Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Indoor LGB Baanplan.

Gestart door n/a, 24 september 2007, 19:44:58 PM

n/a

Beste mede spoorfreakz,

Ben dit weekend bezig geweest met een flinke meetrol, pen, papier, tekenporgramma en een overdosis geduld.:o) Maar de eerste stappen zijn nu echt gezet voor een baan ontwerp.

Ben op dit moment nog niet helemaal tevreden over het ontwerp met name de gang vindt ik zelf te druk. Maar ik moet een optie hebben waarbij ik niet speciaal door de slaapkamer van mijn dochtertje hoef i.v.m. de slaaptijden van haar. en daarom vraag ik aan jullie of jullie misschien mee kunnen denken of suggesties hebben aan dit ontwerp.

Wat ik graag zou willen is dat ook het gehele traject bereden kan worden zonder dat de trein eerst het station in hoeft te gaan. In elke muur kunnen er gaten gemaakt worden dus als jullie nog suggestie hebben of leuke ideeen hebben of een totaal ander ontwerp zien dan hoor ik dit graag.

Hieronder dan het eerste ontwerp van mij

imghttp://www.fantillusion.com/v1/media/prive/IMG3.jpg/img

Havoc

LGB baan zeg je? Ik denk dat je eens de maten bij de kamers moet zetten en dan de bochten uittekenen. De kleinste radius van LGB is 600mm (in het center tussen de rails). En je moet opletten of je materieel erdoorkan. Dus je gang moet zeker 1500mm zijn wil je kunnen keren want je moet toch wel iets van de muur blijven omdat in zo'n krappe bochten de wagens behoorlijk overhangen.

Twee wissels na elkaar (zoals in je living) en je bent 1200mm verder (dat is 1.2meter). Dus je hebt al 3.6m nodig voor de 3 verbindingen tussen de sporen bovenaan. Tel daar nog eens 0.6m bij voor de bocht linksboven en je hebt 4.2m opgesoepeerd zonder dat je een trein kan opzijzetten.

LGB is prachtig maar enorm. Je moet echt nauwkeurig tekenen en direct met de bochten rekening houden, niet gewoon 2 lijnen haaks op elkaar zetten. Kijk ook eens hoe lang een trein wordt die je zou willen laten rijden. De kleinste loc met een 4-assige wagon of 4 heeft al gauw 2 meter spoor nodig als je wil kruisen.

Zelf had ik hem wel door het toilet laten gaan! [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

alfa624

Beste,

Zomaar je huis in het stof zetten door gaten en dergelijke te kappen
zie het zo niet direct zitten om een treintje te laten rijden.
LGB is echt voor de tuin als die tenminste aanwezig is.Als je de bochten r2 niet kunt plaatsen zal het bij langere rijtuigen optisch niet zo mooi zijn.
Er zal veel ruimte voor nodig zijn ook al loopt het langs de wanden, nietemin goed plannen want de sporen zijn niet goedkoop als het achteraf moest tegenvallen. Dit ter info , vroeger heb ik nog module banen gemaakt met lgb en je had al een dubbele garage nodig om het te plaatsen.Veel succes.
groetjes
alfa
alfa

n/a

Beste Alfa & Havoc,

De ruimtes die ik heb zijn goed genoeg heb alles nauwkeurig uitgemten en over heel het huis kan ik al radius 2 bochten kwijt behalve door de gang door moet ik om te keren radius 2 gebruiken maar ik houd dan genoeg ruimte over om alles netjes te laten verlopen.

Het station heeft ook genoeg ruimte tussen de 2 wissels kan ik treinen opstellen van bijna 4 meter lang en het is niet helemaal goed getekend maar de wisselstuk die bij de keuken staat die verloopt een stukje in de keuken daar zit namelijk een deur met bovenlicht het is een vrij groot huis waar ik in woon en het idee heb ik van een foto op het internet vandaan en zo zal het ook ongeveer worden.







Ik ben zelf al met het programma Drail en Wintrack bezig geweest maar die programma's moet ik nog ff goed onder de knie krijgen. Ik heb op de vloer zelf al wat rails gelegd en wissels neergelegd om te kijken of er ruimte is en dat heb ik gelukkig.

