Auteur Topic: Wielen maken...  (gelezen 2621 keer)

Online Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.373
  • Voornaam: Johan
Wielen maken...
« Gepost op: 23 september 2007, 21:27:05 pm »
Ik heb het lang geleden beloofd om dat hier eens iets uitgebreider te illustreren, maar tot nu toe is het er niet van gekomen. Omdat ik vandaag geen goesting had om mijn handen vuil te maken heb ik de foto's dan maar eens onder handen genomen en ik zal ze hier dan maar eens zetten zeker.

Enfin, dit zijn foto's genomen bij het maken van een reeks van 8 wielen voor de wagentjes voor suikerriet waarvan er hier al enkele foto's zijn: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4206 De wielen zijn ongeveer 21mm diameter. Totale dikte van de wielschijf is 6mm en het loopvlak is 4.5mm. De flens is 1mm hoog wat een beetje weinig gebleken is in praktijk, ze ontsporen nogal gemakkelijk als de rails niet perfect vlak liggen.

Begin is een staaf warm gerold C45 staal van 25mm waar een gat in geboord wordt van 2.8mm. Eerst met een ceterboor, dan 1.6mm en vervolgens 2.8mm tot een diepte van 10mm.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_1_sm.jpg/IMG

Dan over een afstand van 8mm afdraaien tot een diameter van 23mm (loopvlak 21mm+ (2x flens))

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_2_sm.jpg/IMG

Dan het loopvlak afdraaien tot 21mm over een breedte van 4.5mm:

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_3_sm.jpg/IMG

En dan afzagen op het lijntje:

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_4_sm.jpg/IMG

Het vorige 8x herhalen en je hebt dit:

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_5_sm.jpg/IMG

(de opmerkzame lezer heeft al gezien dat er 2 wielen bijzijn met een gat van 3.8mm...even verstrooid dus, maar daar hebben we een messing bus ingezet :D )

Nu zetten we die wielen 1 voor 1 terug in de drieklauw en daaien de achterkant vlak tot een totale dikte van 6mm.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_6_sm.jpg/IMG

Opnieuw 8x herhalen. Als je dat direct na elkaar doet, dan moet je simpelweg afdraaien tot dezelfde stand van de slee en niet altijd zitten meten.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_8_sm.jpg/IMG

Nu hebben we dan 8 wielen op dikte met alle kanten vlak en haaks. Die spannen we nu in op de frees en met een ruimer maken we de gaten 3mm. Met een ruimer ben je zeker van de diameter en rondheid. Veel nauwkeuriger dan een boor. Je kan dit met de hand doen, maar in de machine is het veel gemakkelijker om haaks te werken. En ruimers zijn redelijk fragiel en duur...

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_9_sm.jpg/IMG

Het gat voor de as langs beide kanten even afschuinen (geen foto van) Dit zal later belangrijk blijken. (ook maar gemerkt na de eerste problemen)

Nu steken we een stukje staal in de draaibank en draaien daar een asje van 3mm. Op het voorste deel schroefdraad M3 trekken. Omdat dit op de draaibank gemaakt is zijn we zeker dat het mooi centrisch draait. Hier gaan we nu de wielen 1 voor 1 telkens 1 bewerking laten ondergaan.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_10_sm.jpg/IMG

Als je goed ziet, dan zie je dat er een afgeronde hoek is tussen het asje en de vlakke kant. Om het wiel goed te centeren moet het tegen de vlakke kant rusten. Vandaar het belang om het gat in het wiel even af te schuinen, dan rust het goed tegen de vlakke kant.

Met een rondel, veerrondel en een paar boutjes kan je nu de wielen perfect rond laten lopen zonder te moeten uitlijnen. Ook als de drieklauw van je draaibank niet perfect rond loopt.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_11_sm.jpg/IMG

Langs wat later de binnenkant van het wiel wordt schuinen we de rand af onder 10?. daarvoor zetten we de topslee onder die hoek schuin zoals hier. Als je dat doet, kijk voor je een stuk begint te draaien na of alles kan ronddraaien en niet tegen de drieklauw botst! Even met de hand ronddraaien en kijken.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_12_sm.jpg/IMG

En dan afdraaien tot je een 2-tal mm afgeschuind hebt:

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_13_sm.jpg/IMG

Opnieuw alle 8 na elkaar doen zodat je dezelfde insteling kan behouden. Dan moet het loopvlak gedraaid worden. Dit komt onder een hoek van 3? met de horizontale te liggen en de buitenkant van de flens krijgt ook een hoek van 10?. Ik doe dat in 1x door de topslee onder een hoek van 3? te zetten (met de langsas) en de beitel dan te verdraaien tot die een hoek van 10? maakt (dwars op de langsas).

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_14_sm.jpg/IMG

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_15_sm.jpg/IMG

De punt gaat dan met 3? het loopvlak afnemen, en de zijkant van de beitel met 10? de flens:

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_16_sm.jpg/IMG

Als ze alle 8 hun beurt hebben gehad ziet het er dan zo uit:

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_wielen_maken/stap_18_sm.jpg/IMG

Klaar om met een druppel Loctite op een as te zetten. (je kan bij het wiel links vooraan de ingezette messing bus zien)

EDIT: vergeten vermelden:

Daarna zet je ze nog eens een voor een op de bank bij een hogere snelheid en met de vijl doe je nog de volgende afwerking:
- de kant tussen loopvlak en voorkant breken (ruwweg 45?)
- de flens afronden zodat er een vloeiende overgang is tussen de voor en achterkant. Als dit scherp blijft loopt het wiel emakkelijker uit de rails.
Expert in non-working solutions.

