Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM 63

Gestart door rixke rail, 13 september 2007, 21:50:56 PM

janjozef

#90
Awel Ilja ik jouw raad opgevolgd en heb even gegoogeld en heb ze al onmiddelijk gevonden bij Ballien in Borgerhout (niet die met de treinen maar die met de modelvliegtuigen). Het is duidelijk iets dat in de modelvliegerij veel gebruikt wordt.
Gerolf Schleiper stond er niet bij, wat natuurlijk niet alles wil zeggen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#91
Bij de Algemene-Modelbouw-Ballien dus ... merci voor de tip, Jan!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Intens

#92
Jan

Fijn dat het zo dichtbij te halen is.

ik heb dit er mee gemaakt
http://www.mijnalbum.nl/Album=IF4TR3J3
niet het huisje maar de muur en trap. Bij de laatste foto's kun je zien hoe de trap is gemaakt

succes met bouwen

ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

jean-luc

#93
Intens stukje modelbouw Ilja ! [;)]

De bouw van die trap met dit karton is naar mijn bescheiden mening zeker een artikel in MSM waard. Mooi kunstwerkje hoor [:p]

Groeten, Jean-Luc

janjozef

#94
zeker en vast niet slecht

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Intens

#95
Jean luc niet overdrijven[:I]

na het lezen van het artikel in msm zie ik nog wel verbeterpunten

maar bedankt voor het compliment[8D].

ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

doomslu

#96
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

... Nu MSM is een goed gemaakt blad met een gevulde ?n gevarieerde inhoud ,dat hoor je mij niet zeggen maar om nu elke maand daar op de blote knietjes dankuwel voor te gaan zeggen? We BETALEN er tenslotte ook voor h? dus er mag dan ook iets instaan. Ik krijg ook tweemaandelijks rond dezelde periode als MSM de Voie Libre in de bus(ja inderdaad,daar heb je hem weer)en dat blad steekt toch met kop en schouders boven MSM uit.Het is ook op een andere manier geschreven:ze gebruiken veel "stadhuiswoorden" en dat is dan weer een minpunt voor VL.Maar de lay-out van Vl is v??l beter gedaan:ze gebruiken  foto's in "postzegelformaat" enkel en alleen om details te tonen.Als er een baan besproken wordt staan de nummers van de foto's op het sporenplan zodat je dat perfect kan zien waar de fotograaf stond.
Tekeningen worden netjes bij elkaar gezet ofwel bij de tekst die er op slaat.Bovendien staan er minstens TWEE baanbesprekingen in.
Als ik dan deze 2 laatste nummers mag vergelijken heb ik deze conclusie:in VL heb ik m??r artikels die ik ?cht kan gebruiken zoals deze keer rollend materieel bouwen in karton en de nieuwe aandrijvingen van Hollywood Foundry en misschien voor later het zelf wissels bouwen.Bij MSM heb ik dat veel minder wat natuurlijk niet wil zeggen dat die artikels geen waarde hebben.
Ik denk niet dat ik vlug ga beginnen met te leren etsen of zelf een stortwagen te gaan bouwen maar dat moet ieder maar voor zich uitmaken.

Gerrit

Ik ben vorig weekend even op zoek gegaan in de krantenwinkel naar "Voie Libre" om te weten wat Gerrit hier bedoelt. (Sorry, ik kende het blad niet [:I]).
Ik heb het niet gekocht omdat de inhoud mij niet zo aansprak. Dat is een louter persoonlijke kwestie en hoeft niet gezien te worden als kritiek op het blad in kwestie.

Ik snap nu wel wat Gerrit bedoelt met de grootte van de foto's. Ik maak me wel de bedenking dat als MSM grotere foto's gaat publiceren, dat dan de artikels meer pagina's gaan beslaan en dat er dus zal moeten gesnoeid worden in het aantal artikels. Zelf ben ik van mening dat diversiteit een grote troef is van aller lijfblad. Ik hoor er nu al enkele denken "laat voor mij dit of dat er maar uit...", maar ik denk niet dat we het daar eens zullen over worden.

Wat de layout betreft ben ik het niet met Gerrit eens. Over smaken kunnen we natuurlijk eindeloos redetwisten, maar MSM is volgens mij veel moderner vormgegeven.

