Auteur Topic: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst  (gelezen 632039 keer)

Kees-Jan

  • Gast
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1350 Gepost op: 03 december 2012, 19:16:33 pm »
Van de Kerstman gekregen:


Roco 62779 by Rail-Kees, on Flickr

Dank u Kerstman.

mvg,

Kees-Jan

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.433
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1351 Gepost op: 03 december 2012, 19:24:49 pm »
De kerstman is vroeg dit jaar. ::)

Kees-Jan

  • Gast
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1352 Gepost op: 03 december 2012, 19:32:55 pm »
Sja dat heb je met die Oostenrijkers (Zuid-Duitsers).

Immer p√ľnktlich  ;D

mfg,

Kees-Jan

Offline rixke rail

  • Forumlid
  • Berichten: 2.732
  • Modelbouwers doen het kleinschalig
  • Voornaam: eric
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1353 Gepost op: 03 december 2012, 21:36:52 pm »
Echt rijden doet ie niet, maar wel leuk ...


Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum 1 fotoalbum 2 mijn buis ARCHIEVEN

Offline bollen neus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.675
  • Voornaam: Eric
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1354 Gepost op: 03 december 2012, 21:41:01 pm »
 :D :D :D :D
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs, Eric.

Kees-Jan

  • Gast
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1355 Gepost op: 03 december 2012, 22:00:58 pm »
Lopen, doet dat ie dat wel dan?

Mvg

Kees-Jan

Offline bollen neus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.675
  • Voornaam: Eric
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1356 Gepost op: 06 december 2012, 20:51:36 pm »
Vier koppelingen van LENZ spoor O binnen gekregen. indien nodig bij aankopen om deze te gebruiken. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar volgens de mensen van O forum konden deze gebruikt worden bij digitaal gebruik vandaar de aankoop.
Ook nog LGB rails gekocht om een groot ovaal te hebben rond de kerstboom hier , kleine stoomlok zal hier kunnen rondtuffen met een platte wagon(gevuld met kleine kerstpakjes) en rijtuig erbij. Enkel nog aan het zoeken naar een kerstfiguur in LGB maat (dus een dikke  ;D )
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs, Eric.

Offline TECHWIL

  • Forumlid
  • Berichten: 82
  • Voornaam: RENE
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1357 Gepost op: 07 december 2012, 12:59:30 pm »
Electrotren 3016 NORTE 7200 later RENFE serie 272.
 

De Spaanse krokodil in HO, origineel gebouwd door BROWN BOVERI.
Minder bekend dan de Zwitserse stemt zij uit hetzelfde tijdperk (1929-1976) en is zeker even sterk.
Super HO model van HORNBY-ELECTROTREN.
Bevindingen na 3 weken intensief gebruik.
Gewicht : 596 gr
Fabuleuze trekkracht : 350 gr, sleurt 20 goederenwagons op een 3 % helling zonder vertragen.
Centrale motor met vliegwielen drijft de 2 buitenste assen van de 2 grote draaistellen aan.
4 antislipbanden.
Pantographen zijn functioneel.
Kleinste draaistraal : R2
Loopt bij mij op MARKLIN C-rails en wissels zonder problemen.



RENWIL

Offline ERVIN

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 6.564
  • Voornaam: ERWIN
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1358 Gepost op: 07 december 2012, 13:54:44 pm »
Blijft een indrukwekkende loc Rene en is prima afgewerkt zo te zien , staat best wel stoer. Like It. ;)

Offline B-Cargo

  • Forumlid
  • Berichten: 399
  • Voornaam: Bram
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1359 Gepost op: 08 december 2012, 00:08:11 am »
Al even geleden maar op de expo in Mechelen een 68000 gekocht van Roco, enkele weken later in Haasrode een (1)72000 van Jouef en vorig weekend in Aachen een 66000 en 67000 van Piko.  Allen analoog - gelijkstroom maar voorzien voor installatie van decoder.  Op drie verschillende locaties, vier verschillende types van locs van drie verschillende merken  :)
Allemaal degelijke locs met goede rijkwaliteiten. Geen topafwerking maar voor die prijs mag je niet klagen!
groetjes,

Offline TECHWIL

  • Forumlid
  • Berichten: 82
  • Voornaam: RENE
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1360 Gepost op: 08 december 2012, 15:41:09 pm »
HORNBY-RIVAROSSI HR2242 FS E431-027