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.320
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Wielen maken...
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2007, 21:43:25 pm »
Knap werk, Johan [:0]
En nu wieltjes in Z ... [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Online Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.373
  • Voornaam: Johan
Wielen maken...
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2007, 21:50:52 pm »
citaat:
En nu wieltjes in Z ...


Neen dank U. Heb hier snel zo eens eentje gemeten: diameter 4.4mm. En ik vind die hierboven al klein.

De volgende zijn ook voor 45mm spoor (met spaken) maar het kriebelt om groter te gaan. De goesting begint te komen om een 3.5" loc te beginnen. Dat zal ingeschreven worden in het volgende 5-jarenplan.
Expert in non-working solutions.

Offline Frank_N

  • Forumlid
  • Berichten: 1.889
  • Voornaam: Frank
Wielen maken...
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2007, 20:54:15 pm »
Ziet er allemaal "errug smakelijk" uit, Johan [:)]

Mogelijke tip: Heb je al eens geprobeert met een drukstuk te werken ipv. de M3 schsroef met kartelring?

Verklaring: Draai een stukje materiaal (liefst zachter dan C45, bv. messing) wat u zo lang mogelijk inspant in de drieklauw af op een diameter bijna gelijk aan die van de gatmaat van de wieltjes, de pen dient daarbij wat korter te zijn dan de dikte van het wieltje, laten we zeggen een schuifpassing. U kunt daarbij de gatmaat (pers cq krimppassing) afwerken naar believen. Zorg er daarbij voor dat het afgedraaide vlak (met pen) enigszinds hol is. Hoeft maar NET een klein beetje te zijn hoor!

Vervolgens drukt u met een sluitring of ander drukstuk oid. het wieltje tegen de mal, met een 60 graden centersteunlager ,  en U zult zien dat dit veel meer stabiliteit bij het verspanen geeft. Bovendien is hierbij de centriciteit (en daarmee de loopeigenschappen van je wieltjes) veel nauwkeuriger dan montage op een M3 bout.

Laat eventueel een soort borst rondom het geruimde 3 mm gat achter bij het nadraaien van de voorkant, die kunt u altijd achteraf nog vlakken. Verzinken of afbramen kan altijd nog!

Als het niet duidelijk is, vraag dan aub!! Tis maar een tip [8)]

Edit, Ik zag dat u bij voorkeur de wieltjes handmatig afzaagt. Dat levert verder geen problemen op als je de wieltjes dan ook met de zichtbare zijde tegen de mal plaatst. het verfaaien van de zaagkant behoeft niet zo'n nauwkeurig aangelegenheid te zijn. Dat kunt u nog altijd achteraf doen, met het loopvlak in de (zachte??) drieklauw.
Groet van Frank:
Huidig project; time saver in N met test ovaal analoog.

Online Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.373
  • Voornaam: Johan
Wielen maken...
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2007, 21:32:05 pm »
Frank, ik versta je methode, maar ik zie niet direct het verschil met mijn methode. Het wiel rust niet op de M3 schroefdraad. Het stukje net tegen de vlakke kant is een schuifpassing in het asgat. Enkel op het voorste stuk van de pen is draad getrokken, het stuk dat in het asgat zit niet. De moer zorgt enkel voor de druk tegen het vlakke stuk (waar jij de center voor gebruikt). Of is er iets dat ik niet zie?

 
citaat:
het verfaaien van de zaagkant behoeft niet zo'n nauwkeurig aangelegenheid te zijn. Dat kunt u nog altijd achteraf doen, met het loopvlak in de (zachte??) drieklauw.


Het luistert toch wel wat nauwkeurig als je door een wissel wil geraken. Ook is het handig als je langs de voorkant kan werken (en dus de afgezaagde kant lang de drieklauw zet). Anders kom je in problemen om het loopvlak te maken. Je krijgt je beitel nooit tussen het wiel en de drieklauw als je kort tegen de kop wil werken.

En omdat ik de zaagkant afwerk voor ik aan het loopvlak begin mag ik rustig de harde klauwen gebruiken. Het loopvlek wordt toch nog afgewerkt. (ook handig)
Expert in non-working solutions.

Offline Frank_N

  • Forumlid
  • Berichten: 1.889
  • Voornaam: Frank
Wielen maken...
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2007, 22:37:03 pm »
citaat:
...Het luistert toch wel wat nauwkeurig als je door een wissel wil geraken....

Excuseer mij, Johan, daar dacht ik nou even weer niet aan [:I]........

De boodschap die ik probeerde  te geven is, dat je met een drukstuk meer stabiliteit in je opspanning bereikt dan met een M3 moertje + kartelring. De hele draaibank word als "massa" ingeschakeld op deze manier. Waarschijnlijk is deze oplossing ook minder tijdrovend, dan draadsnijden. U zou het mogelijk eens kunnen proberen [?]
Groet van Frank:
Huidig project; time saver in N met test ovaal analoog.

Online Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.373
  • Voornaam: Johan
Wielen maken...
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2007, 12:34:07 pm »
citaat:
De hele draaibank word als "massa" ingeschakeld op deze manier.


Dat is een goede zaak natuurlijk. Het enige dat ik niet direct zie zitten is hoe de losse center langs de beitel te krijgen (zie foto 13). Maar daar is misschien wel iets op te vinden.

Dat draad trekken is behoorlijk simpel hoor. Ik doe dat met een snijplaat, niet met de draaibank (maar wel de pen in de drieklauw laten zitten).
Expert in non-working solutions.

Online Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.373
  • Voornaam: Johan
Wielen maken...
« Reactie #7 Gepost op: 07 juli 2012, 14:41:13 pm »
Alle foto's naar eigen webspace overgezet. Niks nieuws, sorry.
Expert in non-working solutions.