Wat betreft het aantal baanbesprekingen : als er elke maand twee in moeten komen dan raad ik iedereen aan geen tijd te verliezen en aan de slag te gaan, want ze moeten wel eerst gebouwd worden natuurlijk ! [;)]

Persoonlijk heb ik ook geen behoefte aan fotostandpunten op het plan. Ik kan een plan lezen, maar dat zal aan mijn opleiding liggen zeker ? Als er echt behoefte naar is zal de redaktie daar in de toekomst proberen rekening mee te houden.

Akkoord met Gerrit dat we niet iedere maand op onze blote knietjes "Dank U" hoeven  te zeggen, maar als auteur is het altijd leuk als er iets over jouw artikel wordt gezegd. Tja, we zijn ook maar mensen h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

#97
citaat:
Geplaatst door Havoc

CiteerVoor foto's uit het grootbedrijf zie spoorwegjournaal of trek zelf eens rond, volledig onnodig in MODEL blad


Daar ben ik het ook niet mee eens. Niet alleen maakt het een vergelijk mogelijk, het laat ook punten zien die je eventueel nog zelf kan bijwerken of om te verweren. Ook bij de beschrijving van de FD wagen horen voorbeeldfoto's. (zo zie je bvb dat het logo in het echt in het midden van de wagen staat en op het model zetten ze het langs links????)

Havoc,

Ik kan je maar gedeeltelijk gelijkgeven met de plaatsing van het logo.  Dergelijk artikel vraagt enorm veel voorbereiding. Je moet immers alle info die nodig is bij elkaar garen en dat kan een tijdje aanslepen. Wat nu het logo betreft van deze wagen, beschik ik over heel wat foto's, maar slechts over ??ntje waarvan we de rechten hebben om deze te publiceren, namelijk de foto die verschenen is MSM. Alle andere foto's ( Bruno De Doncker, H. Chauveheid, Jan Foquet) tonen ons een zelfde wagentje met het logo langs de linkerzijde, doch hiervan hebben we geen rechten, geen goede reproductie, geen negatief en daarom ook geen mogelijkheid om deze te publiceren.  De enige mogelijkheid was de foto uit het archief met het logo in het midden. Aangezien echter de meeste foto's het logo langs de linkerzijde hebben, heb ik niet geaarzeld om dit in model ook zo te doen. Let wel, het logo in de tweede bijdrage was slechts een voorlopig proefje. De logo's die afgedrukt zijn in de derde bijdrage betreffende dit wagentje heb ik wit gedrukt op blanco waterdecal besteld bij de firma Borrey. Deze worden mij eerstdaags geleverd. Het proefontwerp dat mij werd opgestuurd is alvast de moeite waard.

Groeten,
Guy

Havoc

#98
Guy, ik geloof je zonder meer hoor. Het toont enkel aan dat er veel bij komt kijken voor zoiets in publicatie kan gaan. Misschien ergens in en hoekje als opmerking of onderaan de foto? In ieder geval zijn die artikels diegene die mij het meeste aanspreken. Misschien dat ik er ooit wel eens een reeksje bouw. Dan wel in spoor 1.

Ik meen echt dat daar voor MSM een mogelijk is om zich te laten zien. Al is het elk jaar maar 1 plan van een NMBS wagon/rijtuig. En dan van weinig gekende of niet in model bestaande types. Als je dan een goed plan zou kunnen apart kopen (A2 of A1) met voldoende maten en details dan komt er misschien interesse voor zelfbouw. In eender welke schaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#99
Ik zou nog effe willen doorbomen over de vergelijking tussen MSM en Voie Libre.
Zelfs als je totaal niet geinterresseerd bent in smalspoor moet je toch wel gecharmeerd zijn door dat eerste baantje(een artisanale ciderproducent m?t eigen smalspoor),of zoals ze zelf schrijven "daar zouden wij wel willen wonen" Je moet natuurlijk mensen hebben die zoiets kunnen (en willen) bouwen. Smaken verschillen ,dat is waar maar Vl komt bij mij veel rustiger en gemoedelijker over:de foto's staan nooit "in het gelid" zoals in MSM maar lijken eerder rondgestrooid te zijn en ingesloten door de teksten.Je ziet daar ook alleen maar postzegelformaat -foto's bij detailopnames en zelden een foto verdeeld over 2 bladzijden.Het blad is ook nog geniet (=niet modern?) dus je kan dat eens openplooien om op de scanner te leggen.
Als je dat met een exemplaar van MSM doet is het naar de......
Enfin ,ik blij een fan van MSM ?n Voie Libre[;)]

Gerrit