Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nederlands smalspoortrammetjes

Gestart door martintje, 17 september 2007, 11:05:36 AM

martintje

#15
@ Johan, dat van Belgi? wist ik niet, ik had het begrepen uit bovenstaande tekst dat er weinig smalspoor was.
Die 2500 km in Nederland was ook allemaal tram.
Voor zover mijn kenis gaat ( en die is behoorlijk nihil) heeft nederland ook nooit smalspoortreinen gehad, anders dan wat industieel smalspoor.

@Gerrit bedankt voor de mooie foto's, je laat precies zien wat ik bedoel :)
Misschien dat ik het wat krom zei, maar wat ik bedoel is, als je bouwt in schalen groter dan 0 zie je direct dat het modelspoor is, Hoe mooi het ook gemaakt is.
Jouw foto's laten  echt topbouwwerken zien met en nivo die ik voorlopig nog niet zal halen.
Ik bedoelde niet dat ik elke schaal kan benoemen, ook daar is mijn kennis te laag voor.
Met kleinere schalen moet je nog wel eens kijken of het nou echt is of niet, en meestal komt dat juist door de kunst van het weglaten.
Misschien moet ik het wel wat nuanceren,  op detail foto's welke genomen worden zoals hierboven moet je ook bij grotere schalen goed kijken of het echt ie of model.
Zeker die ??n na laatste foto van Gerrit, daar moest ik echt een loeren om er zeker van te zijn.
Maar het blijft smullen die foto's en kan er langer naar kijken dan een reeks foto's uit MiWuLa [^]
Dus Gerrit, als je nog meer van dat moois hebt, la maar koemn hoor [:D]
Mvg Marty

Tssd43

#16
@gerrit en marty,

Er zijn best wel veel smalspoorders onder de modelspoorders, maar dit zijn in mijn ogen toch meestal de "buitenbeentjes". Het is een klein kringetje waar men elkaar wel kent.
De meesten bouwen ook vooral voor zichzelf, dus komen nooit met de baan naar buiten.
Echter: begin september was er een happening in het smalspoormuseum in Valkenburg (Zuid-Holland) waar weer een keur aan smalspoorbaantjes stond.
Ook afgelopen weekend waren er weer vele te zien bij de KS Modellbahntage in Stromberg (D).
Feit is dat het smalspoorwereldje erg op zich zelf staat, en velen elkaar bij naam kennen. Op deze manier wordt er ook een hoop kennis (en materiaal /materieel) uitgewisseld.
Ik ben zelf gestopt met oproepen op MSM en Beneluxspoor, omdat je er zeer weing repsons op krijgt. hier op MSM dan noch van Rochevalien en Argilla, maar daarmee houdt het dan ook op.

Ben nochtans ge?nteresseerd in een ieder die iets op H0e of 0e gebied wil bouwen, eventueel gezamenlijk en modulair.
@ Roche: dat haventje ziet er veelbelovend uit, het sporenplan lijkt op dat wat ik met een groeve van plan was!
Lucien


martintje

#17
Helaas heeft het even stil gelegen, nadeel als je zelfstandige bent.
Voordeel daarvan is weer als je geen tijd hebt  voor je hobby je portomonee ti[:D]jdelijk weer even wat blijer is.
zo af en toe, in de nacht een uurtje eraan werken, maar het meeste van dat werk ligt alweer in de prullebak, als de volgende dag bij daglicht merkt dat het niet geworden is wat je voor ogen had.

De gevels zijn alwel geplot en op details afgewerkt.
Hopelijk dit weekend beginnen om ze te kleuren en af te werken.
Wel tijd gevonden om het kantoorpand en het stations gebouw af te werken.
de doelstelling met de ander module bouwers is wel vastgesteld.
einde van het jaar moet het klaar zijn om de tentoonstellingen te gaan teisteren.....
hieronder wat piks voor de sfeer proeverij











Het kantoorpandje betsaat uit gefreesde muren
de opgelegde stenen zijn gesneden in Vinyl en op elkaar geplakt.
De raamluiken bestaan uit 3 lagen gesneden groen vinyl met daartussen 1 laag wit, voor een sierrand effect.
Alle sierlijsten op de muur zijn samengesteld uit strippen styreen.
alleen de dakkappelen moeten nog gemonteerd worden....

Wordt vervolgd


Mvg Marty

Rochevalien

#18
Nou Marty, dit is van z??r hoog niveau! chapeau! Ik ben z??r benieuwd naar de lokjes die hier gaan komen te rijden,komen die ook uit de snijplotter?? Dit projekt gaat zeker nog hoge ogen gooien en komt wellicht ook in de magazines.MSM zal geintresseerd zijn,denk ik[:p][:p][:p]

