Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Belgische bovenleidingen.

Gestart door dirkske, 02 oktober 2007, 20:03:19 PM

dirkske

Beste modelspoorders,

Nu zondag ga ik(en nog velen denk ik) naar genk.:p
Het is mijn bedoeling daar m'n eerste messing I-profielen te kopen om zelf bovenleidingsmasten te gaan maken naar Belgisch voorbeeld.
Heeft er iemand de juiste afmeteingen van enkele en dubbele masten in HO en hoever deze uit elkaar mogen staan??

Bij voorbaat dank U.

Groetjes Dirk.:)
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Michiel

Bekijk deze link eens, mogelijk vind je er wat je zoekt...
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/nmbsbovenleidinga.htm

Succes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkske

Hoi Saraan,

Bedankt voor de link, dit was wat ik nodig had.[^]
Nou heb ik gezien dat er ook kunststof-profielen zijn.
Misschien zijn die makkelijker in gebruik.
Ik bedoel hiermee dat lijmen me makkelijker lijkt dan solderen.[?]
Heeft er iemand sugesties???????

Dirk[:D]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

MARKLINRIJDER

De messingen zijn inderdaads moeilijker te bewerken, solderen.
Maar denk ook aan stabiliteit en slankheid.
Zo is een messingen veel stabieler en ook fijner van flenzen voorzien.

Groetjes,

David

janjozef

Kunststof profielen moet ge veel zwaarder nemen dan messing of ze gaan doorhangen, ik zou dat niet doen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

De vraag is ook; ga je daar messing profielen vinden in Genk [?][?] en dan heb je nog maar een mast, zonder de uithangers....ik blijf bij de Sommerfeld bovenleidingen [;)]

Gerolf

Zeker metalen (messing) stukken gebruiken voor je masten. Het is de bedoeling dat je mast star genoeg is, en met kunststof is dat niet haalbaar.
Je kan je masten en uithangers zelf maken, maar eenvoudig is het niet. Een mal is bijzonder nuttig voor het serie-soldeerwerk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkske

Hoi,

Het solderen van al deze messing onderdelen kan dit met een gewone soldeerbout of heb je daar zo'n klein vlammetje voor nodig?

Mvg Dirk.[8D]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Rochevalien

even een paar opmerkingen:
1)Je hoeft niet per s? naar een beurs te gaan om messingprofielen te kopen.Elke(zichzelf respecterende) modelbouwwinkel heeft dat in huis.
2)Goed gereedschap om te solderen vindt je in elke doe- het -zelf zaak.
3)messing profielen zijn nu eenmaal fijner dan plastic profielen en een gesoldeerde verbinding is steviger (mast aan schroef of draadstang).
4)denk eens aan de setjes van Sommerfeldt die je ook kan lijmen met cyano(heb ik al gedaan!)
5)als je met bovenleiding begint ontkom je niet aan soldeerwerk.

alvast veel sukses!

gerrit

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dirkske
Het solderen van al deze messing onderdelen kan dit met een gewone soldeerbout of heb je daar zo'n klein vlammetje voor nodig?
't is maar wat je verstaat onder een "gewone" soldeerbout ...
Sommigen noemen een 150w breekijzer-model "gewoon", anderen vinden een 15w fijnpuntig dingetje "gewoon".

Denk eraan dat je - als je matig-grote messingprofielen aan elkaar wil solderen, je behoorlijk wat hitte nodig hebt. Een regelbare bout (liever nog een gestabiliseerd soldeerstation) is een aankoop om te overwegen.

Het vlammetje? Voorlopig heb ik hiermee nog geen ervaring, maar ik overweeg toch me zoiets aan te schaffen: geen gedoe met draden (perfect draagbaar) en naar 't schijnt goed regelbaar ?n bruikbaar voor kleinere soldeerlassen en elektronica-onderdelen.

Nog een alternatief: een weerstandssoldeerstation: geschikt voor het zwaardere werk, maar ook om snel - zonder loskomen van andere verbindingen - op kleine oppervlakken iets te solderen. Naar het schijnt zou een artikel hierover in MSM op komst zijn. Zelf wacht ik hier al even op ... [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Ik kan hier niets aan toevoegen, Gerolf heeft hier al alles verteld, en geef hem volkomend gelijk....een echte vakman[:)]

dirkske

Mannen, bedank...[;)]
Ben ik weeral een stuk wijzer!

Groetjes Dirk.[^]
Je eigen baan, je eigen wereldje!