Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

KMB 60

Gestart door tonycabus, 16 februari 2005, 10:37:55 AM

tonycabus

Ik hoorde van Jean-DRUK (eigenlijk "LUC" maar hij heeft het erg...) dat witmetaal niet eens duur is.
Ik wil dus het chassis van mijn Klein-lok, dat nog recht en heel is, wel eens afmallen en dan een proef-onderstel gieten in witmetaal.
Dat zou voor velen een definitieve oplossing kunnen zijn.
Lof voor het initiatief van Jos (Break302) die de slechte terug naar de fabriek wil sturen, maar wat krijg je ervoor in de plaats?
Of zou het toch komen door "werken" van de geut in de plastic "rok"?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Hadden wij op "yahoo" geen project met dat afgieten Tony?? Hoever staat het ermee aub ??

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

Tony,
Wit metaal gieten is niet zo simple als men geen vacuum kabine heeft.Ook zijn de dampen giftig. En wit metaal is te zacht, daarom niet zo geschikt voor het chassis. Normaal bestaan de metalen locs ( M?rklin e.a. ) uit zamac. ( Nu wel een beter legering dan in de jaren 50 - 60 , toen de meeste modellen leden aan zinkpest )
Waarom teken je dit chassis niet in 3D en laat daarna het chassis frezen door een firma die CNC machines heeft staan.
Je kan als je een tekening in 3D hebt ook natuurlijk de job laten uitvoeren door iemand die messing giet.Maar ik denk dat een gefreesd chassis in messing nog het beste zou zijn.
Ik heb verschillende type 60 en daarvan is geen enkel kromgetrokken.Waarschijn veel geluk of geen al te grote wisselende temperaturen daar waar mijn treintjes staan. Want de verschillende uitzettingen te wijten aan de temperatuur schommelingen van de verschillende materialen waaruit het chassis is opgebouwd is de oorzaak van het kromtrekken. Groetjes,
Paul.

FREMO e.V. - afd België

Dag Paul,

Wat beteft het chassis van de KMB 60/61/210, heb ik reeds van Jos gehoord, dat de nieuwe die werden ingestoken door KMB in AT bij sommige modellen reeds opnieuw zijn krom getrokken.

Voor het ogenblik wacht ik op mijn zending, (plus minus 240 loc's en wagens), die terug moet komen van KleinModellbahn Wien, want wegens niet [:(]  naleving van een E.E.G. / C.E.E. norm zijn zij verplicht deze gratis te herstellen.

Ik had een oplossing, maar blijkbaar was er een probleem en ik ben geen metaalbewerker, dus het antwoord dat ik gekregen heb was chinees voor mij, maar hier dan toch het voorstel;

Iemand zou in koper/messing een basis onderstel moeten maken,( gieten of frezen) en daarop een gewichtstructuur op vast pinnen. Vraag was is dit mogelijk en wat zou de kostprijs zijn per volledig chassis[?]

Heb jij daar ergens een plausibel antwoord op paul [?]

Mvg [^]
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

n/a

Dag Herman,( Fremo )
Wat bedoel je met gewichtstruktuur?
Groeten,
Paul.

FREMO e.V. - afd België

Hoi Paul,  [:)]

Gewichtstructuur = de opbouw boven de basiscirkel van de loc, zoals bij de 210/60/61 van KMB. Je kan deze ook splitsen via het kleine vijsje aan de onderkant [;)]  .

Basis structuur zou ofwel uit koper ofwel uit messing moeten zijn, het gewicht van de locomotief kan uit zamac of uit lood, maar het moet kunnen vastgezet worden  [:p]  op de basis en ook het kleine electronica plaatje herbergen.

Mvg  [^]

Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

n/a

Hello Herman,
Als ik eens tijd heb zal ik de loc type 60 uit elkaar halen en kijken of het chassis te maken is in messing. IK denk aan eerst een tekening ervan maken in 3 D en dan die laten printen (! ) in 3 D zodat men werkelijk een 3 d model verkrijgt. Dat kan dienen als moedermodel om er een messing van te gieten. Een copie gieten van het origineel wordt te klein door de krimp bij het gieten. Met de tekening kan er ook een chassis gefreesd worden. Maar dat zijn allemaal geen goedkope oplossingen hoor!
Is allemaal te doen, maar willen de modelbouwers het prijskaartje ervoor betalen of moet het bijna gratis zijn. En als ze messing horen knijpen er vele hun billen al op elkaar, omdat ze vrezen dat ze het niet kunnen verwerken. Je weet toch ondertussen dat de doorsnee modelbouwer enkel een schroevendraaiertje en een pincette hebben. Een soldeerbout vinden sommige al high tech materiaal. Zeker als ze er moeten mee werken.
Groetjes,
Paul.

