Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station Eeckeren - Foto's Opbouw

Gestart door B-Modelbouw, 02 september 2007, 22:33:55 PM

B_Modelbouw

Waarom ik toch alle draden in rood heb gelegd die moeten worden aangesloten op de bezetmelders ?
Gelukkig leer ik uit eerdere fouten en heb ik ze mooi genummerd.

Voor de wissels de draden in bruin,zwart,bruin

Voor de de seinen de draden in geel,groen,rood, bruin, blauw
Krijg ik het lumineuze idee om in mijn schaduwstation ook eenvoudige seintjes te plaatsen.
(In totaal een stevige kilometer kabel)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


patrick smout

Hoi Bert,

Mooie milestone, succes met de electro!

Mijn rails lagen er ook allemaal op tot ... ik in december een locloods gekocht heb met 4 sporen en er op de baan maar 2 voorzien waren. Infrasmout is dus weeral een aantal weken druk aan het slopen en bouwen. Geen treinverkeer mogelijk, ook niet tijdens de week. Reizigers diep ongelukkig maar wat moet dat moet.

Grtz,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ERVIN

Inderdaad weer een ferme mijlpaal , en veel plezier verder met de bekabeling.
Ook hier zijn we begonnen met een uitbreiding , maar ik heb nog wel wat sporen voorzien waar er gereden kan worden , dus mijn reizigers zijn blij.  ;)

B_Modelbouw

Dilemma, dilemma... ondertussen heb ik de bovenleidingspalen ruw weg geplaatst. Afwerken met schilderen en details aanbrengen dient nog te gebeuren, maar zit nu met een prangende vraag...
'k Heb de Sommerfeldt NMBS dubbele rijdraad er eens aangehangen 0,7mm dik als ook een losse draad van 0,35mm (gekocht om de aardingsdraad tussen de palen te simuleren - tip van Evan) ...
dus ?

Zelfbouw of standaard rijdraad

Het tweede heb ik nu liggen, het eerste lijkt me mooier te ogen maar kost me weer 50 grijze haren en 30m bovenleiding.

En de tweede vraag is dan... zelfbouw in 0,35 of 0,5 voor de rijdraad en 0,35 voor de draagdraad
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


SuSke

Gaan voor de zelfbouw Bert.

voor Vaerwegh Dok zijn we vertrokken van 0.3mm veerbronsdraad voor de rij- en draagdraden. De rijdraden werden zelfs dubbel uitgevoerd.
voor de hangers werd vertrokken van 0.2 nikkelzilverdraad.

't geeft je misschien 100 grijze haren en een stevige werktijd (bij ons 3 maanden met 2 personen op donderdagavond voor 2x 11m) maar het resultaat mag er best zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Suske, Merci voor het meerjarenplan en de bezorgdheid over mijn grijze haren ... in ieder geval oogt dunner mooier, dus dat wordt een jaartje draadjes solderen.

Zijn er geen handigere oplossingen door ze eventueel te puntlassen ?

Een ding dat ik niet meer ga veranderen zijn de palen op een afstand van 35cm i.p.v. 50cm.




Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Rangeerduivel

Citaat van: B_Modelbouw op 18 augustus 2020, 21:41:58 PM
... in ieder geval oogt dunner mooier, dus dat wordt een jaartje draadjes solderen.

Zijn er geen handigere oplossingen door ze eventueel te puntlassen ?

Wij zijn nu aan 't werk bij Amsac met lasdraad (staal) van 0,6mm  en dat valt heel goed mee...
Je moet wel het geschikte apparaat hebben om het te puntlassen, en dat hebben wij nu wel door toedoen van een clublid-garagehouder.
Jammer dat het project nu op 'hold' staat door die corona miserie.

;)

B_Modelbouw

Ondertussen deze leuke link gevonden van de vrienden uit de Kempen ...
En zou hem gaan opbouwen in 0,40mm en 0,35m

0,60mm verschilt weinig van de huidige 0,70mm

https://www.mscdekempen.be/zelfbouw/item/6-belgische-bovenleiding-een-zelfbouwsysteem-van-msc-de-kempen-deel-6

Verder kan ik er de details van lussen tussen draag en rijdraad ook in aanbrengen.

