Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

loebaske

Goh mannen, is het een hobby met welke uitstraling ook en tijdperk?
Als men zo diep op ingaat zijn de meeste bekende fabrikanten Nazi aanhangers, want die brengen het op de markt...
en wie het zich aanschaft ook een Nazi....allé dan moet voorde dok van Sam nooit op een tentoonstelling komen, want hij
zou wel eens een Nazi aanhanger zijn, ah ja, want het zijn ook Duitse bezetters...
Stop toch eens met die onnozele opmerkingen....

efl045

Stoppen met provoceren zou ook kunnen, want dat is hier toch de enige bedoeling denk ik (rekening houdend met wat zich hier al heeft afgespeeld...)

renstimpie

Citaat van: loebaske op 28 januari 2018, 15:19:00 PM
Goh mannen, is het een hobby met welke uitstraling ook en tijdperk?
Als men zo diep op ingaat zijn de meeste bekende fabrikanten Nazi aanhangers, want die brengen het op de markt...
en wie het zich aanschaft ook een Nazi....allé dan moet voorde dok van Sam nooit op een tentoonstelling komen, want hij
zou wel eens een Nazi aanhanger zijn, ah ja, want het zijn ook Duitse bezetters...
Stop toch eens met die onnozele opmerkingen....

Groot gelijk Loebaske...  wat een geluk dat dit geen militaria forum is. ;D

Floris

Allereerst, niet bedoeld om mensen op de kast te jagen, maar kwam stomtoevallig zoekend naar andere dingen zojuist deze foto tegen van volgens mij exact zo'n wagen, volgestouwd met mensen, maar met lachende gezichten omdat ze net na de oorlog voor het eerst weer met de trein op weg konden, om familie te zien of wie zal het zeggen...
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/0bf707df-6c72-544a-a9aa-89676433d172/media/c7a126fe-364f-d961-00d0-171967022657
Er zitten zoveel kanten aan de geschiedenis van zo'n wagentje...

3rail

Gelukkig kunnen de AZIJNZEIKERS ook weer hun gal spuwen.

Normaal zie je totaal geen reactie van hun.

Straks stappen ze allemaal weer in hun Volkswagen, Audi, Opel ,BMW of Mercedes, maar dat zien we lekker niet.
Ook hoor je ze niet over hun mobiel zeiken, want die hebben ze ook allemaal en dat is ook iets wat in de 2 de wereld oorlog en daarna is ontstaan dankzij Werner von Braun.

Zelf zijn ze geen haar beter wat de Belgen daar in de Congo hebben uitgevreten, maar daar hoor je ze niet over wat hun
ouders of opa en oma daar van hebben geprofiteerd.

Ik begin dit gezeik langzaam zat te worden en denk er sterk aan om hier te stoppen, je kunt natuurlijk op alle slakken zout leggen.

Wat zitten er hier toch een paar zielige figuren tussen.

Bellejt bedankt voor je steun, net zoals Loebaske en Floris.

Ohh ja Elf045, jij hebt mij nog nooit persoonlijk gesproken, dus het woord kennen strekt bij jouw wel heel ver.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Metpetergaathetbeter

Edward, hadden Nederlanders ook geen kolonieën waar ze net al Belgen beestigheden uithaalden? (Multatuli-Max Havelaar)

NB daarbij nog vermelden dat Nederland veel meer kolonies dan de Belgen hadden en in meerdere continenten waar ze net als alle volkeren ter wereld dingen deden die niet door de mand konden/kunnen

Misschien moeten we maar doorgaan met het tonen van modellen en misschien iets voorzichtiger commentaar te formuleren ?

Floris

....en dankzij die belgische en hollandse kolonisatie hebben ze tenminste spoorwegen in congo en indonesië. Congo ken ik niet zo maar de nederlands-indische spoorwegen waren heel wat interessanter dan die in Nederland zelf, dus voor de spoorliefhebber is die koloniale tijd zo verkeerd nog niet geweest. Verder handelden de meeste mensen gewoon naar de normen van hun tijd, en onderaan de maatschappij was t gewoon nogal onprettig, in de koloniën, in de waalse industrie... de wereld is nou eenmaal niet van nature gezellig.

Svendw

Gaat het hier over treinen of krijgen we hier geschiedenislessen?
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Gerolf

Citaat van: Svendw op 28 januari 2018, 20:58:03 PM
Gaat het hier over treinen of krijgen we hier geschiedenislessen? 

Dat gevoel krijg ik eerlijk gezegd ook als ik hier terug lees
- ik zie op die wagen geen tekens van nazi's of wat dan ook (maar misschien ben ik blind)
- anderzijds is geschiedenis wel belangrijk voor ons, tenzij je TPVI rijdt (of bestaat TP VII al ?)
- in model brengen wil niet zeggen dat je het eens bent met wat er "toen" gebeurde - integendeel !
      mijn voorlaatste fragment-microbaantje ging bvb over het onrecht in de mijnen, upstairs-downstairs, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#3414
Over dit REE-wagentje-zélf:
Volgens de H0-beschrifting was dit twee-assertje blijkbaar ingeschreven bij de spoorwegmaatschappij PLM.
Deze  PLM werd, naar verluidt, overgenomen door de Sncf voor (pré) 1940.
Dus dit wagentje zoals getoond, met deze belettering PLM, hoort vermoedelijk thuis in de periode voor 1940.

citaat:   "...Ligne PLM.  De spoorlijn werd gebouwd tussen 1847 en 1855 en beheerd door Compagnie des Chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée.     In 1938 ging de lijn over in eigendom naar de Société nationale des chemins de fer français (SNCF). ..."


Michiel

Over het opschrift: "Hommes 40 / Cheveaux 8"

De 3de Franse Republiek bracht in 1874 een decreet uit dat alle gesloten wagons dit opschrift moesten dragen. Dit om de ingebruikname van wagons tijdens militaire operaties te vergemakkelijken. Alle franse gesloten wagons tussen 1874 en 1950 droegen dit opschrift, bij wet, en was vooral bedoeld om snel troepentransport van eigen soldaten te kunnen organiseren. Ook sanitaire treinen (afvoer van gewonde soldaten van het front) werden hiermee gedaan.

Jammer genoeg heeft dit opschrift tijdens en na WOII een zeer negatieve associatie gekregen, en werd daarom verwijderd. Maar in oorsprong heeft dit niets met deportaties te maken, en is zeker geen symbool van de verheerlijkiing van wansmakelijke praktijken tijdens WOII.

En nu terug naar de nieuwste aanwinsten...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Nog wat Lenz spoor O rails kunnen kopen, wat wissels en baan ligt nu zo goed als compleet. Verder afwerken met kurk komt nu aan de beurt, als het ware reeds.
Den Eric.

SirGresley

Voor bepaalde mensen: bezint eer ge begint! Denk eerst eens na wat je gaat schrijven.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Alberke

Ik had zo'n gecamoufleerde trein uit WOII, maar ik kan hem toch wel niet meer vinden zeker!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

Marklin heeft die ooit uitgebracht en heb hem eens gevonden op een rommelmarkt.Helaas zonder OVP dus de vraagprijs lag veel te hoog.Met OVP gaat die enorme prijzen.