Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De BR 103 van de DB eindelijk MET foto's

Gestart door Bundesbahnfreak, 17 september 2007, 13:06:40 PM

Bundesbahnfreak

De BR 103.0

1 Ontwikkeling

In de jaren ?60 had de DB nood aan een lok die hun TEE?s en later de IC?s kon trekken tegen max 200 km/u.  Eerst deed men proeven met de locs E10 299 en
E10 300 die omgebouwd werden om deze snelheid te kunnen halen.  Deze proeven waren noodzakelijk om nieuwe onderdelen te kunnen testen.  Eigenlijk kan men zeggen dat uit de reeks E10 (vanaf ?68 BR 110) de BR 103.0 ontwikkeld is.
In 1965 komen de 4 prototypes op de baan.  Tijdens de tentoonstelling IVA te M?nchen staat er ??ntje tentoongesteld en kon het publiek met een trein getrokken door een 103.0 een 200 km/u doop meemaken.  Tot de instroom van de serieversie 103.1 in 1970 werden de locs voor sneltreinen in gezet.  Na de instroom van de serieversie belandden ze op de achtergrond en werden ze gebruikt als voertuig door de dienst ?technische studies? en omgenummerd als BR 750, en kwamen nog zelden voor reguliere treinen.
In 1997 gaat de laatste ex103.0 de 750 001 uit dienst na testen met de Talgo-stellen.
De lok wordt onder handen genomen en komt als E03 001 (zijn originele nummer) in het museumbestand van de DB.
imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/db_e03001aw.jpg/IMG/img


Museumlok E03 001 09/09/07 te Aken West met dank aan Peter Verlooy






2 Techniek

De reeks 103.0 is een 6-assige lok, de spanning komt via de panto naar de hoofdschakelaar, die als beveiliging dient als allerlei storingen zich voordoen.
Na deze hoofdschakelaar wordt de spanning van 16 kV 2/3 Hz getransformeerd naar een lagere.  De DB-locs rijden met schakelende transfo?s. Door een stand die de machinist instelt op de versneller gaat de transfo windingen in of uitschakelen.
Bij de vooroorlogse loks gebeurt deze schakeling aan de laagspanningskant, nadeel: grotere stroom, zwaardere contacten ed. Bij de na-oorlogse gebruikt men (op de BR 141 na) een schakeling aan hoogspanningszijde. Dit heeft als voordeel een lagere stroom en kleinere contacten (op de site www.baureihe110.de/T_Schaltwerk wordt de werking van de transfosturing mooi uitgelegd (dit gaat wel over de BR 110, maar het principe is hetzelfde).
Verder worden de tractiemotoren luchtgekoeld, de lucht wordt door ventilators via het dak onttrokken.  De koeling van de transfo gaat via een olieomloop die op zijn beurt met geforceerde lucht afgekoeld wordt.
De BR 103 beschikt ook over een rheostatische rem, hier koppelt men de tractie motoren van de hoogspanningskring af en laat men ze werken als generator, 1 motor loopt mee als opwekgenerator voor de 5 andere die op hun beurt een spanning genereert die dan in weerstanden omgezet wordt in warmte.  Door de stroom die dan loopt wordt een remmend koppel in de motoren opgewekt.


De BR 103.1

1 Ontwikkeling en inzet

Ik zal niet overdrijven als ik zeg dat de BR 103.1 ??n van de meest bekende DB-locs is.  Het feit dat de traditionele modelmerken (Roco, M?rklin, Fleischmann enz) deze locs in hun programma hebben of hadden zegt genoeg.

Vanaf 1970 worden de serielocs geleverd 145 stuks in totaal.  Uitwendig vallen ze op tov de prototypes door een bijkomende reeks ventilatieroosters in hun wand.  Deze waren noodzakelijk door het grotere vermogen.

De loks werden genummerd van 103 101 tot 103 245 dit om een onderscheid te maken tussen proto?s en serie.  Vanaf 103 216 werd de kast 70 cm langer, dit om de stuurpost groter te maken, eveneens werd 103 713 na een ongeval verlengd.

De loks werden oorspronkelijk bedoeld om TEE en IC treinen te trekken.  In het begin was het IC systeem in Duitsland alleen 1? klas en om de twee uur, vanaf ?79 rijden deze treinen 2-klassig en worden ze langer (tot 15 rijtuigen).  Ze waren door gans West-Duitsland te zien met hun rijtuigen.  De loks hadden het monopolie over deze treinen tot eind jaren 80 toen de serieversie van de 120 uitkwam. Begin jaren 90 werden de eerste ICE geleverd, deze stellen waren het begin van de ondergang van de 103.1.  Ze werden meer en meer gebruikt voor D-treinen en IR?s.  Een 2? jeugd kregen ze na de hereniging van Duitsland en na het zware ICE ongeval te Eschede.  Doch na de levering van hun definitieve opvolgers BR 101 was het gedaan met de 103.1.

De 103 106 is nog een vermelding waard, deze lok werd na een zwaar ongeval in 1971 verschroot.

2 Techniek

De techniek is nagenoeg dezelfde als die van de prototypes, wel werd doorheen de jaren de frontspoiler afgebroken, wat een minder fraai zicht was.  
Oorspronkelijk werden ze met dubbele panto?s geleverd, vele werden dor de jaren heen geruild met enkelpootspanto?s
Beide types hebben 2 drieassige bogies, de kast bestaat uit twee vast stuurposten en 3 aluminium huiven die afgenomen kunnen worden voor onderhoudswerken.  De lok heeft een bult op zijn dak, hieronder zit de transfo.

3 Kleurstellingen.

Oorspronkelijk werden 103.0 en 103.1 geleverd in de TEE-kleuren beige/rood.  Een onderscheid was er tussen beide; de proto?s werden geleverd met een zilver dak, de serieloks met een beige dak.  E?n van de proto?s kreeg na een revisie eveneens een beige dak.
103 109 (de eerst geleverde serielok) kreeg ter hoogte van zijn ventilatieroosters een grijze imitatiepijl.
Eind jaren ?80 kregen ze de toenmalige nieuwe kleuren rood met een witgrijze driehoek op de snuit, de grandeur van de TEE-loks was ver zoek en ze kregen de bijnaam ?Colablik?.  Begin jaren ?90 werd 103 101 omgespoten in de Lufthansakleuren (grijs/geel) en reed zo rond met drie rijtuigen in dezelfde kleur tussen de luchthavens Frankfurt en Stuttgart, toegang alleen voor klanten Lufthansa.
De 103 220 kreeg een mix van groen, blauw en nog wat kleuren dat een voorbijvliegend landschap voorstelde, deze werd ingezet voor DB-Touristik.
Tenslotte de 103 223 deze kreeg als enige de laatste kleurstelling (rood/grijs) en werd hiervoor gesponsord door Roco (wat op de lok vermeld staat)


Foto?s

103 198-8 in de rood met witte driehoek uitvoering (colablik) te ik weet niet meer waar
imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/103rood.jpg/IMG/img
103 112-9 in de TEE kleuren te Essen met op de achtergrond een 110.3 die voor het gewone reizigersverkeer gebruikt werd, het spoor waar de 110 opstaat leidt naar de tractiewerkplaats van Essen

imgIMGhttp://i227.photobucket.com/albums/dd10/bundesbahnfreak/103tee.doc.jpg/IMG/img










Sorry voor de slechte kwaliteit, ik heb ze ingescand
4 Schaalmodellen

Zoals vermeld hebben  of hadden de meeste een 103 in hun programma, zowel proto?s als serie (zelfs de korte of de lange versie?s). Alle kleurstelling zijn uitgebracht.

5 Links

Over deze klassieke lok is op internet v??l geschreven, doch de site www.zugindianer.de is zeker de moeite

Zo dat was de eerste poging, ik hoop dat het de moeite was


Groeten

Rudy








wisselstromer

#1
goed nieuws voor de AC fans want marklin brengt als herfstnieuwighed een nieuwe versie uit vd 103

http://img524.imageshack.us/img524/6228/mrklinh0hn05gz7.jpg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Gerolf

#2
Bundesbahnfreak, ik vermoed dat er afbeeldingen in je post bedoeld waren. Ik kan ze niet zien, en ik vermoed anderen ook niet ... [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#3
Nou moe,iemand die zoveel tekst in een mail neerzet moet maar eens aan een ?cht artikel beginnen! Ik ben er zeker van dat je met open armen ontvangen wordt op de redaktie.

