Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bliksem

Gestart door Pol, 31 augustus 2007, 20:36:53 PM

Pol

Ik herinner mij van vroegere bezoeken aan de Efteling in Kaatsheuvel dat er daar een aantal prachtige diorama's waren, nogal fantasierijk en weinig realistisch, maar wel prachtig.

Iets wat mij altijd fascineerde was de bliksem die bij een van die diorama's op de achtergrond flitste. Vorige maand ben ik met de kids naar de Efteling geweest en hoopte daar (ook papa zijn pleziertje) de dioramahal te bezoeken, doch deze was in verbouwing.

Ik zou graag zo'n wisselende bliksemschichten op de achtergrond van mijn (toekomstige) baan maken. Iemand idee?n hoe je dat best doet?

Ik dacht iets te doen door de achtergrond te maken met een triplexplaat waarin de vorm van de bliksem uitgespaard is en hierover (dun)papier te plakken waarop een wolkenlucht geschilderd wordt. Achter de plaat kan ik dan een lampje laten flitsen, wat natuurlijk enkel bij "nacht" zichtbaar zal zijn. Hoe laat je zo'n lampje flitsen en is dit idee technisch mogelijk of hebben jullie betere suggesties?

P.S.: Ik ben nog maar ??n dag op dit forum en ben al 200% slimmer geworden! :o)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

citaat:
Geplaatst door Pol

P.S.: Ik ben nog maar ??n dag op dit forum en ben al 200% slimmer geworden! [:o)]

Wat zal dat morgen dan wel niet zijn ! [:o)] [;)]

Wat jouw vraag betreft, ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar het eerste waar ik aan dacht was een lamp voor in de disco. Misschien eens in een electronicawinkel gaan kijken waar ze dergelijke dingen hebben ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pol

Lijkt mij wel leuk om de algeme verlichting van de baan door bliksem na te bootsen! Nu nog een manier vinden om bliksemschichten te projecteren op de achtergrond.

Bedankt voor je reactie.

Ik ben toch vast niet de enige die droomt van bliksem op de baan? Of is het bij jullie altijd rozegeur en mane- euh zonneschijn in modelland?[:o)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Ben niet geheel zeker van maar ik dacht dat Uhlenbrock met een verlichtingset op de markt is gekomen waarmee je je baan 24 uurs verlichting, dus zonsopgang via daglicht naar zonsondergang en zo naar avond en nacht (al dan niet met maanlicht)
Er is ook de optie van bliksem en donder mogelijk.
Deze lichtbak(-ken) wordt aan het plafond boven je baan, of aan een fries boven je baan bevestigd. Helaas weet ik geen prijs en twijfel ik nog aan het merk.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Yep, bedankt Peter!
Even gegoogled en voila:
http://www.hobbytime.nl/pages/nieuws_uhlenbrock.htm
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

Wellicht zullen alleen van het kostenplaatje al de vonken afflitsen!
't Geeft wel al hoop om mijn bliksemdroom te verwezenlijken!

Ondertussen wat prijzen gevonden:
28000 INTELLILIGHT BASIS UNIT  179,00 ? 162,00
28010 INTELLILIGHT UITBR. WIT  139,00 ? 126,00
28020 INTELLILIGHT UITBR. KLEUR 149,00 ? 135,00
28110 INTELLILIGHT SOUND + FLITS 109,00 ? 99,00
28150 INTELLILIGHT UITBREIDINGSET(3ST.)59,00 ? 54,00
28190 INTELLILIGHT EINDSTUKKEN (2ST.) 9,95 ? 9,5

Niemand daar die huis-tuin-en-keuken-trucjes heeft?
Liefst basic, want ik ben een kluns op technisch vlak.
(Gelukkig heb ik handige vrienden en een lieve echtgenote die me laat knoeien zonder me uit te lachen [B)])
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Pol, bij mij is het alle dagen zonneschijn. Ten minste toch als ik in mijn treinenkamer zit. [8D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Een oude fotoflits op ebay en een relais? Vele van die oude flitsen hebben een X synchro ingang. Gewoon die contacten sluiten en de flits gaat af. Batterijen vervangen door een netadaptor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol

citaat:
Geplaatst door doomslu

Pol, bij mij is het alle dagen zonneschijn. Ten minste toch als ik in mijn treinenkamer zit. [8D]


Dat snap ik wel, Luc! Maar, ... na zonneschijn komt regen en daarbij de plantjes moeten ook groeien! Of heb jij je bomen meteen op de uiteindelijke grootte gekocht misschien? [}:)][:D][:D]

Havoc,

Bedankt voor de tip. Ik heb nog een oude flits liggen. Dat omschakelen naar netadaptor snap ik nog wel, maar HOE laat je die flits afgaan? Misschien een tekeningetje of wat extra uitleg?

