Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

Stedahult

Een British Rail DMU class 105, decoder en verlichting erin en klaar is ie!

Mvh. Steef

Eres

Steef

Dat is dan toch weer een heel mooi British Rail model :D  Hartstikke tof en proficiat ;)

Wim

Stedahult

Mvh. Steef

Durango

Ziet er goed uit, maar toch wel even iets anders als scandinavisch. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

dani

#1969
Het "lelijke eendje" van Märklin aangeschaft via eBay.    Dit type van treinen kan me wel bekoren, de "buitenbeentjes".
Deze is de 34090 en dus nog Delta digitaal, maar van zodra hij geleverd is gaat de delta er uit en komt er een andere decoder in zodat het in weze een 37090 wordt.
Een bijzonderheid aan dit modelletje : heeft 1 gemotorizeerde "cab" maar wel 2 slepers.  Naargelang de rijrichting wordt er stroom van 1 van de 2 slepers genomen.   Die  "feature" ga ik bij het inbouwen van de nieuwe digitale decoder wel even  uitschakelen.   Hij moet altijd van dezelfde sleper gevoed worden.

Foto voorlopig even geplukt van mijn aankooppagina op eBay.




Anticiperend op de vraag "ging je niet stoppen met kopen, Dani ?".....    Inderdaad, maar af en toe zie ik zo een buitenbeentje voorbij komen en als de prijs dan ook nog eens een meevaller is, dan kan ik dat niet laten liggen.  En ik zal er geen boterhammetje minder om eten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Johnnytrein

Dani, waarom ga je die 2 de sleper verwijderen?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

omdat hij voor conflicten en/of kortsluitingen kan zorgen op een onverwacht momentje , bvb bij het wisselen van boosterkring, of  om verkeerde terugmeldingen te vermijden.
De bedrading blijft zitten, de sleper moet gaan...   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Citaat van: dani op 12 november 2013, 09:52:33 AM
Het "lelijke eendje" van Märklin aangeschaft via eBay.    Dit type van treinen kan me wel bekoren, de "buitenbeentjes".
Deze is de 34090 en dus nog Delta digitaal, maar van zodra hij geleverd is gaat de delta er uit en komt er een andere decoder in zodat het in weze een 37090 wordt.
Een bijzonderheid aan dit modelletje : heeft 1 gemotorizeerde "cab" maar wel 2 slepers.  Naargelang de rijrichting wordt er stroom van 1 van de 2 slepers genomen.   Die  "feature" ga ik bij het inbouwen van de nieuwe digitale decoder wel even  uitschakelen.   Hij moet altijd van dezelfde sleper gevoed worden.

Foto voorlopig even geplukt van mijn aankooppagina op eBay.




Anticiperend op de vraag "ging je niet stoppen met kopen, Dani ?".....    Inderdaad, maar af en toe zie ik zo een buitenbeentje voorbij komen en als de prijs dan ook nog eens een meevaller is, dan kan ik dat niet laten liggen.  En ik zal er geen boterhammetje minder om eten.

Ik heb ergens nog een verloren mailtje liggen van iemand die mij vertelde vorige week na de aanschaf van de Big Boy even niets meer want nu eerst aandacht voor de baan. Waarop ik dus al had gezegd dat dit onmogelijk was en zie wat de nieuwe aanschaf is.

Dani mooie aanwinst en proficiat er mee. Prettige rij uurtjes gewenst

Wim

ceuleer


Een bijzonderheid aan dit modelletje : heeft 1 gemotorizeerde "cab" maar wel 2 slepers.  Naargelang de rijrichting wordt er stroom van 1 van de 2 slepers genomen.   Die  "feature" ga ik bij het inbouwen van de nieuwe digitale decoder wel even  uitschakelen.   Hij moet altijd van dezelfde sleper gevoed worden.




Hè Danny,
Ik zelf heb zo een Trix versie van deze set.
Ik denk dat de 2de sleper alleen dient voor de stroom voor de verlichting, wanneer ik mijn Trix dummy stuurstand alleen op de rails zet en ik duw hem vooruit dan branden de lichten wit, duw ik achteruit dan schakelt er iets om aan de wielen en branden de rode lichten, dus de lichten worden niet gestuurd door de decoder maar door een schakelaar op de wielen. Probeer het een met uw dummy, gewoon voor en achteruit duwen op de rails waar spanning opstaat.

