Modelbespreking oudere modellen

Gestart door Ludwig, 18 september 2007, 20:42:25 PM

Ludwig

Hoi,
Zou het niet interessant kunnen zijn om in ons maandblad een reeks te starten over reeds eerder verschenen N.M.B.S materiaal in H.0 en andere schalen?
Voor modelspoorders die op zoek zijn naar degelijk nagebouwd N.M.B.S materiaal zou dit nuttige informatie kunnen bevatten.
Daarbij denk ik o.a. aan locomotieven, rijtuigen en allerhande soorten goederenwagons.
Informatie aangaande kwaliteit,natuurgetrouwheid en waarde bijvoorbeeld.
Nu koop je een ouder model op beurs of op internet en kom je pas later tot de ontdekking dat dit model niet echte aan de realiteit voldoet.
Groeten
Ludwig


Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Dat vind ik geen slecht idee voor een artikel!
We ondervinden allemaal dat  - als we een bepaald model zoeken - fabrikant X dat ooit (=jaren stillekes) heeft uitgebracht.
Maar: is dat model de moeite waard, is dat welke prijs waard, wat moet er aan verbeterd worden, ...

dus eigenlijk: wat heeft men op beurzen en ... wat betaal je ervoor en wat moet je ervoor doen om er alsnog een "goed" model van te maken?

Mijn gedacht: wie gaat dit schrijven? (ik alvast niet [:I])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Als je dan een bepaald model gaat bespreken, redelijk goed bevind zelfs naar de standaard van 2007 en je zet er een redelijke prijs op dan garandeer ik je dat die prijs binnen de korste keren in de onredelijkheid terechtkomt, aangezien iedereen achter dat stuk op zoek gaat. Gegarandeert krijg je dan weer een hoop kommentaar van in MSM stond XX? en jij vraagd het dubbele. Ik vermoed niet dat MSM daarop zit te wachten, en dan hebben we het nog niet gehad over die klinknageltellers die toch nooit akkoord zullen gaan. Een bespreking zonder waardebepaling zou gerust kunnen maar dat wordt meer een lijst van wat ooit is uitgebracht.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

ik begrijp je punt, Jan. Men mag in dat soort bespreking niet zeggen dat een model de moeite waard is, of het wordt alleen door die vermelding al onbetaalbaar [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

De rode draad in dit soort van artikels zou dan zijn :"het is niet op schaal en niet gedetailleerd zoals we dat nu gewoon zijn maar in de jaren 70,80 waren we met alles blij want er was bijna niets"
Over de waarde kunnen we hier overloos beginnen discussieren ,wat oud en zeldzaam is voor de ene ,is voorbijgestreefd voor de andere.
Je hebt verzamelaars en modelspoorders en die houden er andere normen op na.
Er hebben trouwens al een paar artikels gestaan  in MSM over de actuele waarde van oudere modellen en over de mate van verkrijgbaarheid.
Ik denk bijgevolg niet dat een artikel over oudere modellen zinvol is.

Gerrit

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mini-bs

er zijn toch 2 boeken over deze topic ?
En het zijn serieus dikke.
 

modelbaanHO

Een overzicht van wat ooit werd gefabriceerd zou toch welkom zijn, al dan niet met een bespreking. Zo zou ik graag weten of de modellen die M?rklin heeft uitgebracht van de reeksen 22 en 23 ooit ook door Trix werden uitgebracht, en zo ja welke versies. Op beurzen zie soms modellen waar dan op vermeld staat: gelijkstroom model (in een M?rklin verpakking), maar gaat het dan om een omgebouwd model of om een model dat origineel werd uitgebracht voor gelijkstroom ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

je bedoelt kolls, maar die gaan niet over modeltreinen maar over marklin alleen dacht ik

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Ludwig

@Jan Jozef, dat zo'n artikel de prijs zou kunnen opdrijven van 2de hands materiaal ...dat zou toch maar tijdelijk zo zijn denk ik.
Ja, de week na zo'n artikel zullen er wel een paar stuks op de veilingsites belanden maar dit vind ik geen argument om niet te starten met zo'n overzicht.
En als er een discussie zou ontstaan over prijs of beschrijving...zou dit zo'n kwaad kunnen?
Een discussie terecht of onterecht blijft nog altijd interessant.
@MINI-BS, de boeken waar jij naar verwijst zijn allang niet meer up to date en geven een algemeen overzicht van het materiaal .
Er worden toch geen vergelijkingen gemaakt tussen modellen dacht ik.
@Rochevalien, een overzicht van locomotieven wel ja maar ik zit zeker zoveel te denken aan ander rollend materiaal.
Stel dat je jezelf een mooie sleep met Shimms wilt aanschaffen, zou het dan niet handig zijn een overzicht te hebben met wat er zoal te vinden is met eventueel een beoordeling betreffende natuurgetrouwheid en afwerking?
Het ergste blijf ik toch vinden dat er wordt geopperd dat dit discussies gaat te weeg brengen, als we daar bang van moeten hebben dan stel ik me toch de vraag waar we eigenlijk mee bezig zijn?
Gaan we dan elk idee de kop indrukken om die reden?
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door janjozef

je bedoelt kolls, maar die gaan niet over modeltreinen maar over marklin alleen dacht ik

Jan


Inderdaad Jan, dat is alleen M?rklin
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Het gaat hem mij niet zozeer over het opdrijven van de prijs zelf maar eerder voor MSM dat van zichzelf een imago gaat cree?ren dat het nooit juist is. Verder zal MSM nooit een lijst kunnen geven van stukken die te vinden zijn maar enkel van stukken die bestaan. Deze twee lijsten zullen totaal verschillend zijn. Ik zit al enkele jaren achter bepaalde stukken te wachten tot ik ze nog eens tegenkom op beurzen en zo. En dan is er nog niet gesproken over kleinserie fabrikanten die van bepaalde modellen maar enkele 10 tallen stukken hebben gemaakt, of aangepast zoals een Jocadis of paul bellon nu doen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Op het Waalse forum hebben ze een lijst samengesteld van alle (Belgische) modellen die ooit op de markt zijn verschenen. Die lijst is enorm.
Een artikel over waarde en mogelijke supering zal bijgevolg ook meer dan enkele pagina's groot zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Hey Gerolf,

Heb je toevalling ook de link naar die lijst ?

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Ludwig

Tja, ik probeer ook maar iets opgang te krijgen hoor.
Persoonlijk vind ik dat er hoe langer hoe minder in Modelspoormagazine verschijnt dat voor de modelspoorder is bedoeld.
Heb nr1 nog eens bekeken en als je ziet wat daar voor de modelspoorders voor interessants in stond dan is het met de laatste uitgaven maar pover gesteld vind ik.
Bijna alle aandacht gaat naar modelbouw en maandelijks worden we getrakteerd op kunstwerkjes waar we naar op kijken.
Maar hoeveel keer zou zo iets worden nagebouwd door lezers?
Het spijt me maar ik vind Modelspoormagazine hoe langer hoe meer een blad voor de profs aan het worden.
Maar denk toch dat het merendeel van de kopers op een veel lager niveau werken en het getoonde niveau nooit zullen bereiken.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2