Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Diorama:"De Vier Seizoenen."

Gestart door dirkske, 07 oktober 2007, 08:24:19 AM

dirkske

Beste modeltrein liefhebbers,

Het is mijn bedoeling om volgend jaar te starten met m'n eerste diorama en zal genoemd worden: De Vier Seizoenen.
Dit diorama zal gebouwd worden in schaal N en ik had het volgens idee:
We beginnen met een ondertafel die rond is met een diameter van 80cm.
In het midden van deze tafel zal een gat geboord worden van 2cm. waardoor de as van een motor komt die vervolgens de boventafel langzaam doet rond draaien.
Tevens komt er boven op de ondertafel ,aan de buitenzijde, een HO-spoor waarop door middel van vier Ho draaistellen de boventafel ondersteunt wordt en tergelijkertijd zo het diorama voorzien wordt van stroom.(14 volt gs.)
Het diorama zelf dat op de boventafel wordt gebouwd zal ??n grote berg worden die dmv tunnels in vier wordt verdeeld.
Elk van deze vier delen zal een seizoen worden zodat het treintje van het ene seizoen in het andere kan rijden.
Het N-baantje in het diorama wil ik gaan sturen met een pendelmodule die zijn comando zal krijgen van reedcontactjes.
Wat de rest van de elektronica betreft ben ik er nog niet helemaal uit maar er moet tijdens het rijden toch een en ander gebeuren op de baan. Zo kunnen de lichtjes in de huisjes aan en uit gaan en bv. een molen gaan draaien, dit alles automatisch.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en alle ideeen zijn van harte welkom.

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Gerolf

Klinkt ferm, en dat kan een mooi tentoonstellingsbaantje worden.
Ik weet echter niet of het dragend vermogen van gewone H0-draaistellen voldoende gaat zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JoVer

Misschien zoals in "real life" het aantal assen verhogen om het gewicht over te verdelen en i.p.v. 4 H0 draaistellen te gebruiken telkens een draaistel zetten, plaats voor eentje open laten, weer ??ntje zetten, openlaten, ...

Ook mogelijk is om platte wagens type SSym te gebruiken met 3-assige draaistellen. Ik denk dat het die wagens zijn die gebruikt worden om o.a. legertanks mee te vervoeren. Is wel een duurdere oplossing maar zal zeker de draagkracht verhogen en geeft een beetje een "trein draagt trein" effect.

hobbyist

potver............; met dat idee zat ik al jaren, nooit uitgevoerd. Had vanmorgen tijdens mijn dienst nog een ander idee. doe je soms aan telepathie

dirkske

Gegroet,

Is misschien een goed idee om meerdere draaistellen te gebruiken, hoewel het de bedoeling is dat het meeste gewicht op de centrale draaias komt en dat de draaistellen enkel dienen om het eventuele wiebelen tegen te gaan en vooral om de rest van het diorama te voorzien van spanning.
En of ik telepathisch ben???Ik zal het een keer laten testen[:D]

Al bij al, kei tof dat jullie reageerden.

mvg Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Gerolf

Om de stroomvoorziening van je diorama te verzekeren zou ik toch niet voortgaan op H0-draaistellekes, hoor. Dan lijken me degelijke, eventueel zelfgeconstrueerde sleepcontacten beter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

ja, als je enkele zware industrieele relais sloopt heb je er al. Als je een grote printplaat plaatst in het midden (aspunt)moet je er enkel ronde printbanen op etsen ( gebruikelijk bij modeldraaibruggen). Zo kun je ook meerdere contacten voorzien. ( mijn idee) als je de trein met de zelfde sneheid of iets sneller de andere kant laat oprijden dan de draairichting van het diorama lijkt het of de trein stil staan of trraag rijdt maar toch het zicht telkens verandert. Als je de trein de zelfde richting op stuurt moet de trein al kruipen om hem zolang mogelijk in het zicht te houden.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

In verband met de stroomvoorziening kun je dubbele concentrische spoelen rond de centrale metalen as wikkelen en wisselstroom via het transformator-effect wrijvingsloos naar de draaiende plaat overbrengen; geen sleepcontacten nodig. Alle logica voor de sturing breng je dan onder op draaiende plaat. 't Maar een idee...

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkske

Hoi,

Ik heb de wielstellen van mijn varkensneus voorzien van stroomafnemers van Fleischmann(artnr. 614002) en die doen het prima.
Dus dacht ik van ze ook bij mijn diorama te gaan gebruiken.
Maar ik sla natuurlijk jullie raad NIET in de wind.

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

hobbyist

kleine kogellagers gemonteert op een beugeltje plaatsen zodat je ze in de hoogte kunt regelen. Alles mag niet te vast gaan natuurlijk.

belair

citaat:
Geplaatst door dirkske

Hoi,

Ik heb de wielstellen van mijn varkensneus voorzien van stroomafnemers van Fleischmann(artnr. 614002) en die doen het prima.
Dus dacht ik van ze ook bij mijn diorama te gaan gebruiken.
Maar ik sla natuurlijk jullie raad NIET in de wind.

Groetjes Dirk.



Wat ga je doen wanneer je vevuilde rails hebt? Dan zal het niet zo mooi meer draaien.
Een kleine raad Dirk, zoek het niet te ver. Sleepcontacten lijken mij op het eerste zicht de beste optie. In sommige stuurkolommen uit de auto zitten er ook sleepcontacten, misschien een goedkope oplossing op het autokerkhof? Uw project is zeker het volgen waard. Succes ermee.
mvg
Luc