Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zo doe ik (of iemand anders) het...

Gestart door Roderik, 10 oktober 2007, 18:58:33 PM

Roderik

Toen ik in Genk rondliep in de hal van de militaire en vliegtuigmodelbouwers, viel me op dat die mannen soms mijlen verder staan in het verweren van huizen, machines, figuren, enz... De detaillering die die mannen aan de dag leggen is soms verbluffend.

Vandaar deze nieuwe draad met de volgende vraag:
WAT KUNNEN ANDERE VORMEN VAN MODELBOUW DAT WIJ NIET OF NOG NIET KUNNEN OF TOEPASSEN?
Wat bedoel ik daar mee: Het kan nooit kwaad om eens over de muur te kijken om te weten hoe de buren iets doen. Dus, hebben die mannen technieken die wij ook kunnen gebruiken? verweren, opbouw, compositie van hun werk, detaillering...

Een voorbeeld: Hoe dikwijls heb je zelf al niet zitten klooien om water op je baan realistisch te doen lijken? Een echte Belgische rivier is geen cristalhelder, recht uit het flesje, azuurblauw stroompje maar een vorm van lichte soep. Als ik dan zag dat er militaire scheepsmodelbouwers waren die een volledig stuk oceaan neerleggen met schuim op de golftoppen en realistische golven voor elke boeg. Dan denk ik, Waarom lukt dat bij mij nu niet...

Daarom deze oproep: Alle tips en truuks zijn welkom. We zijn nooit te slim of te oud om te leren...
Always be modelling!

Roderik

#1
Ik ga zelf als eerste reageren. Wil je hele kleine onderdeeltjes, lijme n of knippen, dan zijn chirurgisch werktuigen heel nuttig. Heel dat militaire modelbouwers hebben een arsenaal tangetjes, schaartjes en pincetjes van liggen.

Met boortjes van tandartsen is dat net hetzelfde. En die passen in elke dremel.
Always be modelling!

loebaske

#2
volledig met je eens Roderik, men schoonbroer is makette bouwer van tanks en enzo, we hebben elkaar al veel bijgeleerd[;)]

dirkkerckhofs

#3
Wat mij in Genk bij de mannen van de military opviel, was dat zij bijna uitsluitend airbrush gebruiken om te schilderen, maar ook om te wheateren. Dan gebruiken wij toch meer verschillende technieken zoals washings en poeders, die een realistischer effekt geven.

Gerolf

#4
Ik heb daar ooit een draadje over gestart:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2650
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

#5
Voor de mensen onder ons die de engelse taal machtig zijn is volgende site zeker interessant als je wil beginnen met het schilderen van echt gedetailleerde modelbouw.
http://www.ttfxmedia.com/vallejo/cgi-bin/_modelis.asp?p1=ing&p2=modelcolortecnicas
mvg
Luc

dirkske

#6
Als leek gebruik je verf op waterbasis.
Is het resultaat niet naar behoren kan je het model gewoon terug "afwassen".Een colega van me is ook zo'n krak in verweren, als je hoort wat die mannen allemaal uit hun mouw toveren aan truukjes en produkten.
Natuurlijk zijn het de jaren ervaring die puntje op de "i" zetten.

mvg Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Rochevalien

#7
citaat:
Geplaatst door belair

Voor de mensen onder ons die de engelse taal machtig zijn is volgende site zeker interessant als je wil beginnen met het schilderen van echt gedetailleerde modelbouw.
http://www.ttfxmedia.com/vallejo/cgi-bin/_modelis.asp?p1=ing&p2=modelcolortecnicas
mvg
Luc



Zeer zeker de moeite van het lezen waard maar niet echt van toepassing voor ho of n .Voor de grotere schalen daarentegen[:p][:p]

Gerrit

Rochevalien

#8
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Wat mij in Genk bij de mannen van de military opviel, was dat zij bijna uitsluitend airbrush gebruiken om te schilderen, maar ook om te wheateren. Dan gebruiken wij toch meer verschillende technieken zoals washings en poeders, die een realistischer effekt geven.



Die technieken gebruiken modelbouwers uit de militaire schaal ook en ik zou zelfs durven zeggen: ze hebben die uitgevonden.

Gerrit

Roderik

#9
Een truuk van vrachtwagenmodelbowers.

SPANBANDEN op wagons of vracht wagens. (Heb ik ook doorgegeven in de discussie over de baan van Ervin)
Deze kan je maken van verpakkingslint voor cadeautjes. Komt ik alle mogelijke kleuren, dan geschilderd worden en laat zich in de lengterichting scheuren zodat je het heel dun kan aanbrengen.
Mijn broer belaadt op deze wijze zij modelvrachtwagens.
In plasticard heb ik een aantal "ratels" gemaakt om op de banden te kleven.
Always be modelling!

eric

#10
@ Roderik,

Heb je soms foto's van de spanbanden die jullie maken?
Lijkt me wel intressant.

rixke rail

#11
citaat:
Geplaatst door dirkske

Als leek gebruik je verf op waterbasis.
Is het resultaat niet naar behoren kan je het model gewoon terug "afwassen".


Ewel, ik zal nog maar eens uit de kast komen, op risico de ris?e van het forum te worden ! Ik heb om al mijn gebouwen te verweren gewone[:I], simpele[:o)], onnozele[:0] plakkaatverf gebruikt, wel gemengd met Sunlight-zeep om beter te plakken. Links of rechts een ordinaire verfstift voor de afwerking ! Ik heb altijd al eigenzinnig gewerkt en bij modelbouw niet minder !!
De resultaten zijn wel behoorlijk, denk ik zelf.
Na enkele jaren is er nog steeds niets afgedaan aan het werk.
Mag ik even de resultaten tonen [?]



















Wat vinden jullie ervan ?
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

eric

#12
Mooi gedaan Eric en met dat van die "Sunlight-zeep" zijn we weeral een tip rijker.

just4fun

#13
citaat:
Geplaatst door rixke rail
... simpele, onnozele ...


Inderdaad simpel, maar niet onnozel! Mooi.
En hoe ziet de verhouding er ongeveer uit deel verf/deel zeep?
Groet,
Paul

modelbaanHO

#14
Voor de verwering van mijn modelgebouwen heb ik de techniek van Eric ook al enkele keren toegepast en met succes. Ik voorzie de gebouwen eerst van een "fond" met matte Humbrol verf. En dan kan er naar hartelust gekliederd worden met plakaatverf. Is het resultaat niet wat ik verhoopte spoel ik het gebouw weer proper door het onder de koudwater kraan te houden. Goed laten drogen en opnieuw beginnen.
Na verloop van tijd wanneer de verf goed is uitgehard blijft ze ook mooi zitten, ook wanneer je het gebouw onder de kraan steekt.

Wat de verhouding verf / zeep betreft: ik doe scheut(je) afwasmiddel in het potje met water waar ik de penselen in nat maak. De hoeveelheid is niet kritisch. Heb je toch teveel zeep gebruikt dan begint je verf te schuimen als je ze op het gebouw aanbrengt, maar dat is niet erg. Het schuim trekt weg bij het opdrogen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be