Kleur NMBS-groen stoomlokomotief

Gestart door D_Loc, 13 februari 2005, 21:48:05 PM

D_Loc

Ik ben op zoek naar het kleurnummer van een NMBS-stoomlokomotief. Ik heb laatst nl. een type 93 van Liliput gekocht bij Conrad (voor slechts 89,95) en nu blijkt dat op de rand van een treeplankje de verf eraf is. Vemoedelijk is dit tijdens het vervoer gebeurd, het is namelijk precies de plek waar de verpakking om de lokomotief klemt. Niets schokkend verder maar ik wil het graag even herstellen. Ik zoek het RAL nummer of het nummer van het potje van Revell of Humbrol wat overeenkomt met de juiste kleur.
In andere topics op dit forum kom ik de nummers RAL 6005 en 6009 tegen maar ik weet niet of deze ook geschikt zijn voor stoomlokomotieven.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

locomotion

H? Johnnytrain
Goeie site. Daar moet ik nog eens op rondneuzen, want het is niet altijd eenvoudig deze info te vinden.

Maar wat de liliput 93 betreft, denk ik dat we op deze site niet de juiste info gaan vinden. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog niet goed heb gezocht.
Dacker heeft ooit Liliput groen gehad voor Belgische locomotieven, maar daar naar zoeken is hopeloos. Misschien dat Oxenberg (of hoe schijf je zijn naam) in Antwerpen nog potjes heeft staan. Hij heeft toen alles opgekocht van verven van Dacker. Maar zijn adres heb ik niet.
Ik zou proberen met Jocadis groen voor stoomlocomotieven. De tint zal wel niet exact hetzelfde zijn, maar als je de verf enkel aanstipt moet dit wel lukken zonder echt extreem zichtbaar te zijn. Misschien dat je daarna nog best een laagje vernis aanbrengt zodat de veschillen in glas ook verdwenen zijn.
locomotion

Johnnytrein

ha de locomotion, anders moet je eens naar Ranst rijden en bij Paul Belon gaan kijken tussen zijn voorraad. daar vind ge ook nogal veel NMBS kleuren.
Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

D_Loc

Johnny & Locomotion,

Ik heb even gekeken op die site en inderdaad zoals Locomotion al meldde is het voor NMBS-groen niet de meest geschikte site, echter voor spoorders naar Duits voorbeeld is ie ideaal. Het is misschien wel een idee een soortgelijke site te maken voor de NMBS-lokomotieven (eventueel in samenwerking met MSM) eventueel aangevuld met de nummers van de verfen van de bekende merken. Misschien moet ik maar eens een mailtje naar de NMBS sturen om de RAL kleuren op te vragen van de lokomotieven. Ik neem niet aan dat dit beschermde informatie is.
Ik denk dat ik voor nu toch maar even uit ga van RAL 6005 of 6009 want Jocadis is immers niet om de hoek voor mij. Het is slechts de rand van de treeplank (nog geen mm dik) dus het zal er i.i.g. beter op worden dan het metaal dat je nu ziet.
In ieder geval bedankt voor jullie tips

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

guy holbrecht

Beste vrienden,

De ene kleur groen is de andere niet. Als je de ral-kleuren van het moderne tractiemateriaal wilt kennen, dan raad ik u het boek 'tractiematerieel' van Max Delie aan. Daarin staan alle kleuren vermeld. Voor een stoomloc is het echter andere koek. Als je ooit eens in de museumbewaarplaats komt, of je bezoekt het museum van de CFV3V dan zal je allicht versteld staan van het verschil in kleur tussen de respectievelijke Belgische stoomlocomotieven. Het groen van een type 12 is anders dan het groen van een type 10, om het type 1 nog niet te noemen.
Om je loc bij te kleuren, zal je dus eerder op zoek moeten gaan naar de kleur die de fabrikant heeft gebruikt.
Groeten,
Guy

loco

Voor Belgische kleuren heb ik eens verwezen naar onderstaande website onder de rubriek Gazet. Daar staat een artikeltje over Belgische NMBS kleuren in model. Maar ik geef toe, het is vaak niet eenvoudig om de juiste kleur te vinden. En zoals Guy reeds zei, soms verschillen kleuren wel eens van elkaar.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips

D_Loc

Loco,
Het gazet over de NMBS-kleuren is inderdaad handig. Ik ga maar op zoek naar Tamiya X5, dat zal ik in mijn omgeving wel kunnen verkrijgen. Bedankt voor de tip. Ik kwam al regelmatig op 'De Pijl' site maar ging meestal gelijk door naar Nieuws waardoor ik dit gazet over het hoofd heb gezien.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ronny-vdv

Jongens toch,

Zo'n gesukkel over een groen kleurtje en dat het niet overeenkomt met de in de handel verkrijgbare verftinten[:(][:(].

