Duitse baan epoche II

Gestart door Pol, 01 september 2007, 22:15:09 PM

Pol

Sporenplan voor een ruimte van 4,60m op 3,20m. Ik wil epoche II rijden in West-Duitse omgeving dus zonder veel hoogteverschillen.
Graag liet ik een aantal (kleine) sneltreinen uit die tijd rijden vandaar het viersporig station bovenaan het plan waarvan de bovenste sporen wel en de onderste twee niet voorzien zullen worden van bovenleiding.
De treinen rijden heen en weer tussen twee spiralen die leiden naar twee apparte ondergrondse schaduwstations. Zo lijkt het alsof ze van station A via B naar C rijden en terug. Ik maak geen gebruik van echte keerlussen omdat ik tweerailsysteem rijd.

Onderaan ook een lokdepot. Dat was al lang een wens van me.

IMGhttp://i234.photobucket.com/albums/ee297/Vangorp_paul/Baanplan.jpg/IMG

Lijkt deze baan (nu nog in planning en vrij kaal) jullie iets? Zijn er genoeg visuele en "speelse" mogelijkheden? Graag tips voor een herbeginner.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Pol, wat voor mij niet duidelijk is is het spoorverloop tussen je station en het lokdepot. Lopen daar sporen over mekaar heen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Raoul en Jordy

hoi Pol,
een mooi baanontwerp maar is het allemaal op 1 niveau of lopen de banen op 2 of meerdere niveau's (hoogteverschillen)?

Jurgen

Het is toch duidelijk, net voor de onderste klimspiraal gaat er een spoor opzij naar het depot toe. Dit spoor loopt rond de spiraal.
Het station en het depot liggen dus blijkbaar op hetzelfde niveau. Het schaduwstation ligt dus op -1. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Helemaal duidelijk is het me toch niet hoor. Je station en depot zijn dubbelspoors, en helemaal rechts waar de 2 aan elkaar hangen zit er enkelspoor tussen zonder wissels???
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik denk dat de omzetting naar jpg-formaat niet helemaal 'zuiver' is en daardoor is het inderdaad nogal onduidelijk rechtsonder. Eerst dacht ik dat het ene spoor onder het andere liep, maar misschien is het een dubbele kruiswissel ?
Alleen Pol kan hier klaarheid brengen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

T03

Hallo Pol,

als je soms info zoekt over periode II (DRG),het wat en hoe, kan je hier altijd is kijken.
http://www.nosske.de/

Spoorse Groeten
Marc
"I have a train riding in my brain"

dancer

het ziet er wel tof uit..en tenmisnte niet te veel overladen....alleen spijtig dat die bocht rechts boven te scherp is mijns inziens...

Pol

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Het is toch duidelijk, net voor de onderste klimspiraal gaat er een spoor opzij naar het depot toe. Dit spoor loopt rond de spiraal.
Het station en het depot liggen dus blijkbaar op hetzelfde niveau. Het schaduwstation ligt dus op -1. [;)]



Klopt inderdaad! Helaas was de omzetting naar JPG niet goed gelukt! Het hele geval ligt op niveau 0. Het schaduwstation waar de treinen rechtsonderaan naar toegaan ligt op -1 en linksboven leidt naar -2. De binnenste bocht rechtsboven heeft als straal 483,5 mm wat inderdaad TE scherp is om er mooi uit te zien, maar hiervoor was ik van plan mijn bedieningstafel en computerscherm omringd door wat bomen (Werken in een groene omgeving dus! [:D]) en misschien een aantal gebouwen. De spiraal linksboven wil ik camoufleren met een (vrij brede) autosnelwegbrug (Ja, die waren er al in 1940!)die over de sporen heenloopt waardoor de spiraal bijna niet te zien zal zijn.
Die rechtsonder weet ik nog niet zo goed hoe te camoufleren, misschien met wat (holle)gebouwen en bomen???


Ik hoop dat dit duidelijker is! Ik heb nog een aantal aanvullingen en wijzigingen gedaan!

@Marc (T03): Die epoche II-website is al langer ??n van mijn favorieten [:p]! 'k Ben van plan mijn seinen, etc. helemaal aan te passen naar DRG n.a.v. deze website! 'k Heb er ondertussen ook mijn Duits al weer wat mee bijgeschaafd[:D]!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

PaulC

Pol,

Misschien een domme vraag, maar is het de bedoeling dat je met je loc's vanuit het locdepot achteruit terug op je hoofdspoor komt?
Je hebt een enkelsporige aftakking, over een kruising met je tweede spoor naar het locdepot. Is dit een gewone kruising of een engelse wissel?
Hoe kom je anders vanuit het locdepot terug op het goede spoor?