Sorry hoor: ik geef enkel rekenen en taal op school![B)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Roderik

Wij hadden vroeger op school een docente die de hele school bij elkaar krijste als ze ook maar iets zag dat op bliksem leek. Niet dat ze daar ooit mee te maken had gehad maar ik denk dat ze gewoon zo snel schrikte door haar slecht geweten.[}:)]

Wel om een veel te serieuze les wat "op te vrolijken" lieten we de TL-lampen van de lichtbakken waarop we werkten bliksemen. Dat doe je daar de lamp aan te zetten en vanaf het moment dat ze begint te flikkeren om aan te springen doe je ze weer uit. Misschien valt hier wel iets mee aan te vangen... Maar vraag me niet hoe je dat electrisch moet gaan uitwerken.

Wij hebben er in elk geval ons plezier mee gehad.[:D][:I]
Always be modelling!

loebaske

Als je naar onze opendeur komt op 21 & 22 okt. in Nocturne ga je zo een bliksem zien en hoe wordt die aangestuurd ??? simpel, dat doet de voorbij rijdende trein die detectie geeft op de rail met een magneetje[;)]
de bliksem is gemaakt met 2 stroboscoop lampen, achter een zwart geschilderde plank waar een bliksemchift is uit gezaagd [:D]

Roderik

Dit kwam ik ook op 1zu160.net tegen: 't is geen bliksem maar misschien fijn voor iemand die met bovenleiding werkt of er zit misschien een interessant onderdeel tussen dat je kan gebruiken.

http://www.1zu160.net/eigenbau/pantoblitz.php

Ze spreken in het artikel denk ik over een module die het licht van een lasapparaat nabootst. Als je daar een beetje kan aan bijregelen, dan kan dat misschien dienen als bliksem...
Always be modelling!

Peter

Viessmann heeft een setje om het flikkeren aan de pantografen na te bootsen (set nr.5068)
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Een alternatief is de schicht te schilderen in UV-reflecterende verf, verkrijgbaar in verschillende kleuren, en boven je baan een UV TL-lamp te voorzien. Bij het ontsteken van de lamp zal de schicht schijnbaar oplichten.



Hey, Bert! Dat lijkt me supercool! Net wat ik zoek! Weet jij ook waar je zo'n verf kan krijgen? Ik heb dat precies nog niet direct zien staan in de HUBO[;)]!
Kan ik die UV-lamp gewoon starten en meteen weer afzetten of is dit schadelijk voor de starter of de lamp?

Edit: Ik meen mij precies voor te stellen dat er ook UV-reflecterende stiften bestaan of vergis ik me?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

B-Modelbouw

't kort na elkaar aan en uit schakelen van een lamp heeft uiteraard wel een korte levensduur van de lamp tot gevolg, maar plaats er meerdere die je afzonderlijk bedient en 't probleem is verschoven.
Dit heeft dan weer 't voordeel dat je verschillende schichten kunt doen oplichten als je de lampen op verschillende delen in je achtergrond richt.

De verf zul je bij mijn weten niet in een hobbycenter vinden, meer kans ga je hebben bij de modelbouwshop. En bij de theaterwinkel gaan ze die zeker hebben (Phlippo op de Liersebaan bijvoorbeeld).

Havoc

Er zijn ook UV leds. Die hebben geen probleem met aan en uitschakelen. Misschine niet voldoende voor in de disco maar voor een modelbaan moet dat kunnen.

http://www.ledsupply.com/l3-0-u5th15-1.php?gclid=CIr4-7-Vo44CFRy4EAodjljcRw
Met vakantie voor onbepaalde duur.