Gerrit

Havoc

#4
Mijn eerste herinnering aan die 103 was toen we met de nachttrein op skiklassen gingen met het 6-de studiejaar. Toen we een tussenstop maakten ergens 's nachts in duitsland stond er op het spoor langs de andere kant van het perron zo'n 103. Echt indrukwekkend was dat toen. Moet 1980 of zoiets geweest zijn.

citaat:
Ik ben er zeker van dat je met open armen ontvangen wordt op de redaktie.


Het gaat wel over een duitse loc, dus ik vrees dat er weinig interesse gaat zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

modelbaanHO

#5
Afgaande op de reacties hier zou ik een poging wagen. Ik ben alvast ge?nteresseerd. Wie niet waagt niet wint...
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Bundesbahnfreak

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bundesbahnfreak, ik vermoed dat er afbeeldingen in je post bedoeld waren. Ik kan ze niet zien, en ik vermoed anderen ook niet ... [:(]



Hoi Gerolf,

Ik had eerst de hele boel met foto's en al in een word-bestand gezet, daarna via "paste-copy" naar het forum gebracht. Blijkbaar willen de foto's niet mee.  Wat heb ik mis gedaan?[:I]

Groeten

Rudy

doomslu

#7
Jouw foto's moeten online staan en dan maak je links. De uitleg staat hier : http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=121
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

#8
citaat:
Geplaatst door Havoc

Mijn eerste herinnering aan die 103 was toen we met de nachttrein op skiklassen gingen met het 6-de studiejaar. Toen we een tussenstop maakten ergens 's nachts in duitsland stond er op het spoor langs de andere kant van het perron zo'n 103. Echt indrukwekkend was dat toen. Moet 1980 of zoiets geweest zijn.

Ja een 103 was een imposant machien, als je in Belgi? een 20 hoort rijden die is met zijn 7000 pk al lawaaierig genoeg, een 103 had 12000 pk dat was nog iets anders[8D]

citaat:
Ik ben er zeker van dat je met open armen ontvangen wordt op de redaktie.


Het gaat wel over een duitse loc, dus ik vrees dat er weinig interesse gaat zijn.


Ik sta hier ook niet echt om te springen hoor, ik wil nog wat bijdragen maken over de Duitse loks maar ik doe dat liever op t forum. Hier amuseer ik me ook. De volgende zal over de dieselokfamilie V160 gaan.

Groeten

Rudy

Greg

#9
enkele foto's van het M?rklin model.

De functies zijn:
- verlichting
- hoorn
- verlichting van machineruimte;
Dit is te zien op de 3e foto. Het is zichtbaar door de ruitjes bovenaan de machineruimte, tussen de panto's





Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

SuSke

#10
Dat is zo ??n van de modellen die op mijn verlanglijstje stonden tijdens m'n jonge modelspoorjaren (ooit eens lang geleden [:I]).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

#11
Ooit, wanneer weet ik nog niet, maar ooit koop ik die machtige loc ook nog eens.[:p]

Is eigenlijk altijd al een loc geweest die ik graag had.

Greg

#12
Deze loc stond ook al lang op mijn lijstje.
Maar de versie die marklin enkele jaren terug uitbracht in deze kleurstelling was al een tijdje uitverkocht.
En aangezien marklin deze loc dit jaar opnieuw uitbracht heb ik er niet lang moeten nadenken [:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

#13
De E03 001 rijdt nu ook op mijn baan rond. Het is de Roco "museumsversie" (zie mijn laatste aanwinst) en dit ondanks het feit dat de E03 of de 103 slechts zelden in het Schwarzwald ingezet werd, en zeker op de Schwarzwaldbahn,omdat de bochtige lijn nogal sletig was voor de ophanging. Wel ingezet werd de lok op de Rheintalbahn in het Schwarzwald tussen Offenburg via Freiburg tot in Basel (CH).
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#14
Nog even iets over de kleuren. Bij de beige/rode versie waren er nog verschillen in kleur. De eerste loks hadden een donkerder beige (iets meer geel) tegenover de latere versies. Dit feit is aan het licht gekomen toen ik bij navraag aan de specialisten van de E03-103 website een opmerking over de kleur van mijn Roco E03 001 maakte. De kleur van deze Roco is dus juist, en dus de lichtere van de 103 loks ook.
Met vriendelijke groeten
Peter