Minimale Doorrijhoogte LGB Treinen

Gestart door n/a, 29 september 2007, 22:42:26 PM

n/a

Beste mensen ik heb een vraag en een probleem

ik ben op dit moment bezig met het maken van de gaten in de muren van mijn huis voor mijn LGB baan.

Alleen door de constructie van het huis zit ik nu met een probleem met hoogte verschil. Nu wou ik graag weten wat de minimale doorrijhoogte moet zijn om toch met alle treinen van LGB en andere merken te kunnen rijden. Ik zelf heb op dit moment alleen de stainz en die is vrij klein.

Wie kan mij helpen met de maten.

Gerolf

Hier moet je volgens mij de maten van het omgrenzingsprofiel uit kunnen halen:
http://www.morop.org/de/normes/nem104_d.pdf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Inderdaad, de maten voor IIm zijn die vor LGB.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

He bedankt voor het PDF bestandje jongens daar heb ik heel veel aan

Thnaxs
Peter

Gerolf

Er zijn nog meer van die normbladen op die site [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Willems

De stainz is dan wel klein maar in hoogte zal het niet veel verschil uitmaken, ik heb tunnelportalen waar de stainz net onder kan en daar gaat ook de grote harzlok, de mallets en overige loks onder door, het wordt anders als je eloks gebruikt, de pantograaf naar boven meet iets meer natuurlijk.
Ik heb enkel tunnelportalen liggen en heb deze gemeten op 21 cm doorrijhoogte, de loks hebben hier enige ruimte in het midden, met uitgeklapte pantograaf past dit dus niet, ik neem aan dat hiervoor andere tunnelingangen voor gemaakt zijn zeker?
Wim Waleboer
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

DWL

Wat de E-Locs betreft,
De hoogte van de rijdraad van de bovenleiding is bij LGB 25 cm, dus deze moet zeker kunnen passeren door de tunnel.
Opgelet : indien het een tunnelportaal is (dus met ronde boog-opening)dan moet je ook rekening houden met de breedte van de panto's, die moeten ook kunnen passeren.
Wat mij betreft, neem  min 26 cm voor een rechthoekige doorgang en 27 cm voor een boogvormig tunnelportaal ... nooit problemen.

En in de breedte, om ook zeer lange wagens te laten passeren op kortere bochten (R1 of R2), neem zeker 5 cm aan elke kant, naast de dwarsligger, dus een dwarsligger van 9 cm + 2x5 cm = 19 cm, dus afgerond (= zekerheid) 20 cm ... nooit problemen.

Lucien
Lucien

Willems

Of maak er een uit styrodur,past het niet maak je hem steeds een beetje breder[^]
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

DWL

Wel, wat onze vriend "Willems" daar vertelt is ook mogelijk,
maak hem in styrodur (of piepschuim).

Deze hoef je niet meer aan te passen, hier kan "alles" passeren, zelfs de langste wagens !





heel ??nvoudig en plezant om zelf te maken

Lucien
Lucien