Gerrit

martintje

#19
Gerrit, dank voor uwe complimenten [:I]
hoog niveau ??? ik heb het idee dat ik maar wat aanrommel [:I]
Ik bouw het meeste zonder tekening of meetlat, tijdens het bouwen, aansmeren en aankleideren bekijk ik wat iets gaat worden en of het naar mijn zin is.
Strak bouwen hou ik helemmaal niet van, als ik een sfeer maar raak, vind ik belangrijker dan of elk ballastkorreltje wel op de goede plek ligt, gek gezegd.
Het materieel wat er komt te rijden zal bijne geheel bestaan uit Werps modellen.
Die wagentjes zijn te fijn en te mooi om die zelf te gaan frezen, daar is het styreen in mijn ogen te grof voor.
Dan zou ik met 0.5 mm styreen moeten werken, en dat ie eigenklijk te dun om te bewerken met de graveer machine, het zal door het hele pand heen vliegen door de kracht van de spindel.
Deze module hoort bij een baan van 6 modules, waarbij elke module door een ander wordt gebouwd.
1 van die Bouwers is Erwin Werps (zoals eerder vermeld) zelf, dus ik ben daarom wel verplicht om zijn modellen te gebruiken [:D] maar dat is absoluut geen straf hoor, kijk MSM 59 maar eens na, staat een artikel van 1 van zijn modellen.
Volgende week ga ik aan mijn tweede module beginnen, die niet bij de baan gaat behoren, maar voor thuis, zodat ik thuis ook een beetje kan spelen, wat nu op 1 module helaas niet gaat.
Hierop komt een enkel spoor door de hollandse weilanden met een aftaking naar een stoomwolfabriek o.i.d.
maar vooral veel silflor en mininatur aangezien ik daar verslaafd aan ben [:D]
bouwen vindt ik het leukst, maar af en toe een half uurtje ermee karren lijkt me ook wel wat [:)]
Mvg Marty

Frank_N

#20
Nou, Marty,

Ik zou zeggen: "rommel" nog gerust wat verder...............[:I][:0]
Geweldig joh! Vooral die zwart-wit foto's voegen veel aan de sfeer toe die de tijdspanne van het tafereel weergeven.
Hou je ons aub op de hoogte [?] [?]
Groet van Frank

Gerolf

#21
citaat:
Strak bouwen hou ik helemmaal niet van, als ik een sfeer maar raak, vind ik belangrijker dan of elk ballastkorreltje wel op de goede plek ligt
Een mening naar mijn hart, maar dat wist je ongetwijfeld al ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

#22
De bakken vorderen al gestaagd, maar er moet ook wat op rijden
Deze week de zoveelste poging gedaan om van mijn soldeerangst af te komen.
Niet dat ik het niet eerder gedaan had, maar ik bleef maar aankneien en ik kon er maar geen lol in krijgen.
Niets is zomaar te koop voor mijn baan, dus ik moest blijven doorzetten.
Eerst maar wat kleine goederenwagentjes in elkaar gezet en dat ging per wagentje beter.

Eergisteren dan toch maar het lokomotiefje erbij gepakt
het Backertje van Erwin Werps moest toch maar eens op een lokkie gaan lijken.
Zo zag het eruit zo uit de doos, en dit moet een lok worden [8D]



Na 2 dagen solderen en mijzelf eindelijk eens de zelfdiscipline opleggen om ook secuur te blijven werken, want daar ontbreekt het mij aan als ik ergens geen lol in heb, en het "moeten " is.
Nu ben ik zo ver dat de kap en ketel klaar zijn, alleen de metertjes moeten nog op de ketel, en daar ga ik zo  aan beginnen.
Morgen gaat het onderstel er aan geloven als het weer slecht weer is.

Zo ziet het er nu uit, en ondanks dat ik mijn eigen lat hoog leg ben ik niet ontevreden.
een ervaren kitjesbakker zal zijn schouders ophalen en hier en daar in de lach schieten als hij het soldeerwerk aan de binnenkant ziet.
Mijn voordeel dat je de binnekant later niet meer ziet [:)]







En het mooiste, ik heb echt schik gekregen in het kitje solderen en snap eindelijk waarom het verslavend werkt, ik ben niet meer te stoppen [:D]
Mvg Marty

Havoc

#23
Ziet er meer dan behoorlijk uit. Mooi model trouwens. Die willen we zeker zien rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#24
Marty,ik kan helemaal geen foto's zien,kijk je laatste post eens na.

Gerrit

martintje

#25
Zo beter Gerrit ??
Mvg Marty

Havoc

#26
Ik kon ook eerst geen foto's zien, maar na ze eens te laden in een nieuwe tab stonden ze er. En nu staan ze er opnieuw.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#27
V??l beter Marty[:D][:D] Dat bakkertje ziet er alvast heel goed uit en dan staat er nog geen aandrijving onder.Ik kijk al uit naar het vervolg ?n naar het moment wanneer ik jouw baantje eens in het echt mag aanschouwen[:p][:p]
Ik ga dit draadje alvast maar eens herlezen,denk ik[:)]

Gerrit

martintje

#28
heb het frame in elkaar gekregen en het geval staat nu op zijn pootjes.
helaas kan ik nu niet verder, omdat ik op de laatste onderdelen die niet bijgeleverd waren zit te wachten.
Maar als de asjes met tandwieltjes en de onderdelen om de ketel aan te kleden binnen zijn is het zo ongeveer wel spuitklaar.
Hieronder alvast wat testritjes met de 5 digit besturing, met een kleine sleep goederenwagentjes, ook van Werps modelbouw ( zoals ze beschreven stonden in een eerdere MSM)







Mvg Marty

Michiel

#29
Marty, dat zijn plaatjes om je vingers bij af te likken! Schitterend mooi, geweldige sfeer, schattig treintje. Ik heb er geen woorden voor (behalve deze dan [^]).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)