Grz,
Gunter

Rangeerduivel






Hè Danny,
Ik zelf heb zo een Trix versie van deze set.
Ik denk dat de 2de sleper alleen dient voor de stroom voor de verlichting, wanneer ik mijn Trix dummy stuurstand alleen op de rails zet en ik duw hem vooruit dan branden de lichten wit, duw ik achteruit dan schakelt er iets om aan de wielen en branden de rode lichten, dus de lichten worden niet gestuurd door de decoder maar door een schakelaar op de wielen. Probeer het een met uw dummy, gewoon voor en achteruit duwen op de rails waar spanning opstaat.

Grz,
Gunter
[/quote]


Dat systeempje is ook toegepast op de stuurstandrijtuigen van de M2 van Marklin,
vraag maar aan den Olivier,die kan dat beter uitleggen dan ik!

;)

dani

Ja, ik ken dat systeem, en  ik heb enkele Märklin stuurstandrijtuigen die dat hebben ingebouwd. Dat werkt goed en is gebaseerd op een "wrijving"  van de as op een dun koperplaatje waardoor het contact geeft.

Als bij aankomst van het pakket blijkt dat dit inderdaad zo is, dan mag alles blijven zoals het is.
Maar volgens de beschrijving van Märklin zelf is bij de Delta uitvoering dit niet zo, is het wel degelijk een "sleperwissel" naargelang rijrichting.

Ik heb zelfs al topics gevonden op andere fora waar mensen met de nieuwe set terug naar de winkel gingen, omdat ze enkel de gemotoriseerde stel op de sporen hadden gezet en deze reed ok.  Tot ze van rijrichting omschakelden, en de trein  NIKS meer deed.   Want :   tussen alle wagons zit een stroomvoerende koppeling en als je "omklikt" dan gaat de decoder zoeken naar stroom van de "dummy"  wagon zijn sleper  en die is er niet.  Geen stroom, geen beweging.


Ik ga het even afwachten, hopelijk is morgen of donderdag het pakketje al hier ter plekke.   Wie weet, misschien behoud ik de sleper toch nog voor de inbouw van een extra functiedecoder met wat licht functies (zwaai / knipper licht ) en wat anders...   Als er een stroomvoerende koppeling zit, dan zijn we in elk geval goed om sluitlichten aan te sturen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Citaat van: dani op 12 november 2013, 16:31:50 PM
Ja, ik ken dat systeem, en  ik heb enkele Märklin stuurstandrijtuigen die dat hebben ingebouwd. Dat werkt goed en is gebaseerd op een "wrijving"  van de as op een dun koperplaatje waardoor het contact geeft.

Als bij aankomst van het pakket blijkt dat dit inderdaad zo is, dan mag alles blijven zoals het is.
Maar volgens de beschrijving van Märklin zelf is bij de Delta uitvoering dit niet zo, is het wel degelijk een "sleperwissel" naargelang rijrichting.

Ik heb zelfs al topics gevonden op andere fora waar mensen met de nieuwe set terug naar de winkel gingen, omdat ze enkel de gemotoriseerde stel op de sporen hadden gezet en deze reed ok.  Tot ze van rijrichting omschakelden, en de trein  NIKS meer deed.   Want :   tussen alle wagons zit een stroomvoerende koppeling en als je "omklikt" dan gaat de decoder zoeken naar stroom van de "dummy"  wagon zijn sleper  en die is er niet.  Geen stroom, geen beweging.


Ik ga het even afwachten, hopelijk is morgen of donderdag het pakketje al hier ter plekke.   Wie weet, misschien behoud ik de sleper toch nog voor de inbouw van een extra functiedecoder met wat licht functies (zwaai / knipper licht ) en wat anders...   Als er een stroomvoerende koppeling zit, dan zijn we in elk geval goed om sluitlichten aan te sturen.

Was het niet zo dat iemand hier thuis zei tegen je en ons. Als er een loc 15 min binnen ligt hij geheel open op tafel om te kijken?

Wim

dani

15 minuten is naar mijn maatstaven LANG om een lok dicht te laten !  Meestal ligt hij binnen de 5 min. op de  pijnbank met zijn voering er half uit.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stedahult

5 minuten? Bij mij duurt het zomaar een maand... of 2.
Krijgt analoog een testje en gaat weer terug z'n ovp in.
Ben nooit zo snel, met wagons weer wel. Meteen alle los
geleverde onderdelen erop, en hier en daar een verf detail.
Mvh. Steef

Eres

En ik dan angst hebben om een loc open te maken voor een decoder te plaatse.

Wim