In ieder geval ga ik een proefstuk van 2m maken waar nu de voedingspunten en spaninrichting zitten
Zo komen deze ook beter tot hun recht.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Ondertussen mijn eerste overspanning gesoldeerd van 35cm... en ben best tevreden over het resultaat.

Zelfs zo erg dat ik ze nu allemaal ga solderen i.p.v.ze te puntlassen. Voor de prijs van een mini puntlas machine kan ik andere leuke dingen doen en veel tijdwinst zou het niet opleveren.

Waarin verschilt mijn techniek t.o.v. deze van MSC De Kempen:
- ik breng geen verzwakking aan in de draden, om ze in elkaar verzonken te leggen... dit is slecht zeer minimaal zichtbaar op 0,35mm draad en zorgt inderdaad voor breuk bij onvoorzichtigheid.
- ik voorzie geen haakjes, of oogjes aan de draad... maar soldeer ze gewoon haaks op elkaar
- ik geleid alle draden tussen nagels i.p.v. enkel op de elektrische aansluitklem. Doordat ik ze stevig aanspan (lijken wel gitaarsnaren) komt deze vertrokken te staan. Door gebruik te maken van meerdere nagels blijft de afstand altijd gelijk

Kortom een werkje om 's avond na het werk te doen, wanneer er geen bal is op tv 😆

Verder tekenen we de huizen in de Statiestraat en Haven verder uit in detail, voorzien we het car systeem in de havendeel (een pak eenvoudiger deze keer dan in het deel Eeckeren), geen wissels naar verschillende straten en stationsparking maar een lus met twee stop plaatsen. En bouwen we verder...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Fretbol

Citaat van: B_Modelbouw op 15 september 2020, 08:33:37 AM
Ondertussen mijn eerste overspanning gesoldeerd van 35cm... en ben best tevreden over het resultaat.



Heb je daar foto's van? Klinkt interessant  :)

B_Modelbouw

Ondertussen twee maanden verder en L27a kan ik volledig onder de draad brengen...
L10 blijft de Sommerfeldt draad (da's toch maar enkel de inrit van de tunnel).

L12 en het station Ekeren krijgen ook hun zelfgemaakte draad in de toekomst.

Door de kennis van Evan i.v.m. Bovenleidingen in 1:1, heb ik veel opgestoken van
Spaninrichtingen, Aardingen, Voedingspunten en plaatsen van Palen in bogen
(of de overgang van recht naar een bocht).

Ondertussen even een ander project tussendoor... het plaatsen van een achterwand
(Scheidingswand tussen zichtbare en onzichtbare baangedeelte). Bereikbaar houden
van de havenbaan (gat in de tafel)...

En het idee om de Viessmann straatverlichting met lampjes om te bouwen naar Led,
Maar niet zo maar lamp eruit/ led erin ... bedoeling is een Natriumlamp te simuleren,
dus oranje gele en rode ledjes erin die de opstart van de lamp of een defecte lamp
nabootsen.

Verder de windmolens in de haven van witte (dag) en rode (nacht) leds voorzien ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


doomslu

Ik denk dat we hiervan graag wat fotootjes willen zien.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: Fretbol op 15 september 2020, 08:55:46 AM
Citaat van: B_Modelbouw op 15 september 2020, 08:33:37 AM
Ondertussen mijn eerste overspanning gesoldeerd van 35cm... en ben best tevreden over het resultaat.
Heb je daar foto's van? Klinkt interessant  :)

Citaat van: doomslu op 16 november 2020, 19:09:16 PM
Ik denk dat we hiervan graag wat fotootjes willen zien.  ;)

Misschien toch eens een fototoestel nemen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B_Modelbouw

Er zijn inderdaad foto's van ... echter heb ik geen foto cloud of foto site meer,
wegens verlies van een boel foto's (zowel in Photobucket, Flickr, ...)
Dus delen wordt moeilijk.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Gerolf

Dat is vervelend...
Eigen webruimte van je provider laten activeren? Je hebt dan alleen een file-transfer-programma nodig, zoals FileZilla  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw