
Na de oorlog werden 4 stuks door schade buiten dienst gezet.
Het uiterlijk van deze lok veranderde, de typische Beierse kopdeuren en overgangsbrug  verdwijnen.  De Beierse bruine kleur verdwijnt eveneens en wordt door het DRG-groen overspoten.
Tot in de jaren ?60 reden ze met reizigerstreinen in Beieren en Zuid Baden rond, hier worden ze vervangen door de reeks E41.
Ze verhuizen naar M?nchen voor lichter werk; rangeringen, werktreinen ed.
In M?nchen Hbf werden ze gebruikt om leeg reizigersmateriaal af te slepen.
In 1972 valt het doek over deze kleine machines, E32 027 wordt voor het nageslacht bewaard.

links  Railpix met foto's van het museumstuk
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_132.html/url

Roco en Fleischmann hebben dit model in hun gamma (gehad).
Momenteel is het bij Roco terug beschikbaar.

Eentje uit mijn verzameling een E32 van Roco, dit is het enige TP3 model ik heb, deze wordt bij gelegeheid omgenummerd naar BR 132

imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture036.jpg/IMG/img



Het type 152 (E 52 of EP5)

Men voorzag ook een lok voor het zwaar reizigersverkeer, dit leidde tot de ontwikkeling  in 1924 van de EP5, men moet geen bril ophebben om te zien dat deze lok familie is van de kleinere zus EP2.;)
In plaats van 1 drijfwerk heeft de E52 zoals die vanaf  1929 noemen 2 drijfwerken van hetzelfde systeem als de 132.  Maar ipv 3 assen wordt hier per drijfwerk 2 assen aangedreven.  Door het zware gewicht worden er nog 2 draaistellen onder geplaatst zodat de opstelling 2-B-B2 geworden is.  
De tractiewielen hebben een doormeter van 1400 mm en de lopers 850 mm.
De tractiemotoren zijn 2 dubbelmotoren met een hoogte van 2 meter die in de machinekamer steken .
De transformator is eveneens een oliegekoelde met geforceerde omloop, en wordt volgens het ?Sch?tzensysteem? gestuurd, dit is een systeem dat met afzonderlijke contactoren de secundaire wikkeling van de transfo aansluit naar de motoren.  Volgens verhalen van machinisten bleven deze contactoren regelmatig plakken en moesten dan met een hamer los geklopt worden!
De loks werden oorspronkelijk EP 5 21 501 tot 535 genoemd en kregen een bruine kleur.  Zoals bij de 132 hadden ze ook oorspronkelijk een kopdeur met overgangsbrug.  Vanaf 1929 werden ze van E52 01 tot E52 35 genummerd.
Wanneer ze hun groene kleur gekregen hebben weet ik niet.
Tot 1950 werden er 6 stuks uit dienst genomen (oorlogschade).  Na de oorlog verdween eveneens de kopdeuren en overgangsbrug.
In de jaren 50-60 werden ze nog voor reizigerstreinen gezet, door instroom van nieuw materiaal werden ze naar de kant geschoven voor rangeringen, werktreinen, hulptreinen enz.
In 1973 wordt de laatste te  N?rnberg aan de kant gezet, sommige overleven daar ze nog dienst doen als verwarmingslok (hun transfo wordt gebruikt voor voedingspanning om rijtuigen voor te verwarmen).
In het museum te N?rnberg is ??ntje te bewonderen, deze is in de originele staat gebracht met kopdeur,overgangsbrug en bruine kleur.

Links Railpix met enkele beelden waarvan de laatste het bruine museumstuk
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d1_152a.html/url

M?rklin heeft de 152 in zijn programma, voor de DC fans heeft vroeger Hamo deze gehad en nu staat hij bij Trix te koop.

Nog eentje uit mijn collectie: de 152 van Hamo, spijtig genoeg ook werk aan, de panto's zijn niet juist,geen stuurposten of machinekamerinrichting

imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/Picture035.jpg/IMG/img


Groeten

Rudy


Jean

Rudy

In hoeverre zijn er 'familiebanden' met de stangen E-locs E191 en E175 ?


Weet iemand op het forum of de 152 van Hamo zonder ratelen over Roco line (2,1 mm profiel) kan rijden?


groet,
Jean



Havoc

Vind je het erg als ik hier een fototje bijzet?



Het motor gedeelte van de E 50 42. Geeft een goed beeld hoe zo'n locs binnenin in elkaar staken. De motor is gigantisch! Diameter 3.36 meter diameter, 18.7 ton. Te bekijken in het verkeersmuseum van Dresden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Rudy

In hoeverre zijn er 'familiebanden' met de stangen E-locs E191 en E175 ?


Weet iemand op het forum of de 152 van Hamo zonder ratelen over Roco line (2,1 mm profiel) kan rijden?


groet,
Jean






Jean,
De volgend ebijdrage gaat erover, deze locs hebben een aandrijving van Winterthur,  technisch komen ze we wel overeen

Groeten

Rudy

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Havoc

Vind je het erg als ik hier een fototje bijzet?



