Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 63

Gestart door rixke rail, 13 september 2007, 21:50:56 PM

Gerolf

#15
Die postzakken lijken inderdaad schitterend. Er staat enkele een internet-adres bij. Mogelijk hebben ze die via die weg gevonden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#16
CiteerGeplaatst door poco loco

Wel, Roche, we hadden nog nix van jou gehoord, dus...[:D]

Allez,t'is hier weer de maandelijkse "goed nieuws show" ik moet altijd denken aan de cartoons van Meynen in P-magazine (over het blauwe-Verhofstad- beleid)als ik die commentaren lees:alles gaat goed en alles is prachtig.
Nu MSM is een goed gemaakt blad met een gevulde ?n gevarieerde inhoud ,dat hoor je mij niet zeggen maar om nu elke maand daar op de blote knietjes dankuwel voor te gaan zeggen? We BETALEN er tenslotte ook voor h? dus er mag dan ook iets instaan. Ik krijg ook tweemaandelijks rond dezelde periode als MSM de Voie Libre in de bus(ja inderdaad,daar heb je hem weer)en dat blad steekt toch met kop en schouders boven MSM uit.Het is ook op een andere manier geschreven:ze gebruiken veel "stadhuiswoorden" en dat is dan weer een minpunt voor VL.Maar de lay-out van Vl is v??l beter gedaan:ze gebruiken  foto's in "postzegelformaat" enkel en alleen om details te tonen.Als er een baan besproken wordt staan de nummers van de foto's op het sporenplan zodat je dat perfect kan zien waar de fotograaf stond.
Tekeningen worden netjes bij elkaar gezet ofwel bij de tekst die er op slaat.Bovendien staan er minstens TWEE baanbesprekingen in.
Als ik dan deze 2 laatste nummers mag vergelijken heb ik deze conclusie:in VL heb ik m??r artikels die ik ?cht kan gebruiken zoals deze keer rollend materieel bouwen in karton en de nieuwe aandrijvingen van Hollywood Foundry en misschien voor later het zelf wissels bouwen.Bij MSM heb ik dat veel minder wat natuurlijk niet wil zeggen dat die artikels geen waarde hebben.
Ik denk niet dat ik vlug ga beginnen met te leren etsen of zelf een stortwagen te gaan bouwen maar dat moet ieder maar voor zich uitmaken.

Gerrit

Havoc

#17
Eerlijk gezegd Roche, baanbesprekingen vind ik -persoonlijk- dan weer helemaal niet interessant. Dat er een plan is met aanduiding waar de foto's genomen zijn is inderdaad dan weer een goed voorbeeld dat mag gevolgd worden.

Ik vind het wel best dat er eindelijk eens iets is over materieel zelf bouwen. Die stortwagen is een leuk model, maar ik mis toch wel een goed bruikbaar plan dat eventueel aanpasbaar is voor andere schalen. Heb vorig weekend enkele plannen gekocht van de "Nederlandse vereeniging voor modelbouwers" en daar kunnen ze hier in dit landje een puntje aan zuigen. Zoiets heb ik nog nooit gezien van Belgisch materieel. Dat zijn dan misschien plannen van 1942, maar het zijn tenminste plannen. (en men moet niet afkomen met De Bleser, vergeleken met die Nederlandse plannen zijn dat amper schetsen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

poco loco

#18
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

CiteerGeplaatst door poco loco

Wel, Roche, we hadden nog nix van jou gehoord, dus...[:D]

Allez,t'is hier weer de maandelijkse "goed nieuws show" ik moet altijd denken aan de cartoons van Meynen in P-magazine (over het blauwe-Verhofstad- beleid)als ik die commentaren lees:alles gaat goed en alles is prachtig.
Nu MSM is een goed gemaakt blad met een gevulde ?n gevarieerde inhoud ,dat hoor je mij niet zeggen maar om nu elke maand daar op de blote knietjes dankuwel voor te gaan zeggen?

Gerrit




Gerrit, ik heb me op dit forum al eerder geuit als ??n van de meer kritische lezers. Ik dacht dat je dat niet ontgaan was en mijn reactie was dan ook puur 'tongue in cheek'...[;)].

