Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Best loc voor zware schoonmaaktrein in N?

Gestart door Michiel, 26 september 2007, 10:19:24 AM

Michiel

Beste N'ers,

Ik overweeg om, in de toekomst, een uitgebouwde, zware schoonmaaktrein in te schakelen om de rails proper te houden. In de samenstelling denk ik een stofzuiger en railreinigers van verschillende types op te nemen. Wat zou de beste loc zijn om deze samenstelling te trekken?

Een paar overwegingen:
- goede stroomopname?
- goede trekkracht?
- minimale radius (Fleischmann R1, 192mm)?
- met vliegwiel effect?

Wat is uw mening of ervaring?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mijn ervaring - in H0 dan - ligt hem idd. in de trekkracht. Ik heb dan ook meerdere kuistreintjes in plaats van ??n grote.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

Mijn sterkste loc is een Brawa BR216.
Hij trekt (met gemak) 25 4-assige ketelwagons mijn klimspiralen op die op sommige plaatsen net boven de 3? gaat.
Ik denk dat het geheim van zijn trekkracht vooral schuil gaat in de plaatsing van de anti-slipbandjes. Die staan op de middenste 2 assen (op alle vier de wielen). Fleischmann doet dit denk ik ook.
Always be modelling!

Michiel

Na wat rondsurfen ben ik op volgende pagina gestoten. Niet alle merken, en zeker niet alle lokomotieven zijn erin opgenomen, maar het blijft toch een interessant lijstje...

http://www.karzauninkat.com/bahn/zugkraft.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)