Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

Kees-Jan

Van de Kerstman gekregen:


Roco 62779 by Rail-Kees, on Flickr

Dank u Kerstman.

mvg,

Kees-Jan

Klaas Zondervan


Kees-Jan

Sja dat heb je met die Oostenrijkers (Zuid-Duitsers).

Immer pünktlich  ;D

mfg,

Kees-Jan

rixke rail

Echt rijden doet ie niet, maar wel leuk ...



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN


Kees-Jan

Lopen, doet dat ie dat wel dan?

Mvg

Kees-Jan

bollen neus

Vier koppelingen van LENZ spoor O binnen gekregen. indien nodig bij aankopen om deze te gebruiken. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar volgens de mensen van O forum konden deze gebruikt worden bij digitaal gebruik vandaar de aankoop.
Ook nog LGB rails gekocht om een groot ovaal te hebben rond de kerstboom hier , kleine stoomlok zal hier kunnen rondtuffen met een platte wagon(gevuld met kleine kerstpakjes) en rijtuig erbij. Enkel nog aan het zoeken naar een kerstfiguur in LGB maat (dus een dikke  ;D )

TECHWIL

Electrotren 3016 NORTE 7200 later RENFE serie 272.


De Spaanse krokodil in HO, origineel gebouwd door BROWN BOVERI.
Minder bekend dan de Zwitserse stemt zij uit hetzelfde tijdperk (1929-1976) en is zeker even sterk.
Super HO model van HORNBY-ELECTROTREN.
Bevindingen na 3 weken intensief gebruik.
Gewicht : 596 gr
Fabuleuze trekkracht : 350 gr, sleurt 20 goederenwagons op een 3 % helling zonder vertragen.
Centrale motor met vliegwielen drijft de 2 buitenste assen van de 2 grote draaistellen aan.
4 antislipbanden.
Pantographen zijn functioneel.
Kleinste draaistraal : R2
Loopt bij mij op MARKLIN C-rails en wissels zonder problemen.



RENWIL

ERVIN

Blijft een indrukwekkende loc Rene en is prima afgewerkt zo te zien , staat best wel stoer. Like It. ;)

B-Cargo

Al even geleden maar op de expo in Mechelen een 68000 gekocht van Roco, enkele weken later in Haasrode een (1)72000 van Jouef en vorig weekend in Aachen een 66000 en 67000 van Piko.  Allen analoog - gelijkstroom maar voorzien voor installatie van decoder.  Op drie verschillende locaties, vier verschillende types van locs van drie verschillende merken  :)
Allemaal degelijke locs met goede rijkwaliteiten. Geen topafwerking maar voor die prijs mag je niet klagen!
groetjes,

TECHWIL

#1360
HORNBY-RIVAROSSI HR2242 FS E431-027


Deze typische 3-fasenloc was een van de eerste electrische locs ter wereld om een regelmatige dienst te verzekeren op een hoofdlijn. Zij deed dienst van 1921 tot 1976 in het noorden van Italie.
Om het vermogen van een stoomloc te benaderen heeft BROWN BOVERI  toen gekozen voor een 3-fasen draaistroommotorisatie door ingenieur TESLA ontwikkeld.
Hierdoor was men verplicht een 2-draden bovenleiding te gebruiken.
De toen gekende stroomafnemer (gebruikt door trams) was de beugel. De E431 kreeg bijgevolg  2 beugelstroomafnemers geschikt voor 2-draden bovenleiding.
Bij een 2-draden bovenleiding moesten bij wissels en kruisingen  gedeelten spanningsvrij blijven dit om kortsluitingen te vermijden. De 3-fasenlocs waren dan ook verpicht steeds de 2 beugels tegen de draad te houden om deze stukken zonder stroomuitval te overbruggen.
De achterste beugel heeft bij verhoogde wrijvingsweerstand de nijging om naar beneden te gaan en zo de weerstand  te omzeilen.
De voorste beugel  heeft bij weerstand echter  eerder de nijging om naar boven te gaan, over te slaan en zo de bovenleiding te beschadigen. Deze toestand was onhoudbaar en er werd dan ook intensief naar een oplossing gezocht.
Deze kwam er toen SIEMENS en nog anderen de pantograaf op punt stelden, latere modellen van 3-fasenlocs zoals de E432 reeks hadden dan ook pantografen.



Het HO model :
De treinliefhebber welke een eerste generatie electrische loc  met stroombeugels op zijn baan wilde moest zich tot nu toe wenden tot de onbetaalbare messingmodellen van LEMACO.
Het is dan ook de verdienste van HORNBY-RIVAROSSI om daar een einde aan te maken.
Afwerking : Top
Motor met vliegwiel  drijft 1 as met antislipbanden aan, de andere assen worden door de aandrijfstangen meegenomen.
Gewicht  :  257 gr.
Trekkracht : 40 gr. Weinig trekkracht : 4 passagierswagons op vlakke baan, 3 op 3% helling.
Stroombeugel : kan gemakkelijk functioneel gemaakt worden, op de foto is trouwens duidelijk te zien dat deze aangepast werd om onder conventionele  1-draad bovenleiding te rijden. Dit natuurlijk enkel  met steeds de achterste tegen de draad om overslaan van de voorste te vermijden.
RENWIL

bollen neus

Ik heb een vraag, is hier steeds een "voor"- en een "achterkant aan deze locomotieven of speelt dit geen rol?
Dank voor het eventuele antwoord.

conducteur

Hoe zag zo'n bovenleiding eruit? Wordt er ergens nog 3 fasen gebruikt op de wereld om treinen mee aan te drijven?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

slaapmuts

Hallo,

wie graag een "dubbel draadje" ophangt boven zijn Roco of Rivarossi lok, vindt onder de volgende link de passende mastjes (inclusief de wissel en kruisingmasten):

http://www.lineamodel.com/palificazione-trifase-fs-kit-1-87.html

slaapwel !

veel plezier en groeten van de slaapmuts!

dr3

Citaat van: conducteur op 08 december 2012, 16:12:48 PM
Hoe zag zo'n bovenleiding eruit? Wordt er ergens nog 3 fasen gebruikt op de wereld om treinen mee aan te drijven?

Jazeker, bij de Jungfraubahn in Zwitserland bv.