1 wissel + 1 sein schakelen met reedcontact

Gestart door n/a, 31 augustus 2007, 13:53:31 PM

Frank_N

Als het je bedoeling is zelf een voeding te bouwen bv. omdat je er wat van wilt leren is dit een prima projectje [:)]

Maaaar: Als je de totale kosten van zo'n schakeling bij elkaar telt,
kom je al gauw over het bedrag van een kant en klaar netadaptortje. Er zijn er die 1 Amp (of dat gestabiliseert is weet ik even niet) kunnen leveren. Voor alleen een wissel en een sein te schakelen hoeft de spanning eigenlijk niet gestabiliseert te zijn.  
Je bent dan voordeliger uit, en het werkt gegarandeert.

Het is maar een gedachte, he?
Groet van Frank

Gerolf

ik zou zeker aan Frank's suggestie denken.

Wat conrad betreft:
bruggelijkrichter: 501433 - 89
de rest van je componenten heb je goed gevonden [;)]
Koeling: vermits het toch om korte piekbelastingen gaat, is een 188107 - 89 voldoende
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf, bedankt voor het checken [;)]

ModelspoorfaN,

Zover had ik inderdaad nog niet gedacht. Uw idee is zeker het overwegen waard.
Maar  zoals je zelf al aangeeft denk ik dat ik dit projectje maar eens ga uitvoeren. Questie van toch iets bij te leren en een beetje te oefenen met de soldeerbout.

Bedankt[:)]

Frank_N

Groet van Frank

n/a

hey,

Gisteren heb ik dit schema'tje in elkaar geflanst (tja, ik denk niet dat ik het er goed vanaf heb gebracht want ik kom niet aan 12V gelijkspanning [:(]).

Ik ben een poging gaan doen om enkele dingen uit te meten. De ingangspanning is 17,5V wisselspanning, en op de uitgangen van de bruggelijkrichter denk ik 14V gelijkspanning? Of moet ik het daar anders meten?
Maar eens ik aan de electrolytische condensator ge meten krijg ik geen reactie meer. Hier had ik echter nog een vraagje over. Deze electrolytische condensator heeft een lang en een kort been. is het van belang welk been je neemt om hem aan te sluiten, en zo ja welk been waar op het schema? Of maakt dit niet uit?

just4fun

citaat:
Geplaatst door svenson
... op de uitgangen van de bruggelijkrichter denk ik 14V gelijkspanning?


Daar zou je inderdaad gelijkspanning moeten meten.
citaat:

Maar eens ik aan de electrolytische condensator ga meten krijg ik geen reactie meer.


Dat begrijp ik niet, de elco staat gewoon op de uitgang van de bruggelijkrichter, hier moet een verbindingsfoutje zitten.
citaat:

Hier had ik echter nog een vraagje over. Is het van belang welk been je neemt om hem aan te sluiten, en zo ja welk been waar op het schema?


Een elco heeft een plus- en een minaansluiting, het is erg belangrijk dat je de + aan de +uitgang en de - aan de -aansluiting van je bruggelijkrichter verbindt! Zoniet zou de elco wel eens kunnen ontploffen.
Ik weet zo van buiten niet of de + nu het lange, dan wel het korte been is, maar (bij een elco met aan elke kant een draad) zit er ook een ribbel in, aan ??n van de twee kanten. Deze ribbel is de +.
Als je een elco hebt waar de aansluitingen aan dezelfde kant zitten, staat er op de behuizing gedrukt waar de -aansluiting zit, de andere kant is dan de +.
Succes,
Paul

n/a

Bedankt voor de zeer snelle reactie, Paul.

Ik ga dat vanavond toch eens moeten nakijken. Waarschijnlijk ben ik daar in de fout gegaan. Hopelijk is er nu niets stuk

INFO

Zit het zo aangesloten?



En wat heeft deze 12V voeding eienlijk te maken met de vraag over reedcontacten. Dit is toch nooit meer terug tevinden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door svenson

hey,

Gisteren heb ik dit schema'tje in elkaar geflanst (tja, ik denk niet dat ik het er goed vanaf heb gebracht want ik kom niet aan 12V gelijkspanning [:(]).