Koop eens standaardkleurtjes en begin zelf te mengen. Dan kan je alles maken. De volgende kleuren dien je te kopen :
- Cyaan
- Magenta
- Citroengeel
- Wit
- Zwart

Vijf kleurtjes maar, zal je zeggen, inderdaad, maar vijf kleurtjes.
Je kan kiezen tussen dekkende en transparante verf. De keuze ligt individueel.

Ziezo, geen mis?rie om het groen van Liliput na te maken.

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Havoc

citaat:
Koop eens standaardkleurtjes en begin zelf te mengen.


Gemakkelijker gezegd dan gedaan! In theorie wel, maar om vertrekkende van die kleuren, die ene kleur die je nu net nodig hebt maken is een paar andere mouwen.

Trouwens, ik weet niet hoe het in de tijd van de stoomlocs was, maar als je eens een trein ziet voorbijkomen die niet pas uit de verfstraat komt, dan lijkt dat wel een lappendeken.

Ik moet steeds denken aan het boek van Dambly: "brun fonc? violet? tournant noire, Belpair l'appelait bleu prune, proche du ton ditte aubergine..." (frans met haar op, ik weet het maar ik heb het boek hier niet bij mij) Als gij nu weet hoe die kleur eruit ziet...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

het nadeel van zelf mengen als ge dan eindelijk de verfkleur uwer wildste dromen hebt gevonden : ge kunt ze nadien niet meer namaken want ge weet niet meer want ge erin hebt gedaan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

JoVer

Janjozef, je moet dat wel "wetenschappelijk" aanpakken en telkens je een kleur experiment doet schrijf je precies op welke verhoudingen van welke kleuren je hebt gemengd. Lijkt mij de logica zelve [8D]

Mooi tabelletje in excel maken en de kleur er bij zetten, zo heb je later ook weer onmiddellijk zicht op wat je aan kleuren al gemaakt en gebruikt hebt.

Jo.

janjozef

en welk is uw hobby modelbouw of kleurenspel, en in exel hoe gaat ge die kleur kleurecht krijgen, na niet zwanzen h
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Ronny heeft w?l gelijk met zijn basiskleuren!
Je moet idd wel weten hoe ermee omgaan. Het zijn (behalve wit dan) de basiskleuren voor foto en druk: Cyaan, Magenta, Yellow en blacK.
CMYK dus, ook in elke kleurenprinter gebruikt (met soms lichtere tinten van elke hoofdkleur in duurdere machines).
Op wit papier heb je wit natuurlijk niet nodig.

In de "Gazet" van "De Pijl" heeft Loco een goed overzicht van de diverse kleuren. Kijk maar eens:
 
http://www.de-pijl.be/

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

JoVer

citaat:
Geplaatst door janjozef

en welk is uw hobby modelbouw of kleurenspel, en in exel hoe gaat ge die kleur kleurecht krijgen, na niet zwanzen h?


Mijn hobby... ja dat spreekt voor zich zeker. En mijn beroep is... juist Informatica. Maar met een beetje Excel kennis kan je alle (ik bedoel ALLE, dus allemaal , meer dan je hier kan tonen [}:)]) kleuren maken. Je kan er ook steeds bij zetten in woorden welke kleur het is en waar je ze gebruikt hebt. Trouwens: het is toch de bedoeling om de kleur naderhand terug te kunnen reproduceren? Dan is het och wel handig om de mengverhouding te kennen.

En als je geen Excel kenner bent, schrijf de verhouding dan op een papiertje en neem een stukje plasticard en kleur dat met de voorbeeld kleur. En na zenek ni aant zwanze, zjust een bekke aant nadenke.

Jo.