Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

bellejt

zondag besteld en vandaag reeds aangekomen uit nederland voor een super prijsje.De 3de in mijn reeks en ga ff kijken in deze een loso V5 plux in te bouwen.Mss met een rookgenerator erbij.


svvander

Ik heb het niet voor stoomlocomotieven en al zeker niet in model: maar deze is wel supermooi!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel


Voor mijn verzameling "Merkwaardige Treinen, en Treinen Die Ik Gewoon Leuk Vind Om Te Hebben", heb ik er weer een model bij. Weer een goedkope occasie van deze keer een wel heel "gewone" locomotief, maar die wel tekenend was voor een tijdperk.

Toen de Deutsche Bundesbahn deze locomotief ontwikkelde, was het in Europa in 't algemeen de tijd voor ommekeer. Diesel kon economisch en technisch stoom beginnen aftroeven. Stoomlocomotieven waren gulzig, duur en veeleisend in onderhoud en exploitatie. Diesel bleek op alle vlakken performanter te zijn. In 1952 werd het prototype van de V200 afgeleverd. Het bleek een locomotief dat z'n tijd een paar jaar vooruit was. Het was een locomotief van modern concept, met draaistellen, met buffers en trekhaak aan de kast ipv aan chassis, een homogeen koetswerk met aan beide uiteinden een stuurpost, twee krachtige motoren die de 4 assen aandreven, een hydraulisch overbrenging... België kwam een paar jaar later met z'n bolle neuzen onder Amerikaans licentie. Engeland en Frankrijk kwamen met hun generatiegenoten pas begin jaren '60. Deze V200 van de Duitse Spoorwegen was een aangename verschijning, en werd mede door z'n sierlijk uiterlijk meteen goed ontvangen.


Ook in model kent deze V200 succes. Het is mogelijk het meest uitgebeelde model, en zowat alle merken hebben deze locomotief ooit wel eens geproduceerd. Vele merken hebben zelfs herhaaldelijk dit model her-uitgebracht: Minitrix, Arnold, Fleischmann, Roco... noem maar op. Ze hebben allen wel hun V200.

Mijn model is van Roco (art. nr. 23257) met nummer 200.035, in originele uitvoering met de gekende grote ramen in de zijwanden met het opschrift in grote letters "DEUTSCHE BUNDESBAHN". Dit merk heeft mogelijk een 20-tal productiereeksen uitgebracht van deze V200. Sommige erg summier voor startsets, sommige helemaal af voor de fijnproevers. Het model dat ik op de kop heb kunnen tikken is een oudere productie van rond 1987, met voor die tijd zeer fijne details, goede verhoudingen en vrij correcte kleuren. Ze smoelt redelijk goed en is een waardig schaalmodel van een bemerkenswaardige groot voorbeeld. Het is zeker niet het meest exacte en "beste" V200 model in schaal N, maar ik ben er wel gelukkig mee.

Of deze V200 ooit op Belgische sporen heeft gereden, weet ik niet. Dat zou ik voor de fun nog eens kunnen uitzoeken. Waarschijnlijk wel in goederendienst, maar in reizigersdienst lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien is er een kleine kans voor een traject Luik-Aken-Keulen, maar meer opportuniteiten zie ik niet.

Ik heb nog niet de kans gekregen om het model te laten rijden, en nog geen idee hoe ze analoog en digitaal presteert, maar verwacht geen mirakels voor een model van 32 jaar oud. Ik verwacht wel nog binnenkort om een sleep passende rijtuigen te ontvangen, die mijn V200 meer in context zal plaatsen.

Later meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Mooi model al zeker, ik hoop met u mee dat hij, ondanks zijn (mooie) leeftijd (net zo oud als ik morgen), nog altijd goed rijdt :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

svvander

32 jaar oud... die kan nog lang mee zenne :-) Maar het is wel een heel knap model, dat zeker.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Ik heb m'n V200 analoog rondjes laten rijden, en ze rijdt mooi zacht en soepel. Dat is een mooie meevaller, want met occasie kan het echt alle kanten uit. De verlichting zou ik nog wel graag aanpassen want men heeft meteen cabineverlichting wanneer de frontseinen branden. En daarna wil ik de loc digitaliseren om spooradisch rondjes te laten rijden op m'n baan, als een vreemd modern Duits curiosum in het antieke Brussels kader van rond 1925.... voor de lol.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 19 juli 2019, 19:58:54 PM
32 jaar oud... die kan nog lang mee zenne :-) Maar het is wel een heel knap model, dat zeker.

het gaat hem hier zoals bij vrouwen....euh auto's, niet de jaren maar de km's spelen een rol... ;D ;D

;)

59erke

De V200 was destijds de eerste Marklin lok die ik van mijn ouders kado kreeg buiten de startset die ik al had met de 216.
Niet echt mijn favoriete lok maar je hebt wel gelijk dat je deze lok op veel Duitse banen tegenkwam. Volgens mij heeft hij wel nooit in Belgié gereden.

Citaat van: Michiel op 19 juli 2019, 20:43:07 PM
En daarna wil ik de loc digitaliseren om spooradisch rondjes te laten rijden op m'n baan, als een vreemd modern Duits curiosum in het antieke Brussels kader van rond 1925.... voor de lol.  :)

Moet kunnen, ik heb ook materieel in de kast liggen dat langs geen kanten bij de baan past maar toch gekocht omdat het jeugdsentiment  heeft of persoonlijke voorkeur.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik heb ook geen enkele indicatie gevonden dat een Duitse V200 ooit een meter op Belgische sporen heeft gereden. Maar in feite doet het er niet toe. Het blijf een anachronisme in mijn thema van Brussel 1920-30, en welkom in m'n persoonlijk verzameling van treinen die ik bijzonder vind om een of andere rede.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

oebr

op Belgische sporen ?  jawel heren,

er zijn - bij m'n weten - minstens 2 v200'n die regelmatig op de Vennbahn toeristische slepen trokken in de jaren '90.

bvb deze...



en bvb deze (1994)


www.bahnbilder.de

On East-Belgian Rails  8)



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Stieven76

Ik heb dit altijd al wel een ferme loc gevonden. Straalt kracht uit. Is ene die ik zelf ook nog wel zou kopen als ik eens een goeie kans tegenkom.  ;D

svvander

Echt wel een knappe loc (zowel in schaal 1 als in model).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Piko heeft twee uitstekende modellen van de V200, en daarmee bedoel ik niet het loknummer of de spoorwegmaatschappij, maar een model van de (bij het grote voorbeeld) eerste en tweede bouwserie.
Tussen die twee zit er nogal wat verschil in de ronding van het front.
Voor een goede 115,00 euro heb je een DC model en voor een goede 153,00 heb je een AC model of DCC-sound ongeveer 200,00

Mijn Piko V200 (model uit de eerste bouwserie)

DSCN4259 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Ook mijn diesel-topfavoriet. Uren en uren als kleine pagadder, gespeeld met die van Marklin. Gewoon niet kapot te krijgen...  :) :) :)
Telke keer dat ik op Lippe-modellbahn surf, moet ik mezelf inhouden er eentje te bestellen.

Misschien een spoor 1 model één dezer... wie weet!

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be