Ik zelf ben dus een manier aan het zoeken om dus over het gehele traject te kunnen rijden zonder weer het station in te hoeven om daarna weer een ander gedeelte op te kunnen van de baan. En dat ik de gang minder belast wat nu vindt ik het zelf gewoon veelste druk in de gang.

En zoals ik het al eerder zei moet ik ook een manier hebben dat ik in de avond niet door de kamer van mijn dochter hoef. Ik heb vroeger ook LGB gehad alleen dan in de tuin. Maar nu woon ik drie hoog dus niet echt een optie om daaraan te beginnen [:p].

Het thema wat ik ook ga gebruiken is een beetje western net als op de foto der komen veelal oude locs op te rijden met tenders en de beroemde zwaren goederen diesels zoals de UP F7A ff als voorbeeld te noemen.

Dus ideeen  en suggesties zijn nog altijd welkom.En als iemad een geheel ander of mooier plan in zijn hoofd heeft zitten dan zijn deze van harte welkom.

Thanx
Peter

loebaske

Dat wordt ook geen simpel baantje[^] maar als je er de ruimte voor heb waarom niet, wij benutten ook elke centimeter van kamer/zolder/kelder om ons baan te kunnen maken in HO [^]

ERVIN

Dat moet ik hier thuis nog zien klaar te krijgen se, maar het zal voor een volgend leven zijn vrees ik?[:I]

Is wel heel origineel gevonden, heb ik nog nooit gezien.

doomslu

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Dat moet ik hier thuis nog zien klaar te krijgen se, maar het zal voor een volgend leven zijn vrees ik?[:I]

Probeer eens met ??n spoortje in de slaapkamer, Erwin. [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Oei in de slaapkamer [:(] dat motor geluid van de loc[:(] zorg dan maar als je met dat ding aan het rijden bent dat er er ook wat speels met moteurke in de kamer is voor je partner[:D][:D]

Havoc

OK dan, maar uit je schets kon ik dat niet opmaken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Mijn huis zal wat klein zijn vrees ik, en mijn vrouwke zal ik ook niet zot genoeg krijgen om dat toe te staan. Ik zal haar straks deze foto's eens laten zien, in schaal O zou ik het nog kunnen maken. Laat maar eens wat foto's zien als het af is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Ik zal uiteraard jullie op de hoogte gaan houden over de voerderingen. Ik denk dat ik in december daadwerkelijk kan beginnen met de bouw ervan. Dan moet het sporenplan wel denk ik klaar hebben en daadwerkelijk ook echt naar mijn zin zijn.

En ik moet nog een aantal dingen in het huis veranderen wil ik de baan aankunnen leggen.

Jurgen

Als normale mens zou ik reageren met "de zotten zijn de wereld nog niet uit". [:D]
Als modeltreinfanaat droom ik er zelf ook af en toe eens van om mijn treinen door heel het huis te laten rijden.
Maw, doe zo verder. [;)]

Ik denk dat als iedereen echt 100% eerlijk is dat iedereen wel eens aan het fantaseren geweest is over zulk een plan. Daarna worden we weer wakker en komen we weer in de realiteit terecht. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

He Jurgen,

Ik denk dat ik dan liever in dat droomwereldje blijf hangen. Als ik een tuin had dan had ik het ook gewoon in de tuin gedaan. Maar aangezien we verhuisden was een tuin geen optie meer maar wil me hobby ook niet verwaarlozen dus vandaar dat ik het op deze manier ga doen.

En als het af is zal het denk ik nog mooi en gezellig staan ook hoop ik [:D]

SuSke

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Als normale mens zou ik reageren met "de zotten zijn de wereld nog niet uit". [:D]
Als modeltreinfanaat droom ik er zelf ook af en toe eens van om mijn treinen door heel het huis te laten rijden.
Maw, doe zo verder. [;)]

Ik denk dat als iedereen echt 100% eerlijk is dat iedereen wel eens aan het fantaseren geweest is over zulk een plan. Daarna worden we weer wakker en komen we weer in de realiteit terecht. [:D]



Wil toch wel lukken zeker [:D]. Ben daar zondag nog over bezig geweest met Luc (ModelbaanHO) op de beurs bij ons in Merksem, een baan door het ganse huis op een rek tegen de muur in schaal H0, rijlengte gegarandeerd [:p].
Daar kwam als resultaat ook uit dat we het voor onze vrouwen zeker niet op de spits moeten drijven [:o)], hoewel.....[}:)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.