Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

De familie V160 (2

Gestart door Bundesbahnfreak, 29 september 2007, 12:03:05 PM

Bundesbahnfreak

De familie V160 deel 2)

1 Inleiding

In de jaren ?60 stelde zich een probleem, door de toenemende elektrificatie en de levering van rijtuigen die elektrisch verwarmd moesten worden of die een airco-installatie hadden had men diesellocs nodig die deze nodige hoogspanning kon leveren.
De toen in dienst zijnde diesels van het type V80-V100-V160-V200-V300 en V320 konden alleen stoomverwarming geven.
Eveneens waren de toenmalige dieselmotoren niet sterk genoeg om dit bijkomende vermogen te leveren.
Men ontwikkelde proeflocs die bijkomstig of een booster ofwel een bijkomende dieselmotor kregen.

2 Gasturbinelocs V169 (B219)

In 1965 wordt de V169 001 (vanaf ?68 = 219 001) losgelaten.  De lok bezit een opgefokte dieselmotor (via intercooling) van 2150 pk (V160 = 1900 pk).
Om het extra vermogen voor de electrische verwarming te verkrijgen, kreeg de loc een booster onder de vorm van een gasturbine (helicoptermotor) ingebouwd, deze is ??ntje van het type LM100PA104 van General Electric onder licentie gebouwd door KHD.  Deze turbine gaf een extra vermogen van 900 pk.  De transmissie kreeg twee ingangen, 1 voor de dieselmotor en 1 voor de gasturbine.  De alternator voor treinverwarming werd door de transmissie aangedreven.

De tot 130 km/u voorziene loc werd vanaf 1966 beproefd op  de Allg?ubahn met sneltreinen van M?nchen naar Lindau.  Na de komst van de zwaardere loks BR 210 was de lok voorbijgestreefd en vanaf 1974 werd de lok met uitgebouwde gasturbine naar Gelsenkirchen-Bismarck overgeplaatst om daar met goederentreinen rond te hossen
In de jaren ?70 voerde de DB een politiek om kleine serie buiten dienst te zetten.  Hier ontsnapt de BR 219 eveneens niet aan en wordt in 1978 buiten dienst gesteld.  De lok blijft vervolgens vanaf 1979 tot 1985 in Bremen onbeschut aan de kant staan tot hij verkocht werd aan een Italiaanse priv?firma.  In 1989 keerde hij terug naar Duitsland waar hij aan de EVB (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser) verkocht werd, hier kreeg de lok een nieuwe motor en is nog steeds in dienst onder het nummer 420.01.

Grote verschillen met de BR 216
- Door inbouw gasturbine en installatie voor electrische verwarming werd de lokkast groter.
- In plaats van een stoomslang prijkte op de kop een kabel voor electrische treinverwarming.
- Andere volgorde van ventilatierooster en vensters in de zijwand.
- Per kant 1 vuldop voor diesel (bij de BR 126 komt er ??ntje bij voor de brandstof van de stoomverwarming.
- Op het dak staat een speciale uitlaat voor de gasturbine
- 1 toegangsdeur in de flank die op de gasturbine uitkomt heeft eveneens een ventilatie rooster.
?

Tot hiertoe is geen enkele modelfirma die de BR 219 in schaal heeft uitgebracht, behalve Mehano die hem als  420.01 van de EVB uitbracht doch met een verkeerde kast.
Tijdens zijn DB-periode reed de 219 001 alleen in het originele rood rond

Links op de site van Railpix (Werner Consten) staat een foto van de 219 tijdens zijn verblijf te Bremen
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d2_219a.html/url

3 De locs van de BR 217

Een andere mogelijkheid om het bijkomende vermogen te leveren was de inbouw van een 2? (kleinere) motor.  Hier werd gekozen voor de 500 pk motor van de motorwagens VT24.6 (BR 624.6).  In eerste instantie werden 3 prototypes gebouwd met verschillende alternatoren en omvormers.
Uiteindelijk werd gekozen voor de installatie van 217 002.
De proto?s kwamen in 1965 op de baan en werden van 217 001 tot 217 003 genummerd.  Vanaf 1968 kwam de serieversie op de baan, deze werd genummerd van 217 011 tot 217 022.
De hoofdmotor gaf 1900 pk en het vermogen van de verwarmingsmotor werd via de transmissie naar de verwarmingsalternator gebracht die indien gewenst ingeschakeld kon worden.
Indien de loc voor goederen gebruikt werd kon het vermogen van de verwarmingsmotor door de transmissie bijgeschakeld worden in de tractie.
Oorspronkelijk werden de locs aan Hagen-Eckesey en Regensburg toegewezen doch later verhuisden ze allemaal naar Regensburg.
Ondanks het feit dat het om een kleine reeks locs gaat en de DB in de jaren ?70 de kleine reeksen uit dienst nam is deze reeks heden noch steeds in dienst, wel zijn ze nogmaals verhuisd naar M?hldorf.  E?n loc is reeds uit dienst nl prototype 217 003.
De andere proto?s worden als remlok ingezet voor nieuwe loks te beproeven en werden zodoende omgenummerd naar BR 732 en kregen de TEE-kleuren beige/rood.
De locs zijn voorzien voor max. 140 km/u, daar er geen hydraulische rem in de transmissie zit werd op de serievoertuigen schijfremmen ingebouwd ipv blokremmen.
In 1993 wou men de locs met dubbeldekkers laten rijden en voor deze toepassing kregen ze bijkomende schouwen op de uitlaten van zowel de hood- als de verwarmingsmotor.  Deze taak leek niet weggelegd voor de BR 217 en werd later door de BR 218 overgenomen.
Momenteel doen ze dienst voor de goederenpoot van de DB ?Railion?.
Deze loks hebben zoals de BR 216 alle kleurstellingen doorlopen .
Verschillen met de BR 216
-   Langere kast
-   1 vuldop per kant
-   Andere rangschikking ventilatieroosters en vensters
-   Andere details op het dak (in en uitlaat voor verwarmingsmotor ipv voor stoomketel)
-   Kabel voor electrische verwarming op bufferbalk
-   ?

Modelbouw; de firma Trix heeft vanaf 1978 een mooi model van deze lok in zijn programma.


Links: een mooie site  en foto?s van railpix

urlhttp://www.baureihe217.de//url
urlhttp://railpix.bueker.net/bilder_d2_217.html/url


groeten

Rudy






n/a

#1
Leuk om te lezen!
Heb een heel aantal loks uit de serie 215/216/218 - heb laatst een 210 van Mehano aangeschaft en zie af en toe een 217 voorbijkomen op eBay D. Tot nu toe alleen binnen D verkocht, maar vroeg of laat vind ik er wel een.
Doe zo voort met je artikels!

Peter

#2
Doe zo voort Rudy,

Prachtig artikel, en om eerlijk te zijn heb ik toch weer wat bij geleerd. Als je zoekt naar foto's van (niet alleen, maar wel hoodzakelijk) Duits materieel, zoals loks, wagens, stations enz.,enz.,moet je eens kijken naar de site waar ik ook lid van ben. De moeite waard:  http://www.bahnbilder.de/
Ook deze is zeer goed:  http://www.railfaneurope.net/

Veel kijk genoegens.
Met vriendelijke groeten
Peter