Havoc

citaat:
En als ze messing horen knijpen er vele hun billen al op elkaar, omdat ze vrezen dat ze het niet kunnen verwerken. Je weet toch ondertussen dat de doorsnee modelbouwer enkel een schroevendraaiertje en een pincette hebben. Een soldeerbout vinden sommige al high tech materiaal. Zeker als ze er moeten mee werken.


Schitterend!!!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
En als ze messing horen knijpen er vele hun billen al op elkaar, omdat ze vrezen dat ze het niet kunnen verwerken. Je weet toch ondertussen dat de doorsnee modelbouwer enkel een schroevendraaiertje en een pincette hebben. Een soldeerbout vinden sommige al high tech materiaal. Zeker als ze er moeten mee werken.


Schitterend!!!

Maar helaas voor velen waar ... MSM heeft nog veel werk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik had een idee op dit forum gelanceerd om een cursus solderen te organiseren.
Na een dagje werken zouden ze dan fier hun realistaie kunnen meenemen en tonen.
Ik vroeg of er mensen waren die geinteresseerd waren, ze konden mij steeds een antoord geven via dit forum of per email. Emailadres was bijgevoegd.
Wel ik heb 2 mensen gehad die zich onmiddellijk hebben ingeschreven.
Maar voor 2 mensen kan ik geen zaaltje gaan huren, zorgen voor een simpel middagmaal en een bouwkitje van een eenvoudig wagentje tegen kostprijs leveren.
Als men dan zou kunnen aan de drempelvrees voor het messing gebeuren ontsnappen, zijn er toch maar 2 geinteresseerd.
Ik was de mening toegedaan dat er max. een paar honderd ernstige modelbouwers waren in Belgi?. Wel ik vergis mij enorm en stel vast ofwel dat er 2 zijn en dat al de rest kan solderen ofwel vergis ik mij met ernstige modelbouwers, waarschijnlijk zijn de grote hoop trein liefhebbers verzamelaars van treinen, die alleen maar de catalogusnummers kennen in plaats het type trein.  Het is triestig gesteld met de modelbouwwereld in ons land, geef mij maar Engeland, waar elke treinliefhebber geen verzamelaar is van de verpakkingen om die dan te classeren per catalogusnummer.

doomslu

Beste Paul (messing),
wees niet te erg teleurgesteld. Ik denk dat er inderdaad een portie drempelvrees mee gemoeid is. Bij mij is dat ook zo. Ik herinner mij wel degelijk jouw oproep voor zo'n cursus, maar had de indruk dat het idee nog in de kinderschoenen stond. Vandaar dat ik niet gereageerd heb. Misschien is dat voor anderen ook zo.
Ik ben wel in modelBOUW ge?nteresseerd (al ben ik echt nog beginner) en je kan me dus noteren als nummer 3 op je lijstje.
Allez mannen, wie volgt ? [?]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik zit in twijfel ... enerzijds denk ik al wel wat met een bout om te kunnen gaan, en de cursus is bedoeld voor prille beginners.
Anderzijds kan ik natuurlijk altijd nog bijleren. Ongetwijfeld gebruikt Paul andere methoden en producten dan ikzelf.
Ik ken nog een hoop mensen buiten dit forum die wat graag les van iemand als 'Mister Messing' zouden krijgen. Misschien moet je de vraag wat meer opentrekken, Paul!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

hoi iedereen;

ik was alvast bij de twee ingescherven personen, en zou het enorm spijtig vinden als het niet doorgaat uit gebrek aan belangstelling. ik kan ook wel wat solderen maar je weet nooit genoeg h?.
daarom een oproep van mij om toch nog te reageren op de cursus van PAUL.

KURT
 

Havoc

Ik denk dat ge dat eens zou moeten doen met iets zoals een open-deur dag. Een soort workshop met praktijk.

Zelf kan ik mijn plan trekken. Zeker voor electronica (dagelijks) en sinds ik met zelfbouw begonnen ben nu ook met messing. Wel de grotere stukken tot nu toe voor mijn stomer. Enkel met staal heb ik nog problemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Minerva

Paul,

Sorry voor de late reactie maar ik wil ook nog beter kunnen solderen.

Hierbij wil ik mij als kandidaat nummer 5 stellen(als ik goe kan tellen).
Laat me iets weten.

vrg
Hans