Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Containers

Gestart door Peter, 07 september 2007, 20:31:49 PM

Peter

Daarnet op het VRT nieuws: In het Deurganckdok is er een eerste reuze containerschip aangemeerd (als eerste van een te verwachten regelmaat)
met niet minder dan 10.000 TIENDUIZEND!! containers. Een groot gedeelte gaat dan wel per spoor naar het binnenland, maar volgens mij is hier nog een grote inspanning van de NMBS, DLC enz. nodig om die trafiek nog meer naar zich toe te trekken. (ik weet waarover ik spreek want logistiek is/was mijn specialisatie-nu met pensioen)
Met vriendelijke groeten
Peter

B-Modelbouw

Laat die COSCO's maar komen met Chinees speelgoed [:D][:D]

De plannen voor de spoorwegtunnel Liefkenshoek waren reeds klaar, nu is 't nog wachten op de realisatie ... De extra goederen-toegang naar linkeroever is echt wel nodig om Antwerpen in de toekomst nog bereikbaar te houden.

Europees gezien is de Antwerpse Haven de nummer ??n als spoorweghaven op gebied van bereikbaarheid binnen Europa, gevolgd door Bremerhaven.

mister1736

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Europees gezien is de Antwerpse Haven de nummer ??n als spoorweghaven op gebied van bereikbaarheid binnen Europa, gevolgd door Bremerhaven.

Hoi,

Van waar komt deze wijsheid ??

Marcel

B-Modelbouw

Daar ik geregeld trafiekcijfers zie voorbij komen.
Helaas mag ik die niet bekend maken (concurrentie h

B-Modelbouw

Sorry, 'k was wat voorbarig met de cijfers ... Antwerpen scoord goed binnen Europa op transport in 't algemeen(gunstige ligging in 't Interland), helaas is het treinverkeer daar maar een klein deeltje in (en niet zo denderend).

Bremen beslaagt bijna geheel Duitsland, Hamburg enkel het noordelijke deel. Rotterdam zit wat ingesloten en beslaat enkel Nederland. Le Havere voorziet bijna geheel Frankrijk, Zeebrugge beslaagt het westelijke deel van Vlaanderen en een klein deeltje van noord oost Frankrijk.
Wat overschiet is voor Antwerpen ... Een lang gerekt lint door Belgi?, Luxembourg, noord west Frankrijk richting Zwitserland.

Dus, ja ... Als we van die containers afwillen moet er dringend iets gebeuren aan een goede (spoor)weg infrastructuur, anders staat Antwerpen weldra vast.

hobbyist

Dan kunnen we nog vaak naast spoor staan om goederentreinen te fotograferen.