Ik ben een poging gaan doen om enkele dingen uit te meten. De ingangspanning is 17,5V wisselspanning, en op de uitgangen van de bruggelijkrichter denk ik 14V gelijkspanning? Of moet ik het daar anders meten?
Maar eens ik aan de electrolytische condensator ge meten krijg ik geen reactie meer. Hier had ik echter nog een vraagje over. Deze electrolytische condensator heeft een lang en een kort been. is het van belang welk been je neemt om hem aan te sluiten, en zo ja welk been waar op het schema? Of maakt dit niet uit?



Als je voor de bruggelijktrichter 17,5 Volt ~ meet, zou dat over de elco + uitgang bruggelijkrichter tegen de 25 Volt = moeten wezen. Waar ik je even op wil wijzen is dat de 7812 weleens erg warm kon worden, bij dit verschil. Een koelplaatje is dan beslist nodig. Zoals INFO al aangeeeft is de lange poot van de elco de + aansluiting.
Groet van Frank

n/a

[8D][8D]HET IS GELUKT. [8D][8D]

Nogmaals bedankt allemaal.

aan INFO (1):
De fout zat blijkbaar in de aansluiting van de 7812. Daar had ik de inkomende rode en zwarte draad omgewisseld. Stom van mij.

aan ModelspoorfaN:
nu de schakeling klopt meet ik inderdaad ongeveer 24,8 op de uitgang van de gelijkrichter. Het eindresultaat is 12V. [:)]
Maar wees gerust, Gerolf_Peeters had ook reeds aangegeven dat een koelplaatje nodig zou zijn. Deze is dus ook voorzien.

aan INFO (2):
Om even het doel van de 12V samen te vatten, ik wil met reedcontacten 1 sein en 1 wissel tegelijk gaan sturen. Blijkbaar gaan de reedcontacten door de hoge piekspanning aan elkaar blijven plakken op termijn. Daardoor werd me aangeraden om met een schakelrelais te werken, maar die vind ik niet voor toepassingen met 16V wisselspanning. Oplossing: schakelrelais voor 12V gelijkspanning en en 16V wisselspanning omtoveren in 12V gelijkspanning.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door svenson

aan INFO (2):
Om even het doel van de 12V samen te vatten, ik wil met reedcontacten 1 sein en 1 wissel tegelijk gaan sturen. Blijkbaar gaan de reedcontacten door de hoge piekspanning aan elkaar blijven plakken op termijn. Daardoor werd me aangeraden om met een schakelrelais te werken, maar die vind ik niet voor toepassingen met 16V wisselspanning. Oplossing: schakelrelais voor 12V gelijkspanning en en 16V wisselspanning omtoveren in 12V gelijkspanning.

Als dat het hele doel van de operatie was, had je het nog simpeler kunnen oplossen. Na de gelijkrichter met afvlakcondensator heb je 24,8V zoals je zelf zegt. Als je daar nou eens een 24V relais mee schakelt? Dat is een standaard spanning en het relais trekt maar half zoveel stroom als een gelijksoortig 12V relais. En je hebt geen warmteverlies in een spanningsregelaar.


INFO

Dan was het gelijkrichten, zonder afvlakking, dus zonder Elko ook meer dan voldoende geweest, dan was de 7812 ook niet nodig geweest.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door INFO

Dan was het gelijkrichten, zonder afvlakking, dus zonder Elko ook meer dan voldoende geweest, dan was de 7812 ook niet nodig geweest.


Maar dan heb je wel een relais wat 50 x per seconde aantrekt en afvalt................
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

citaat:
Geplaatst door INFO

Dan was het gelijkrichten, zonder afvlakking, dus zonder Elko ook meer dan voldoende geweest, dan was de 7812 ook niet nodig geweest.


Maar dan heb je wel een relais wat 50 x per seconde aantrekt en afvalt................

Dat is 100 keer bij dubbelzijdige gelijkrichting. Ik weet niet of er zo'n snelle relais zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dat is 100 keer bij dubbelzijdige gelijkrichting. Ik weet niet of er zo'n snelle relais zijn ...

Het zal je misschien verbazen hoe snel relais zijn. Over het algemeen is een relais sneller naarmate het kleiner is. Een normaal kamrelais komt op binnen 20 ms, een klein printrelais binnen 10 ms en een reedrelais binnen 5 ms. En dat zijn de maximale waarden. Meestal zijn ze nog iets sneller.
Het probleem bij onafgevlakte gelijkspanning is dat het relais steeds ook weer probeert af te vallen. Dat gaat bijna net zo snel als het opkomen. Gevolg is dat het relais gaat staan bibberen, het maakt dan een geluid als een zoemer.