Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische tijdperk I en II in N, VERGETEN?

Gestart door Michiel, 11 september 2007, 10:13:30 AM

Michiel

Hallo N'ers en niet-N'ers,

Mag ik hier mijn ongenoegen uiten over het totaal gebrek aan Belgisch rollend materieel uit het stoomtijdperk (1835-1967) in schaal N?

Het aantal verschillende typen lokomotieven "valt nog mee": 5.
Het aantal typen goederenwagons ooit geproduceerd is belachelijk: 3.
Het aantal typen personenrijtuigen ooit geproduceerd: 0 (nul,zero!)

Hoe lossen jullie, mede tijdperkgenoten dit op? Vluchten jullie wanhopig naar het gebruik van buitenlands materieel of zijn er onder jullie die de moed en het geduld hebben genomen met het ombouwen, herschilderen of eventueel zelf bouwen van Belgische modellen in schaal N?

Is dit forum misschien de plaats bij uitstek om een "petitie" te beginnen bij de paar overbleven N-producenten om eens een paar Duitse rijtuigen in Belgische livrei te leveren?

groeten van een wanhopige Michiel...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik dacht dat TPII vroeger stopte dan 1967 [;)]

Ik begrijp je ongenoegen. Ik wist echter niet dat het zo pover was. [xx(]
Een broer van me deed vroeger aan Belgische N, en ik herinner me dat die rijtuigen had "verbelgischt".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, je hebt gelijk, tijdperk II loopt maar tot 1945 (begin van de elektrificatie). Ik bedoelde dus tijdperk III tot 1966, het einde van het stoomtijdperk. Mijn fout, bedankt voor de rechtzetting,

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Ik doe de moeite om heel wat materiaal om te bouwen. In de club doen we hetzelfde. Alleen met stoom rijden is inderdaad een probleem. Mar we combineren met diesel dat opent al wat meer mogelijkheden.
Always be modelling!

Michiel

Roderik, heb je een paar voorbeelden van wat je al omgebouwd hebt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Dit zijn 2 omgeschilderde Duitse stoomlocs.



En hier zijn een aantal omschilderingen en zelfbouwprojecten

Reeks 202 - omgeschilderd
Reeks 200 - zelfbouw
Reeks 260 - omgeschiderde V60
type 90 - zelfbouw
Reeks 205 - kap van MTE op Atlas onderstel
reeks 201 - omgeschilderd van type 59
2 x reeks 212 - kap van MTE op Brawa onderstel
Ontbreekt: motorstel type 40: kap van MTE
In de verre toekomst: motorstel type 46

Zoals je ziet gaat het hier om diesellocs. Enerzijds zijn die makkelijker te bouwen en anderzijds ken ik ze beter uit mijn jongste jaren dan stoomlocs want die reden toe al geen 20 jaar meer.

Wat wagons betreft kan je een paar Duitse modellen ombouwen en -schilderen en ook overgaan tot zelfbouw.
Als je het stoomtijdperk en goederenvervoer bekijkt tot de jaren 60 dan was het courantste materiaal qua wagons terug te brengen tot: platte wagons, bakwagons, gesloten wagons, ketelwagens en kolenwagens... al dan niet op draaistellen.

Personenvervoer is lastiger maar doenbaar. PB Messing heeft M2-rijtuigen. MTE heeft er resin-kappen van. En als je genoeg rondvraagt vind je wel een paar Duitse wagons die ooit wel eens in Belgi? hebben gereden.

Het is beperkt maar als je beperkt zit in rollend materiaal vind ik zelfs dat historische correctheid van het aantal Duitse wagons die je omschildert niet eens belangrijk. Modelbouw is een illusie.
Always be modelling!

Michiel

Roderik, dat is een indrukwekkende reeks van modellen die je daar hebt. Ik sta vol bewondering naar de reeks diesels te kijken. Zelfs in H0 zou dit al een mooie verzameling zijn, maar dit is in N!!! Prachtige afwerking, proficiat!

Ik merk echter dat de stoomlocs nog geen nummers opgeschilderd hebben gekregen. Zijn die niet te vinden in N?

En nog een paar vraagjes: is het schilderen spuitwerk of borstelwerk? Gebruik je wrijfletters of decals voor de typenummers van de diesels, en kan je die wel vinden voor schaal N?

Misschien ga ik toch die "zwart-europese" stoomloc versies van Fleischmann aanschaffen en omschilderen, en ga ik eens op zoek naar informatie betreffende achtergebleven Duitse rijtuigen of oorlogsbuit. Is er iemand die hierover documentie heeft? Welke duitse rijtuigen zijn door de Belgische spoorwegen ooit in dienst genomen geweest?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Al mijn modellen hebben geen nummers. Ik zet een "onregelmatig onderbroken" lijntje, dit bij gebrek aan dekkende decals die kunnen gebruikt worden bij Belgische locs.
Geel is namelijk niet dekkend als je met een inkjet decals zou maken. De beste manier is tampondruk (da's de techniek waarmee allerlei relatiegeschenken zoals balpennen, gadgets, sleutelhagers en uiteraard ook modeltreinen bedrukt worden.) Dit is spijtig genoeg een hele dure bedoening als het om 1 loc gaat. (maken van de tampon, instelkosten,... Decals zou je kunnen laten zeefdrukken, maar opnieuw is dit pas rendabel bij een hoog aantal.

