Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nederlands smalspoortrammetjes

Gestart door martintje, 17 september 2007, 11:05:36 AM

doomslu

#30
citaat:
Geplaatst door Saraan

Marty, dat zijn plaatjes om je vingers bij af te likken! Schitterend mooi, geweldige sfeer, schattig treintje. Ik heb er geen woorden voor (behalve deze dan [^]).

Ik ga alleen "idem" zeggen. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#31
Mooi, man! Dat locje is een erg leuk model [:0]
... en het geeft ongetwijfeld een hoop modelbouwplezier om het in elkaar te steken [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

#32
citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Het zal wel schelen dat Belgi? relatief weinig smalspoor heeft gekend, Nederland had in de glorie dagen meer dan 2500 Km smalspoor liggen in 3 of 4 verschillende sporbreedtes.


Wel, de NMVB had in haar glorietijd ongeveer 4500km spoor liggen in heel Belgie, ongeveer evenveel als normaalspoor in die tijd.



4756 km, om precies te zijn, bij het uitbreken van WOII.
Daarvan was 38 km normaalspoor, de rest meterspoor.
De NMBS had toen ongeveer 5200 km spoor liggen.
Tesamen een adembenemende 10.000 km.
Hoeveel schiet daar van over?

Marty,

Een h??l knap 'nevenprojectje'.
De sfeer van de laatste foto is betoverend!!
Knap!

Luc.

Havoc

#33
citaat:
Daarvan was 38 km normaalspoor, de rest meterspoor.


Voor WOII was er in de provincie Antwerpen ook heel wat "Kaaps spoor" met 1066mm spoorbreedte. Dit met het oog op aansluiting op het Nederlandse tramnet, wat nooit gebeurd is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

poco loco

#34
citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Daarvan was 38 km normaalspoor, de rest meterspoor.


Voor WOII was er in de provincie Antwerpen ook heel wat "Kaaps spoor" met 1066mm spoorbreedte. Dit met het oog op aansluiting op het Nederlandse tramnet, wat nooit gebeurd is.



Dat is al wat langer geleden.
Tot 1919 lag er in Antwerpen 506 km met die spoorbreedte.

Groeten,
Luc.

poco loco

#35
citaat:
Geplaatst door doomslu

En smalspoor is bij ons nooit te zien geweest.



N??st het uitgebreide NMVB-net was er het industri?el smalspoor in:
Athus, Aubange, Aywaille, Chaudfontaine, Engis, Fl?malle, Halanzy, Hermalle-sur-Huy, Jemelle, Lustin, Marches-les-Dames, Marchin, Musson, Nam?che, Poulseur, Sclessin, Seraing, Wanze en nog wat.

Inspiratie genoeg.

Luc.



Havoc

#36
Dan was ik een oorlog mis... Bedankt voor de correctie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#37
Van de "Kom en tater"[:D]:
Nog (veel) van datte, Martintje! Da's pas modelbouw naar m'n hart: sfeer is belangrijker dan juistheid.
Lekker "aanmodderen" zoals je hier toont zou voor velen een lesje moeten zijn, we horen nog v??l te vaak krietiek van "modelspoorders" die niet eens ooit aan een baan zijn begonnen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

martintje

#38
Tony en andere, bedankt voor de complimenten, daar doe ik  het tenslotte voor [:D].
Het aamodderen blijkt soms ook niet altijd goed te gaan, na de eerste testritten met een sleepje achter de het lokje, blijkt dat het perron iets te dicht op het spoor staat, en de aspotten tegen de rand aan komen, volgende keer dus toch eerst maar wat meten [:)]
Maar ik blijf zeggen, denk gewoon aan dat je aan het 3D schilderen bent, en een schilder rommelt ook maar wat verf op zijn doek en ziet wel wat het wordt door er aan te werken.
En Tony, kritiek leveren doe ik nie  meer heh, dat heb ik hier wel afgeleerd [:D]al blijf ik wel kritisch.
Heb wel geleerd dat iedereen het moet doen zoals het hemzelf het beste ligt en leuk vindt.
Mvg Marty

martintje

#39
klein updatje om te laten zien dat buiten het organiseren van Ontraxs ik ook nog wat zelf doe aan modelbouwen [:)]



overzicht van de bak van een week geleden



Ik vond ook nog een oudere foto, weke toch wel wat overeenkomsten vertoond met het winnende modelspoorbaantje.
niet qua nivo maar wel qua lay oput en gebruikte stijlen van de huizen.
het stelt ook hetzelfde lijntje voor, wel grappig, want ik was allang bezig voor ik dat baantje bewonderd had



gauw weer verder met wat landschapsbouw, mn grootste liefhebberij [:)]
Mvg Marty

Rochevalien

#40
Z??r mooi Martintje,dit had zeker op de wedstrijd een hoge score gehaald!

Gerrit

martintje

#41
Dit projectje heeft wat stilgelegen door diverse omstandigheden.
Dat de bouwers van dit projectje erg drukke banen en door het hele land wonen werkt daar ook niet aan mee, probeer maar eens een dag te prikken om het door te laten gaan
Maar we hebben een half jaar geleden besloten om de baan te tonen op Ontraxs, om zo een stok achter de deur te hebben.
Hieronder de laatste foto's, want de baan is bijna voltooid, en is dus in zijn geheel te bewonderen op Ontraxs, zie een ander draadje







nou maar hopen dat het ook allemaal wil rijden, die smalspoorbende [:)]
Mvg Marty

martintje

#42
PS dit is de grote versie an de baan, 6 modules lang
De klein e versie zoals het een paar berichten daarvoor staat, is mijn thuisbaan, waarbij ik dus de stadsmodule voor beide banen kan gebruiken
Mvg Marty

evan

#43
Leuk sfeertje hoor.  Alleen krijg ik spontaan die ruitenreiniger geur in m'n neus[:D][;)]

Tot zaterdag [:)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

martintje

#44
is ie al zo stoffig dan ?? [:)]
Mvg Marty