automatische snelheidsregeling bij wisselspanning

Gestart door bumper, 10 oktober 2007, 20:22:06 PM

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bumper

Wat mij ook nog bezighoud is wat er dan speciaal is aan die wisselspanningsmotoren zodat ze ook op gelijkspanning werken.

<CUT>
Het enige probleem bij deze motor is echter het omkeren van de draairichting. Dat moet bij de motor zelf gebeuren, en bij M?rklin doen ze dat meestal door een andere veldwikkeling in te schakelen die andersom is gewikkeld. Het relais dat de omschakeling verzorgt werkt op een overspanning. Dus als je met gelijkstroom gaat rijden moet je net als bij wisselstroom een puls van 24 volt op de baan zetten om van rijrichting te wisselen.



en die relais van M?rklin gewoon vervangen door twee dioden ? Zou dat niet werken ?
Het is jaren geleden dat ik dat nog gedaan heb, maar ik denk wel dat dit moet werken. Het nadeel is dus wel dat je dan een DC locomotief hebt [;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Het nadeel is dus wel dat je dan een DC locomotief hebt [;)]


Daar is helemaal niks mis mee.[:)]
Inderdaad, omschakeldinges er uit en 2 dioden er voor in de plaats en je hebt die hele omschakelpuls ook niet meer nodig.

PS: ik bedacht ineens dat ik daar nog een plaatje van had:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/marklinompolen.gif

bumper

Hallo allemaal,
Nogmaals bedankt voor de reakties. Het ompolen door middel van dioden lijkt mij wel een goede oplossing. Ik was mijzelf juist aan het afvragen of die puls van 24 volt geen schade kan veroorzaken aan de andere electronica die op de rails is aangesloten. Maar hiermede is dit probleem weeral opgelost.
Dank en groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bumper

Hallo allemaal,
Ik was mijzelf juist aan het afvragen of die puls van 24 volt geen schade kan veroorzaken aan de andere electronica die op de rails is aangesloten.

Welke andere elektronica zou dat dan kunnen zijn? Je rijdt toch analoog?

bumper

Klaas,
Ik denk bijvoorbeeld aan een spoorbezetdedectie of een langzame start stopfunctie gekoppeld aan een seinsturing.Naar mijn gevoel komen die dingen toch rechtstreeks in kontakt met de baanstroom. Of zit ik op het verkeerde spoor?
Groeten.
Ludo.
 

tonycabus

Nog even terugkomen op de opmerking van Erik de Noorman: Wim Ros zegt direkt "bullshit", en gelijk heeft hij, zij het deels, en Erik dus ook...deels.[;)]
Mijn ervaring is dat M?rklin-motoren gevoed met pure gelijkstroom idd bijna niet weggeraken. Tot zover heeft Erik imho gelijk. Ga je die echter met pulserende spannig sturen dan willen ze heel wat vlotter starten. Een verschil in 'kracht' is er dus niet, maar wel een enorm versvchil in aanzetten en soepelheid. En zo heeft Wim ook gelijk. En waarom zou Bumper idd niet kiezen voor DCC voor zowel twee- als drierailmaterieel, en bvb ABC gebruiken? Hij zou de eerste niet zijn. Gemengd kan natuurlijk ook met een Intellibox, maar die is een stuk duurder dan de meeste DCC-Centrales. Ik hoop dat zijn machinepark niet te groot is om eventueel te digitaliseren... Dat heeft ook zijn voordeel bij de keerlussen in tweerail: de polariteit van de DCC-voeding is van geen belang, je mag alleen geen kortsluiting maken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Nog even terugkomen op de opmerking van Erik de Noorman: Wim Ros zegt direkt "bullshit", en gelijk heeft hij, zij het deels, en Erik dus ook...deels.

Ooit in een ander draadje waarom digitaal? Heb ik aangegeven dat ik  (in de pre-digitaal periode)  mijn 3 rail baan AC ook wou aansturen met allerlei  zoals een gelijkstroombaan. Waarom? Ik had toen ergens gelezen dat een AC motor kan aangestuurd worden met  gelijkstroom. Voor mij toen de wonder oplossing. Dus : marklintrafo/gelijkrichter/AC marklin lok Resultaat: een marklinmotor dat klinkt als een slecht onderhouden koffiemolen die veel van zijn vermogen verliest Voor sommige bullshit Voor mij een waarheid als een ( het ding dat de shit produceert) [;)]

bumper

Hallo iedereen,
Naar aanleiding van al hetgeen reeds gezegd is, heb ik zelf wat testwerk gedaan en ik wil U de resultaten toch meedelen.Ik heb een rechte railstrook van ongeveer 4m lengte aangelegd en daarop vijf wagons voor personenvervoer gezet. De voeding is een Fleischmann transfo type 6755 met een snelheidsschaal van nul tot 200. Mijn wisselspanningstractie(zie bijhorende link) bestaat uit een bolle neus reeks 54,een groene reeks 23,een blauwe reeks 16 allen van M?rklin en dan nog een reeks 77 van mehano.(Ik hoop dat de reeksnummers een beetje juist zijn).Mijn gelijkspanningsloc's die zetten allen aan op de stand 50 van de snelheidsschaal.De 23 en de 77 (wisselspanningstractie op gelijkspanning)die vertrekken maar pas op 80 ? 100.Dat dit niet steeds hetzelfde is, wordt veroorzaakt door een verschillende stand van de rotor van de motor bij het vertrek denk ik. Traag rijden is geen probleem. Deze beide loc's hebben omzeggens nog niet gereden. De 16 die al wat kilometers afgelegd heeft starte pas op 130 en al niet meer zo traag. De 54 die al zeer veel kilometers afgelegd heeft(mijn eerste grote loc)die zette pas aan op 150 en ging er als een pijl vandoor. Verschillende proeven gaven ongeveer hetzelfde beeld. Ik kon spijtig genoeg geen decibelmeter op de kop tikken, maar louter op het gehoor was er bij de 23 en 77 geen verschil te horen, de 16 maakte iets meer lawaai en de 54 beduidend meer(maar geen oude koffiemolen hoor).Dit in vergelijking met het geluid dat ze produceerden op de wisselspanningsbaan. Ik meen dat, als we wisselspanningsmateriaal op gelijkspanning laten rijden,we het slijtage effect niet uit het oog mogen verliezen.Nieuw: geen probleem, des te ouder des te slechter. Daarom twijfel ik eraan om alles op gelijkspanning te zetten.Ik denk dat ik beide systemen ga behouden omdat het materiaal na verloop van tijd toch zijn beste resultaten blijft geven ieder op zijn eigen spanning.
Ik hoop dat ik met deze iets bijgebracht heb.
Van besturingssystemen weet ik nog weinig af, maar digitaal waarover iedereen het heeft is dat voor een modelbouwer die niet in klubverband werkt niet wat duur?
Mijn wisselspanningsmateriaal:
http://tractiemateriaal.blogspot.com
Groeten.
Ludo