Alle schilderwerken gebeuren met de airbrush en met een zeer fijn penseeltje voor details. Zeer fijne details doe ik met een oude schrijfpen.
Always be modelling!

Frank_N

Hoi Michiel,

Kijk eens naar dit draadje: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1604
Mogelijk zijn er ex Duitse modelrijtuigen naar Belgies voorbeeld "om te katten"?

Zie verder eens uw postvak in??
Groet van Frank

Michiel

Roderik, bedankt voor de korte uitleg betreffende de technieken voor het omschilderen van modellen. Vroeger heb ik zelf een 20-tal modellen "verbelgischt" met penseel, met een behoorlijk goed resultaat (kuch-kuch), echter in H0. In N zie ik dit niet zitten. Maar betreffende het spuiten, hoe plak je delen af dit niet gespoten horen te worden, gewoon met plakband?

ModelspoorfaN, bedankt voor je bijdrage per email. Ik heb je ondertussen een "replietje" teruggestuurd. Ik merk via jouw signatuur dat je een tijdvakgenoot bent. Heb jij misschien belgische rijtuigen uit de stoomperiode, of hoe los jij dit op?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

ModelspoorfaN, ik heb ondertussen jouw draadje doorgenomen, en dit is inderdaad interessant. Er wordt geopperd dat deze rijtuigen van de NMBS werden overgekocht, en ik veronderstel dus dat ze ooit operationeel werden ingezet door de Belgische spoorwegen. Het rijtuig wordt nog door Fleischmann-N geleverd (versie SNCF,8693 - versie DB,8792), of wat er sterk op lijkt. Deze komt zeker op mijn verlanglijst!

Bedankt voor deze bijdrage. Maar ik houd niemand tegen die beschikt over  aanvullende informatie betreffende belgische rijtuigen in het stoomtijdperk, misschien iets over de "donderbussen"...?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Volgens "M?rklin" hebben er belgische donderbussen bestaan met type nummer 27505, 27345 en 27403, maar het zou niet de eerste keer zijn de ze een erg vrije interpretatie gaven in de uitvoering van hun modellen.





In elk geval is daar wel inspiratie te halen...

edit: Donderbussen zoals hieboven worden in N o.a. geleverd door Fleischmann-N: 8660, 8662, en 8663 evenwel in uitvoering DRG.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

citaat:
...Maar betreffende het spuiten, hoe plak je delen af dit niet gespoten horen te worden, gewoon met plakband?



Veel ervaring heb ik er niet mee, Michiel, maar je zou eens kunnen rondneuzen bij een speciaalzaak in airbrush artikelen. Ze hebben daar van alles wat je maar kunt bedenken op het gebied van afplakken ed.
In een oud boek wat ik heb staan ongelooflijk veel technieken om allerlei "kunstjes" met je airbrush uit te halen, ik neem aan dat ze in zo'n zaak je vast verder kunnen helpen.

citaat:
...Heb jij misschien belgische rijtuigen uit de stoomperiode, of hoe los jij dit op?



Neen, ik heb helaas geen Belgiese rijtuigen in mijn bezit. Ze zouden niet misstaan op mijn museum lijntje!!
Wel heb ik recentelijk een Weinert bouwpakket model kolenkraan gekocht wat ik zal moeten gaan spuiten. Voor mij weer een nieuw avontuur! Gelukkig zitten alle decals er dubbel bij......[^]
Groet van Frank

Roderik

citaat:
...Maar betreffende het spuiten, hoe plak je delen af dit niet gespoten horen te worden, gewoon met plakband?



Tamiya heeft speciale masking tape. Wat ook goed is, is de plakband die je vindt bij Colora. Deze komt in 3 kleuren afhankelijk van hoe "straf" hij moet plakken. Ik geeft de voorkeur aan de groene.
Always be modelling!

Michiel

Volgens Liliput zouden volgende rijtuigen ook in belgische dienst hebben rondgereden. Dit lijken duitse B4yw-30/50 rijtuigen zijn, ook in N te vinden bij Minitrix (15723,15724). Deze zijn evenwel niet meer leverbaar volgens de site van Trix. Dat wordt waarschijnlijk weer de 2de-handsmarkt afdwijlen...

edit: kan iemand de relatie tussen de B4yw-30/50 en de Belgische uitvoering van Liliput bevestigen? En wat waren de typenummers in belgische dienst van deze rijtuigen?



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)