Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kleine Modelbaan Serie

Gestart door B-Modelbouw, 21 september 2007, 20:46:23 PM

B-Modelbouw

Even een slapend forum-deel terug wakker schudden.

Je vindt ondertussen veel op 't Internet maar een interessant zijn de mini-boekjes van Kleine Modelbaan Serie. Een 15tal boekjes die steeds een ander thema van de modeltreinhobby toelicht ...

Ze zijn oorspronkelijk verschenen midden de jaren 70 in 't Duits en vertaald midden de jaren 80 in 't Nederlands...

Ik heb helaas niet alle boekdelen ... En inderdaad sommige zaken zijn reeds achterhaald (Modelbaanautomatisering en -elektronica), maar geven je wel een klare kijk hoe 't werkt.

Voor de rest staat het vol met praktische tips en vele zaken waarop men moet letten om geloofwaardig iets te bouwen. Vele voorbeelden van baanplannen met afstanden voor verschillende merken (vb; Wisselstaat van Peco is 760,2 lang en zelfde wisselstraat in Fleischmanrails is 486,5 lang) toch praktisch om een afweging te maken of je plannen wel realiseerbaar zijn.    

Zo zijn er verschenen;
- 100 sporenplannen voor kleine en grotere modelbanen
- Het landschap in model
- Zijlijnen en secundaire lijntjes in model
- Tips voor spoorwegmodelbouwers
- Modelspoorwegen goed ontworpen
- Modelspoorwegen goed opgebouwd
- Schakelen + Rijden / Elektrotechniek
- Seinwezen voor de modelspoorweg
- Zelfgebouwd materiaal
- Modelgebouwen
- Modelbovenleiding
- De Nederlandse Modelbaan
- Het locomotiefdepot in model
- Modelstations
- Modelbaanautomatisering en -elektronica

Ieder boekdeel bestaat uit een goede 100 bladzijden en zijn rijkelijk ge?llustreerd met Foto's en Prenten.

janjozef

maar niet alleen sommigen zijn achterhaald, ze zijn allemaal achterhaald, ze steken allemaal in onze clubbibliotheek,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Frank_N

Toch heb ik mbt. mijn baantje er erg veel nuttige dingen uitgehaald, en naar alle tevredenheid gebruikt ook. Soms loopt de vertaling wat mank, maar dat mag geen naam hebben, hoor!
Groet van Frank

Michiel

Dit is een inderdaad een zeer boeiende serie boekjes zoals B-Modelbouw aangeeft. Ik heb er hier ook een 6-tal, en heb er heel wat nuttige tips uitgehaald.

Ze zijn misschien gedateerd; illustraties en fotos dateren uit de jaren 70, maar achterhaald??? Neen, dat nog niet. Nog steeds staan ze het bol van idee?n en technieken die nu nog steeds toepasbaar zijn. Ik haal er althans nog veel inspiratie uit...



edit: tiepvout
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb er daar ook 8 van, maar zoals JanJozef al zei zijn ze toch behoorlijk achterhaald.
Je moet al knap zoeken om er een nuttige tip in te vinden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Natuurlijk staat er altijd iets in maar als ik Libbele lees vind ik ook dikwijls een goed idee, maar libbele wordt daardoor nog geen modelbouwblad. En ja voor diegene die juist begonnen zijn die zullen meer bruikbaars vinden dan meer gevorderden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Inderdaad, Janjozef, ik denk dat daar het verschil zit. Ik beschouw me eerder als een niet ervaren modelbouwer en ben nog steeds op zoek naar inspiratie, technieken en methoden, zelfs voor vrij evidente dingen. Ik vermoed dat een ervaren modelbouwer in deze boekjes niet direct meer zijn ding zal vinden. Maar ?k blijf het fijne boekjes vinden. Nah! [:p][:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

Ik heb die alle 15 en heb er mijn vorig sporenplan uitgehaald. Enkele jaren geleden kon ik voor weinig gedeeltelijk de reeks met gekleurde omslag op de kop tikken.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Havoc

Een 15-tal? Ik heb hier deel 20. Zelf heb ik er maar 6. Sommige zijn inderdaad achterhaald maar enkele zijn toch wel blijvers. Zoals hoe de onderbouw in elkaar zit. Dat is nog echt niet veranderd.

Het enige dat me tegensteekt is soms de idiote commentaar van de vertaler. Echt het "hollandsch schoolmeester" type. Sorry voor de nederlanders hier op het forum, maar dit is echt een voorbeeld hoe clich?s ontstaan.

Maar wat is achterhaald? Zelf gebruik ik nog vaak een "manuel de l'ingenieur" van 1926. Is die achterhaald? Ja, als je dat als referentiewerk voor nieuwe projecten gebruikt waar je job van afhangt. Maar voor hobby gebruik staan daar dingen in die nu niet meer te vinden zijn (omdat ze in 1:1 achterhaald zijn) maar wel voor hobby gebruik nu haalbaar zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johnnytrein

Oei dan zijn er in de loop der jaren nog enkele bijgekomen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

Wat achterhaald is zijn de modelbouw principes,d.w.z hoe en wat gebruik ik.
Maar de voorbeeld functie over b.v lokdepots en seinen en wissels is nog volkomen bij de tijd.
Dat veranderd uiteraard ook niet zoveel.
Ik heb ze bijna allemaal (of gehad)in het duits.
Toegeven de ned.vertaling door ing Enter was vaak belerend en van zo is het en niet anders.
wim