Het motor gedeelte van de E 50 42. Geeft een goed beeld hoe zo'n locs binnenin in elkaar staken. De motor is gigantisch! Diameter 3.36 meter diameter, 18.7 ton. Te bekijken in het verkeersmuseum van Dresden.



Altijd welkom zulke fotos

Bedankt

rudy

jakke

Knappe foto's . Zo krijg je pas een gedacht van de aandrijving van zo'n machine .

Even off-topic .
als ik je foto's en dus ook het draadje wil bekijken moet ik behoorlijk scrollen en schuiven om het gehele plaatje te zien .
Is het niet mogelijk dat je in de toekomst eerst je foto's kleiner maakt ?Ik denk dat met mij , vele forumlezers u dankbaar zullen zijn .
Zie ook de voorstellen van de forumleiding elders op dit forum.
Bij voorbaat dank

On topic

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Havoc

Meestal geeft dat geen problemen als je je foto's 640 pixels breed maakt. En vaak geeft 800 pixels ook geen probleem. Ik dacht dat dit ook in een of ander topic over foto's plaatsen staat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Rudy



Weet iemand op het forum of de 152 van Hamo zonder ratelen over Roco line (2,1 mm profiel) kan rijden?


groet,
Jean







Jean,

Ik heb de hoogte van de wielkrans gemeten t.o.v. het loopvlak van het wiel en dit bedraagt 1.3 mm.
Misschien ben je iets vooruit nu

Gerolf

Dit soort locs heb ik altijd op hun manier "ferm" gevonden.
Het heeft iets: de combinatie van een oudere overbrenging (stangenstelsel uit stoomperiode) combineren met een nieuwere aandrijving (elentriek) [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Als ik ooit duits zou gaan, zou het voor dit soort van machines zijn! Wat een karakter, wat een boeiende techniek! Dit zijn machines met een verhaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bundesbahnfreak

bundesbahnfreak
citaat:
Geplaatst door Saraan

Als ik ooit duits zou gaan, zou het voor dit soort van machines zijn! Wat een karakter, wat een boeiende techniek! Dit zijn machines met een verhaal.




Hoi Michiel,

Daarom ben ik destijds met DB (TP 4) gestart, deze loks hebben karakter en je kunt ze oop de baan laten bollen met (voor die tijd) moderne locs zoals de 103, 218, 601 enz

Groeten

Rudy

Pol

citaat:
Geplaatst door Havoc

Vind je het erg als ik hier een fototje bijzet?





Is dat een Fleischmann-motor???[:D][:D][;)]
Ik moet eens dringend naar Dresden precies! Dat ziet er interessant uit!
@Bundesbahnfreak, Knap opzoekingswerk weeral! Hoe doe je het en waar haal jij al je informatie? Knap man!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Wel, en dan heb je nog maar 1 van de 3 musea in Dresden gezien die iets met sporen te maken heeft. Deze was in het Verkeersmuseum in het centrum. Hebben ze ook auto's, brommers, fietsen, diorama's en trams. Niet enorm op het gebied van spoorwegen, maar wel enkele smalspoor locs, enkele kleine electrische locs en nog wat kleine rommel.

Dan is het het eigenlijke spoorweg museum. Dit is echter maar 2 zaterdagen per maand open. Natuurlijk net diegene als ik daar niet was. En dan heb je nog het tram museum. Dresden heeft een lange geschiedenis van trams. Er rijdt zelfs een Cargotram voor de VW fabriek in het centrum. Maar dat museum is nog minder open.

En in de omgeving zijn nog enkele smalspoorbanen met stoom en dan zijn er nog 2 speciale trametjes. (en nog een stuk of 20 musea over andere zaken)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pabe

citaat:
Geplaatst door Havoc

Vind je het erg als ik hier een fototje bijzet?



Het motor gedeelte van de E 50 42. Geeft een goed beeld hoe zo'n locs binnenin in elkaar staken. De motor is gigantisch! Diameter 3.36 meter diameter, 18.7 ton. Te bekijken in het verkeersmuseum van Dresden.



Zijn dat rechtsboven de aansluitpunten voor de decoder [}:)]
[:D][:D][:D]

Peter

Een van de mooiste "stangen" elloks vind ik de E 60 die ik dikwijls heb gezien in Ruhpolding en Bad Reichenhall in Bayern. Er staat er nog een op dit moment in de (museum) lokloods in Garmisch-Partenkirchen, bij volledig gerestaureerd.
In Model... helaas.... Eerst door R?wa, uitgebracht, daarna hetzelfde model onder de naam Roco, En M?rklin heeft/had ook een model enkel AC, en ook voor verbetering vatbaar. Mijn hoop is gevestigd, dat mischien Roco terug met een verbeterd model uit zou komen (wanneer??)
Helaas ben ik op al die jaren er nog niet in geslaagd om zelf een foto te maken van de lok in het echt.

Hierbij twee foto's van de E 60 -alias de 160 (met dank aan Railfaneurope)



Met vriendelijke groeten
Peter