Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Reed contacten

Gestart door n/a, 07 oktober 2007, 21:14:34 PM

n/a

Ik ben net begonnen met de hobby modeltreien.

ik ben zo ver dat mijn baan helemaal klaar is maar nu de electra?

Het is de bedoeling dat ik via reedcontacten mijn wissels en sienen ga aansturen (niet allemaal maar een aantal) dus eigenlijk moet een deel van mijn baan  automatische stroomloos worden en ook weer automatische onder stroom komen staan. maar kom daar tot op heden eigelijk niet uit en via de marklin handboek kom ik ook niet verder.

wie kan mij verder helpen, evt met misschien een overzicht of andere tips.

gr dick molenaar

Gerolf

Vermits je deze vraag in de "modelspoor-digitaal"-rubriek hebt geplaatst, kunnen we ervan uitgaan dat je digitaal (met decoders dus) rijdt?

Algemeen zijn reed-relais vaak niet de beste keuze om een trein te detecteren, en ook niet om andere dingen mee te schakelen. Zulke buisjes kunnen niet genoeg stroom aan om bvb rechtsreeks een wissel om te zetten. Gewone relais (elektronica-handel) kunnen dat meestal wel.
Als het de bedoeling is om de aanwezigheid van een trein te detecteren zijn er andere mogelijkhden: stroomdetectie of, bij het drierailsysteem, detectie via een ge?soleerde rail.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Andy_P

"Reed" contacten indien oordeelkundig gebruikt behoren bij de betrouwbaarste detectoren. Het is inderdaad zo dat ge waarschijnlijk vanwege de korte maaktijd als een trein erover rijdt geen ander relais kunt aansturen. Nu hiervoor bestaan wel middeltjes. Als je een kleine beschrijving kunt geven wat je juist wil bekijk ik het electronisch gedeelte. Ik denk dat ge mijn email adres kunt terugvinden in mijn profiel hier.

INFO

Andy, waar haal je die wijsheid nu vandaan, met een reedcontact kun je prima wissels en relais schakelen. Mijn allereerste N-Baan uit 1982 heeft jaren zo gewerkt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

Dick (SBB-MARKLIN) is mi. niet helemaal duidelijk met zijn omschrijving van het vraagstuk.

Vandaar mijn poging tot een antwoord: Kleine "rietjes" zijn beslist goed te gebruiken indien een moment contact gewenst is vermits je er een versterker achter plaatst. Liefst een die de contact-dender onderdrukt. Achter de versterker kun je doen wat je wilt.

In navolging van INFO: Als je reedcontacten wil gebruiken die bv 1 Amp kunnen schakelen moet je er rekening mee houden dat die dingen behoorlijk volumieus en duur zijn!

Wil je treinen in een bloksegment (= geisoleerd railstuk) detecteren, dan is de suggestie van Gerolf een beter advies. Met deze detectie kun je onafhankelijk van je gebruikte stroomsoort vanalles aanvangen.

Reedrelais zijn "actieve broertjes" van reed contacten. Een reed contact activeer je middels een statiese magneet, een reed-relais activeer je door een stroom door de spoel te sturen die zich om het reedcontact bevind [:)]
Groet van Frank

Andy_P

Reed-contacten geven 2 impulsen als ge ze in de lengterichting van de rails monteert. Als ge wissels hebt die snel genoeg schakelen en niet teveel stroom eisen kan je deze inderdaad via de reed-contacten schakelen, doch dit geldt niet voor alle wisselmotoren en soms moet je er een impulsverlenger (monostabiele multivibrator) achter zetten om bvb een impuls van 300 a 500 ms te bekomen. Peco wisselaandrijvingen kunnen gemakkelijk tot 2 a 4 A stroom voeren tijdens het schakelen, dus dit kan niet via een reed-contact alleen.
Als je kleine wissels in N schakelt heb je niet zoveel vermogen nodig en kan dit inderdaad perfect via het reed-contact zelf. Omdat het een momenteel contact is, zijn ze ook niet rechtrstreeks te gebruiken voor het aansturen van signalen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Andy_P

Reed-contacten geven 2 impulsen als ge ze in de lengterichting van de rails monteert.

Dat komt omdat de meeste magneetjes voor reedrelais verkeerd gepolariseerd zijn of verkeerd geplaatst worden. Voor de beste werking moet de noord-zuidas van de magneet evenwijdig aan het glasbuisje liggen. Als zowel het reedrelais als de magneetas in de lengterichting liggen krijg je maar 1 puls, en ook nog met de grootste tijdsduur.

citaat:
Geplaatst door Andy_P
soms moet je er een impulsverlenger (monostabiele multivibrator) achter zetten om bvb een impuls van 300 a 500 ms te bekomen.

Waarom zo lang? Een normale wisselspoel schakelt binnen 100 ms, waarschijnlijk nog wel binnen 50 ms.

INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P

Als je kleine wissels in N schakelt heb je niet zoveel vermogen nodig en kan dit inderdaad perfect via het reed-contact zelf. Omdat het een momenteel contact is, zijn ze ook niet rechtrstreeks te gebruiken voor het aansturen van signalen.



Kleine N wissels gebruiken dezelfde wisselaandrijvingen als de grote H0 wissels, dus dit is ook lariekoek. Signalen kun je natuurlijk ook gewoon schakelen, want ook die worden via een elektromagnetische aandrijving aangestuurd. Wederom weer een verhaal van je hebt de klok wel horen luiden ..... enz.

Een wissel zal binnen 100 ms schakelen, zelf de oude Metalen-Wissels van M?rklin.

De schakeltijd is mede afhankleijk van de sterkte en de grote van je magneet, en een juiste plaatsing van het contact.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Andy_P

Als je een wissel betrouwbaar wil schakelen, dan moet de schakeltijd langer zijn dan 100ms. 300 ? 400 ms is een goed gemiddelde, als je ook rekening houdt met later vervuiling door stof ed. Veronderstel dat uw te detecteren trein met een snelheid van 50mm/sec rijdt en dat de detectiezone van de reed 5 mm is (wat reeds veel is voor een picoreed, maar wel afhankelijk van de afmetingen van de gebruikte magneet), dan heb je amper 1 impuls van 100 ms. Nu begrijp ik waarom men zegt dat een systeem met reed-contacten niet echt betrouwbaar werkt. Ik heb dan ook in mijn eerste mail gezegd "oordeelkundig gebruik".

Nogmaals seinen kunnen niet rechtstreeks door reed-contacten geschakeld worden, omdat het momentschakelaars zijn, tenzij ze een ingebouwde geheugenfunctie hebben. "flip flop bvb."

citaat:
Wederom weer een verhaal van je hebt de klok wel horen luiden ..... enz.



Ik heb systemen ontworpen bij een reed fabrikant waarin 10 duizenden LRR reed contacten werden gebruikt!

citaat:
Dat komt omdat de meeste magneetjes voor reedrelais verkeerd gepolariseerd zijn of verkeerd geplaatst worden. Voor de beste werking moet de noord-zuidas van de magneet evenwijdig aan het glasbuisje liggen. Als zowel het reedrelais als de magneetas in de lengterichting liggen krijg je maar 1 puls, en ook nog met de grootste tijdsduur.



Dit verhaal klopt, maar soms hebt ge geen keuze. Voor N gebruik ik ronde neodymium magneetjes van 2mm dia, 1mm dikte en die ijn zpijtig genoeg anders gepolariseerd.

INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P



Nogmaals seinen kunnen niet rechtstreeks door reed-contacten geschakeld worden, omdat het momentschakelaars zijn, tenzij ze een ingebouwde geheugenfunctie hebben. "flip flop bvb."



Oh is dat zo, leg ons dat dan eens uit waarom dat volgens jouw niet met een reedcontact gaat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Andy_P

citaat:
Oh is dat zo, leg ons dat dan eens uit waarom dat volgens jouw niet met een reedcontact gaat


Lees mijn tekst nog eens, het staat er duidelijk in vermeld.

INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P

citaat:
Oh is dat zo, leg ons dat dan eens uit waarom dat volgens jouw niet met een reedcontact gaat


Lees mijn tekst nog eens, het staat er duidelijk in vermeld.



Dan zeg ik op basis van dat, dat je onzin verkondigd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Andy_P

Bezorg me dan eens het schema van enkel een reed-contact en de aansturing van een sein, dat permanent moet blijven branden, zonder andere hulpmiddelen. Daar gaat het tenslotte om, of zitten we op verschillende golflengte?

INFO

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P

Als je kleine wissels in N schakelt heb je niet zoveel vermogen nodig en kan dit inderdaad perfect via het reed-contact zelf. Omdat het een momenteel contact is, zijn ze ook niet rechtrstreeks te gebruiken voor het aansturen van signalen.



Kleine N wissels gebruiken dezelfde wisselaandrijvingen als de grote H0 wissels, dus dit is ook lariekoek. Signalen kun je natuurlijk ook gewoon schakelen, want ook die worden via een elektromagnetische aandrijving aangestuurd. Wederom weer een verhaal van je hebt de klok wel horen luiden ..... enz.

Een wissel zal binnen 100 ms schakelen, zelf de oude Metalen-Wissels van M?rklin.

De schakeltijd is mede afhankleijk van de sterkte en de grote van je magneet, en een juiste plaatsing van het contact.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Andy_P

Bezorg me dan eens het schema van enkel een reed-contact en de aansturing van een sein, dat permanent moet blijven branden, zonder andere hulpmiddelen. Daar gaat het tenslotte om, of zitten we op verschillende golflengte?



De omgekeerde wereld lijkt het wel, ik hoef je geen schema te geven, ik vraag je waarom je de seinen niet via een reedcontact kunt bedienen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.