Paul

ERVIN

Lijkt mij een hele leuke baan, veel rangeermogelijkheden, en om even op Paulc zijn vraag te antwoorden, stel dat er een kolentrein binnenkomt op de daarvoor voorziene sporen, de loc koppelt af en rijdt naar het doodlopende spoor, hier wisselt hij nu van spoor, nu rijdt hij dus achterwaarts, nu kan hij de draaischijf op rijden en zich zo terug in de juiste richting zetten om opnieuw ofwel de kolentrein aan de haak te hangen ofwel een andere dienst te gaan verzekeren.
Is het dit wat je bedoelde??[:I]

PaulC

@Ervin

Dat bedoelde ik niet. Binnen het locdepot is het mij duidelijk om de loc terug aan de goede kant van de trein en op het juiste spoor te zetten. Maar bij het uitrijden van het depot moet men over hetzelfde enkelsporig traject als bij het binnenrijden. Wanneer de kruising geen engelse wissel is komt de trein zodoende in de verkeerde richting op het hoofdspoor richting station "Bokst?d" (zie de rode rijrichtingspijlen op het traject)

Paul

Raoul en Jordy

mooi, de afbeelding ziet er al een stuk beter uit[:D]. maar die spiralen kan je toch verbergen met bergen ofzo[;)]

Pol

citaat:
Geplaatst door PaulC



Misschien een domme vraag, maar is het de bedoeling dat je met je loc's vanuit het locdepot achteruit terug op je hoofdspoor komt?
Je hebt een enkelsporige aftakking, over een kruising met je tweede spoor naar het locdepot. Is dit een gewone kruising of een engelse wissel?
Hoe kom je anders vanuit het locdepot terug op het goede spoor?



Wel, misschien is het on-conventioneel, maar ik had er wel over nagedacht: op deze manier kan ik een vanuit niveau -2 het station binnenkomende trein loskoppellen, de lok naar het depot laten rijden voor onderhoud en een nieuwe lok (achteruit dus) terug laten rijden en aankoppelen om de reis verder te zetten! 't Is misschien niet helemaal werkelijkheidsgetrouw, maar ik dacht dat het wel leuk was? Het echte draaien van loks op de draaischijf is niet echt de bedoeling; alles gaat in ??n richting via een hondebeen-vormige baan.

@Ervin
De kolentrein zal in een simpel trek- en duwbeweging rangeren naar een denkbeeldig niet zo veraf zijnde kolenvoorziening.

@BModelbouw
Zoals gezegd denk ik erover om de spiraal vooraan weg te werken in halve stadsgebouwen. Erachter kan een heuvel komen die ik bovenaan "bemos" waardoor hij eruit ziet als een park met bomen? Je ziet; ik ben er ook nog niet helemaal uit! Een hoge berg is niet echt een optie gezien ik mijn baan ergens tegen het Ruhrgebied (De Ruhr-express dendert er voorbij!) aan wil kaderen en daar zijn slechts lichte golvingen in het terein. Eventueel kan en klein heuveltje wat verbergen. Tips en suggesties zijn dus welkom!
De overgang van hoofdspoor naar spiraal wilde ik camoufleren met een seinhuis dat over de sporen heen gebouwd is. Dit suggereert meteen een aftakking naar andere sporen en verbergt toch een beetje de daling naar rechts.
Wat bedoelde je eigenlijk met een uitloopspoor tot aan het kanaal?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Pol

Ik ben nog steeds niet aan het bouwen[:(!][:(!], maar n.a.v. de idee?n van "Ervin" heb ik zelf ook even een ontwerpje gemaakt voor een perronoverkapping op mijn baantje. Hierbij ben ik wel afgeweken van de werkwijze van Erwin [:0] omdat mijn overkapping niet zo breed hoeft te zijn! Bokst?d is in tegenstelling tot Antwerpen geen groot station en het is een doorrijstation! Het station zou zo'n 150cm overkapping krijgen met daarvoor en daarna nog stukjes perron zonder overkapping.
De perrons zou ik maken uit multiplex of MDF, afgewerkt met architectenkarton van 3mm.
Het stationsgebouw zelf zou ik losjes willen baseren op het model Neustadt-Weinstrasse van Faller.
Om de reizigers naar de verschillende perrons te leiden heb ik trappen en tunnels voorzien. De trappen ben ik van plan te maken in 3mm architectenkarton evenals de wanden van de tunnels. Hierin zou ik graag verlichting aanbrengen, maar die hoeft helemaal niet afgewerkt te zijn omdat je toch niet tot het midden van de tunnels kan kijken!
De overkapping zelf wil ik uitzagen uit triplex en verder verfijnen met plasticard of zoiets. De koepel zelf denk ik te maken uit dun plexiglas zoals je dat koopt bij de doe-het-zelf-zaken.
In de vorige MSM las ik hoe je perronkappen kon maken en ik ben van plan met de klinknagels op mijn model te maken in plasticard zoals dat in het artikel gebeurde al durf ik zelf niet aan het mallenmaken en gieten te gaan. Ik zal dus alles een paar keer opnieuw moeten doen [|)].
DOEL: een stevige, maar vooral realistische perronoverkapping maken die ook langs binnen de moeite loont om te zien want ik kijk er vanaf de zijkant van mijn baan recht in![:p]

Vraagjes:
1) Is de vorm van de overkapping en de steunbalken realistisch en technisch verantwoord voor de periode rond de jaren '40? En waren dit profielbalken die men daarvoor gebruikte (T, H, U?)?
2) Heeft iemand van jullie al eens perronondertunnelingen (of hoe je zoiets ook noemt) gemaakt en hoe?
3) Is triplex geschikt om de bogen na te bootsen?

Groeten,
Pol

P.S.: graag wat tips want ik zou er graag rond de kerstvakantie aan beginnen om de profieltjes uit te zagen zodat ik toch al wat bezig kan zijn met m'n baantje ondanks het feit dat m'n modelbaanruimte NOG IN DE PLANNINGSFASE zit GRRRRR![:(!][:(!][:(!]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...