Groet, luc.

Rochevalien

#19
Johan,wat jij nodig hebt als komplete zelfbouwer in een grote schaal komt eigenlijk overeen met de originele bouwplannen. Er staat daar overigens wel een origineel plan in bij die stortwagen maar daar ben jij misschien weinig mee.Je kan natuurlijk altijd dezelfde bron aanspreken als Guy.
Ik vindt ook dat je niet van een tijdschrift kan verwachten dat ze zulke plannen ook echt gaan afdrukken.Wat aangerijkt wordt bij het artikel van de zelflosser is volgens mij meer dan voldoende om zelf aan de slag te gaan.Als je een andere schaal koos dan Ho moet je alleen maar de maten omrekenen.

Gerrit

Havoc

#20
Hey, Roche, begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch dat zo'n zaken eindelijk eens wat meer aandacht krijgen en het is goed in elkaar gestoken. Het plan moeten ze niet in msm zetten wat mij betreft. Dat je dat kan downloaden of bestellen bij hun is ook prima. Of als "centerfold" in de vakantie editie? Als men ieder jaar 1 wagon/rijtuig beschrijft dan hebben ze dan na enkele jaren een serie van plannen. Wie de bouwbeschrijving wil, die bestelt de nummers na. Mag ook eens smalspoor zijn of een loc of een station of seinhuis of zo. Zo bouw je aan een toekomst.

De plannen die ik nu heb zijn in spoor 1 met de omrekenfactoren voor 0, 00 en h0 erbij opgedrukt. Formaat A2 denk ik. En echt goedkoop was het ook niet, maar wel het geld waard. Er zijn niet veel zelfbouwers, maar ik vrees dat er een kip-ei probleem is. Ik heb hier een deel van de plannen van de type 53. Maar om daar een model uit te krijgen is een ander paar mouwen. Er is echt wel een verschil tussen een plan voor een model en een plan voor 1:1.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

#21
Dag,

Roche, wat je zegt is in feite oud nieuws (niet slecht bedoeld)  Verleden jaar in deze periode heb ik dat ook gezegd en ik werd prompt buitengesmeten.
Ik heb het nummer gisteren ingekeken en ik moet vaststellen dat er GEEN eindcontrole is (Franse tekst bij FREMO), dat een sporenplan met cijfers en richting waarin de fotos genomen zijn voor MSM te moeilijk is, sommige foto's vakkundig de nek zijn omgedraaid.
MSM blijft voor mij dus het Belgisch bij uitstek, bij gebrek aan concurrentie, maar als je een beetje taalvaardig zijt (meertalig) dan vind je idd beter.  Ik vind dit spijtig voornamelijk voor die artikels die dan wel zeer goed en compleet zijn (perronoverkappingen van Gerolf).

Roland

Roderik

#22
Wat mij opnieuw is opgevallen is dat er weer geknoeid is met de plaatsing van bepaalde beelden. En dat komt zelfs frequent voor!

Bij het artikel met tips & trucs voor beginners is er het deeltje over kleurenleer. Maar daar zijn foto 1 en foto 2 omgewisseld. Als je in een donkere ruimte 3 spots op de muur zet (een groene, een rode en een blauwe) dan krijg je op de plaats waar deze alledrie elkaar overlappen WIT licht. Als je het beeld bekijkt dan is dat net omgekeerd.

Het wisselen van foto's en de bijhorende commentaren komt zelfs zeer frequent voor. Ik kan zo 3 nummers opnoemen waar er 1 of meerdere fouten zijn gemaakt. (Soms staan ze zelfs nog in het Frans).

Misschien dat de hoofdredacteur toch iets harder aan iedereen zijn oren kan trekken om daar meer aandacht aan te schenken want als je een artikel hebt staan over kleurenleer voor beginners is het overbodig werk wanneer de info al fout is vanaf punt 1.
Always be modelling!

modelbaanHO

#23
MSM is op dat vlak niet beter of slechter dan andere bladen. In railhobby en MIBA verschijnen ook dikwijls rechtzettingen van fouten in artikels of bijschriften bij foto's en er zijn ook altijd commentaren van lezers die er soms terecht een andere mening op na houden.
Ikzelf bouw een modelbaan naar Duits voorbeeld. Toch blijf ik MSM iedere maand met veel interesse lezen omdat het merendeel van de info die er gegeven wordt nuttig is en kan worden toegepast ongeacht het type modelbaan.
Ook het artikel over het gebruik van kleuren is nuttig. Wat is de boodschap voor mij: je moet niet hopeloos op zoek gaan naar een bepaalde kleur. Je kan die kleur bekomen door het mengen van andere kleuren, hoe: een tipje van de sluier wordt in dit artikel opgelicht. Ben ik nu een expert kleurenmengen na het lezen van dit artikel: bijlange niet, maar het is misschien aan aanzet om het aan te durven de verf uit 2 potjes samen te voegen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

#24
Ook in het artikel over de perronkappen is een foutje geslopen: de laatste twee foto's moeten omgewisseld worden. Op de proefdruk van het artikel had ik het gemerkt, maar door mijn vakantie was ik te laat om de opmerking door te geven. De email met de aanmerking was blijkbaar ook wat langer onderweg (dit schijnt wel eens vaker te gebeuren)
Laten we de schuld van dit foutje dan maar aan Murphy toeschrijven [;)]

@Havoc: jij hebt bouwtekeningen van een 53? Ik van een type 1. Copies uitwisselen?? [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

#25
Bij de begeleidende tekst had ik wel zeker het adres van de fabrikant geschreven maar, waarschijnlijk door interne oorzaken, is dit niet in de tekst vermeld geworden. Alle producten kunnen rechtstreeks bij de fabrikant: KoTol-Hobby Modellbahn, Richterstrasse 3, D-12524 Berlin, in Duitsland besteld worden.
Tel.: 030 - 67 89 22 31
E-Mail.: kontakt@kotol.de
Internet: http://www.kotol.de/

Jacques Timmermans

dirkkerckhofs

#26
Ik vind dat we hier weer heel scherp voor ons blad zijn. Ja, ik vind ook dat de redactie wat secuurder zou mogen zijn: foto's op de juiste plaats, alles degelijk vertaald, ... Maar inhoudelijk is dit weer een heel sterk nummer dat leest als een trein ...
Ik kijk nog elke maand uit naar het nieuwe nummer. En ik lees elk artikel, ook zal ik mij de eerste jaren bvb nog niet wagen aan het verbouwen van locs. Bij veel artikels heb ik al zoiets gehad: dit moet ik zeker bijhouden, want dat zal ik later nog nodig hebben ...
Ik heb ook al eens een paar exemplaren van  Duitse bladen gekocht, waar de kwaliteit van de foto's inderdaad hoger lag, maar waar de banen zelf dan zo steriel waren. Duitse stijl zoals iemand anders hier al ergens zei. Dan vind ik dat de redactie van MSM de lat op het vlak van kwaliteit van landschapsbouw en afwerking rollend materiaal en sporen wel hoog legt. Dus zo voort doen zou ik zeggen! Na een dipje (nummer containers vond ik maar flauw), zijn jullie weer goe bezig! Nu nog wat betere punten voor orde en netheid [;)]

Roderik

#27
citaat:
Ik vind dat we hier weer heel scherp voor ons blad zijn. Ja, ik vind ook dat de redactie wat secuurder zou mogen zijn: foto's op de juiste plaats, alles degelijk vertaald, ... Maar inhoudelijk is dit weer een heel sterk nummer dat leest als een trein ...


Begrijp me niet verkeerd: ik ben een grote fan van MSM. Dat is zeker. Maar daarom wil dat nog niet zeggen dat opbouwende kritiek niet kan van tijd tot tijd. Per slot van rekening kan het er maar beter van worden.[:)]
Always be modelling!

Tom

#28
We betalen er ten slotte voor, dus vind ik dat foutjes zoals niet vertaalde teksten en gewisselde foto's mogen vermeden worden.
Er staat de laatste tijd in elk nummer wel ergens iets fout.
Tom

loebaske

#29
Bedankt Jacques, de site staat al bij men favorieten, want er staan meerdere produkten op die ik kan gebruiken...Merci