Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Reed contacten

Gestart door n/a, 07 oktober 2007, 21:14:34 PM

Andy_P

Mijn antwoord is toch duidelijk genoeg, niet blijkbaar? Reed-contacten
zijn momentschakelaars en seinen vereisen een stabiele schakeling. Zeg nu niet dat je het via de wisselspoelen doet aangestuurd met wisselspanning.

dirkske

Hoi reedcotactors,[:D]

Het is m'n bedoeling om een aantal van m'n wissels te gaan sturen via reed's.
Dus de loc zal de wissel in de respectievelijk juiste richting zetten.
Ik had gedacht om dit te maken als volgt:De loc rijd over de reed en deze schakeld op haar beurt een bistabiel relais die de voeding door geeft naar de geheugendraad die de wissel in een andere richting zet.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was en nog meer dat dit uitvoerbaar is.[:I]

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Andy_P

Dirkske,

omdat je een bistabiel relais inschakelt kan dit perfect. Enkel kijken of de contacten van het bistabiel relais de maximale te schakelen stroomwaarde niet overschrijden.

Als je het bistabiele relais wil sparen vraag je maar aan INFO, die kan met een momentschakeling een permanent signaal aansturen, zonder hulpmiddelen.

dirkske

Hoi Andy,

Mag ik je danken voor je respons.[;)]
Ik vind het spijtig dat sommige mensen altijd zo bot moeten reageren wanneer vriendelijk over iets debateren zo veel leuker is.
We hebben allemaal dezelfde leuke hobby, laten we het toch leuk houden.[:I]
Dit wou ik wel even kwijt.[V]

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

erik de noorman

Off topic,

Ik vind het spijtig dat sommige mensen altijd zo bot moeten reageren

Blijkbaar wordt dat aanvaard en zelfs normaal gevonden door sommige mensen. Men heeft daar zelfs een excuus voor. Geografie speelt daarbij een rol naar het schijnt.[:(]

Erik.

INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P
[br
Als je het bistabiele relais wil sparen vraag je maar aan INFO, die kan met een momentschakeling een permanent signaal aansturen, zonder hulpmiddelen.



Ik weet nu zeker dat jij nog niet zo goed kunt lezen, of in ieder geval niet begrijpt wat ik je al twee keer geschreven heb.

Maar nogmaals in de modelspoorwereld is de aansturing van een sein of een wissel gelijk aan elkaar. Dus of de dubbelspoelige aandrijving nu een wisseltong omzet en in zijn stand laatstaan, of dat de aandrijvingen een vleugel van een seinpaal omhoog of omlaag zet maakt niets uit, dat kan allemaal met dat zelfde pulsje gegeven door een reedcontact of een drukknopje op je bedieningspaneel. Let wel ik spreek hier over de standaard fabrieks manier voor het aansturen. Geen technische hoogstandjes uitgevonden door een of andere techneut. Dus voor de normale modelspoorder wordt een sein hetzelfde bediend als een wissel.
Ook als je de vleugel vervangt door lampjes, blijft de bediening en dus ook de aansturing van het sein gelijk.

http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/4610-01-NL.pdf
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Volgens mij is dit een gevalletje misverstand.
Andy heeft kennelijk een lichtsein voor ogen, maar in zijn posts heeft hij dat nergens duidelijk verteld.

Andy_P

citaat:

Andy heeft kennelijk een lichtsein voor ogen, maar in zijn posts heeft hij dat nergens duidelijk verteld.



Inderdaad, ik denk dat als je goed leest, dat je dit al onmiddellijk moet begrepen hebben, sommigen dan toch.

citaat:

Maar nogmaals in de modelspoorwereld is de aansturing van een sein of een wissel gelijk aan elkaar.



Waarom is er dan een diversiteit aan decoders, zoals de wisseldecoder en een SFD?

Gerolf

Ik denk dat de inhoud van deze gedachtenwissel intussen wel is afgerond. Er was onderweg een misverstand, maar dit lijkt nu wel uit de wereld.

Over de stijl valt nog wel iets te zeggen:
citaat:
... dus dit is ook lariekoek ...
...Wederom weer een verhaal van je hebt de klok wel horen luiden ..... enz.
... Dan zeg ik op basis van dat, dat je onzin verkondigd ...
... Ik weet nu zeker dat jij nog niet zo goed kunt lezen, of in ieder geval niet begrijpt wat ik je al twee keer geschreven heb ...

Dit is NIET de manier waarop we hier met elkaar omgaan [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Andy_P

Inderdaad, ik denk dat als je goed leest, dat je dit al onmiddellijk moet begrepen hebben, sommigen dan toch.

Andy, dit soort "incidenten" geven aan dat het toch wel belangrijk is om nauwkeurig onder woorden te brengen wat je bedoelt. Tussen de regels door zou je inderdaad kunnen lezen dat het over een lichtsein gaat, maar het staat nergens uitdrukkelijk vermeld.

INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P

Citeer
Andy Waarom is er dan een diversiteit aan decoders, zoals de wisseldecoder en een SFD?




Andy, ik begrijp nu even niet waarom je er ineens decoders bij betrekt.

Decoders worden niet via externe contacten geschakeld, dus heeft het niets te maken met de reedcontacten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Andy_P

Hiermee wil ik aantonen dat er wel degelijk een verschil is tussen het aansturen van wissels en (licht)seinen.

INFO

Nee Andy, nogmaals er is geen verschil in de aansturing van licht of armseinen. Even als voorbeeld de Marklin seinen, maar de Fleischmann en Viessmann seinen werken volgens hetzelfde principe.

http://i19.ebayimg.com/01/i/000/b3/97/35f3_1_b.JPG

http://i18.ebayimg.com/04/i/000/b9/e6/17c7_1.JPG






Alleen de waarheid ligt in het midden.