Deze typische 3-fasenloc was een van de eerste electrische locs ter wereld om een regelmatige dienst te verzekeren op een hoofdlijn. Zij deed dienst van 1921 tot 1976 in het noorden van Italie.
Om het vermogen van een stoomloc te benaderen heeft BROWN BOVERI  toen gekozen voor een 3-fasen draaistroommotorisatie door ingenieur TESLA ontwikkeld.
Hierdoor was men verplicht een 2-draden bovenleiding te gebruiken.
De toen gekende stroomafnemer (gebruikt door trams) was de beugel. De E431 kreeg bijgevolg  2 beugelstroomafnemers geschikt voor 2-draden bovenleiding.
Bij een 2-draden bovenleiding moesten bij wissels en kruisingen  gedeelten spanningsvrij blijven dit om kortsluitingen te vermijden. De 3-fasenlocs waren dan ook verpicht steeds de 2 beugels tegen de draad te houden om deze stukken zonder stroomuitval te overbruggen.
 De achterste beugel heeft bij verhoogde wrijvingsweerstand de nijging om naar beneden te gaan en zo de weerstand  te omzeilen.
De voorste beugel  heeft bij weerstand echter  eerder de nijging om naar boven te gaan, over te slaan en zo de bovenleiding te beschadigen. Deze toestand was onhoudbaar en er werd dan ook intensief naar een oplossing gezocht.
Deze kwam er toen SIEMENS en nog anderen de pantograaf op punt stelden, latere modellen van 3-fasenlocs zoals de E432 reeks hadden dan ook pantografen.



Het HO model :
De treinliefhebber welke een eerste generatie electrische loc  met stroombeugels op zijn baan wilde moest zich tot nu toe wenden tot de onbetaalbare messingmodellen van LEMACO.
Het is dan ook de verdienste van HORNBY-RIVAROSSI om daar een einde aan te maken.
Afwerking : Top
Motor met vliegwiel  drijft 1 as met antislipbanden aan, de andere assen worden door de aandrijfstangen meegenomen.
Gewicht  :  257 gr.
Trekkracht : 40 gr. Weinig trekkracht : 4 passagierswagons op vlakke baan, 3 op 3% helling.
Stroombeugel : kan gemakkelijk functioneel gemaakt worden, op de foto is trouwens duidelijk te zien dat deze aangepast werd om onder conventionele  1-draad bovenleiding te rijden. Dit natuurlijk enkel  met steeds de achterste tegen de draad om overslaan van de voorste te vermijden.
RENWIL

Offline bollen neus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.675
  • Voornaam: Eric
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1361 Gepost op: 08 december 2012, 15:59:43 pm »
Ik heb een vraag, is hier steeds een "voor"- en een "achterkant aan deze locomotieven of speelt dit geen rol?
Dank voor het eventuele antwoord.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs, Eric.

Offline conducteur

  • Forumlid
  • Berichten: 6.018
  • As a finishing touch, God created the dutch!
    • http://www.treinbaanrian.be
  • Voornaam: Rian
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1362 Gepost op: 08 december 2012, 16:12:48 pm »
Hoe zag zo'n bovenleiding eruit? Wordt er ergens nog 3 fasen gebruikt op de wereld om treinen mee aan te drijven?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Offline slaapmuts

  • Forumlid
  • Berichten: 14
  • Voornaam: Kurt
bovenleiding fs trifase
« Reactie #1363 Gepost op: 09 december 2012, 02:17:33 am »
Hallo,

wie graag een "dubbel draadje" ophangt boven zijn Roco of Rivarossi lok, vindt onder de volgende link de passende mastjes (inclusief de wissel en kruisingmasten):

http://www.lineamodel.com/palificazione-trifase-fs-kit-1-87.html

slaapwel !

veel plezier en groeten van de slaapmuts!

Offline dr3

  • Forumlid
  • Berichten: 33
    • http://users.telenet.be/brail
  • Voornaam: wim
Re: Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst
« Reactie #1364 Gepost op: 09 december 2012, 09:19:41 am »
Hoe zag zo'n bovenleiding eruit? Wordt er ergens nog 3 fasen gebruikt op de wereld om treinen mee aan te drijven?

Jazeker, bij de Jungfraubahn in Zwitserland bv.