Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aanduidingen op loks en wagons

Gestart door Pol, 31 augustus 2007, 12:47:48 PM

Anarchy

citaat:
Geplaatst door stefanic

Is het niet zo dat wielen met wielbanden tegenwoordig meer en meer verdwijnen ten voordele van monoblock-wielen?


Klopt, wielbanden vind je niet meer op ons nieuw materieel. De nieuwe zijn inderdaad voorzien van monobloc-wielen.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Fan51

Hallo,

Eigenlijk geen slecht idee om wat meer te weten te komen over de vaste markeringen op rijtuigen en locs.
Indien iemand ons hierin wat wijzer kan maken, graag, eventueel met verwijzingen of links naar het internet of dit forum.
Alle info hieromtrent is welkom.
Onlangs vroeg ik nog aan een machinist of hij de betekenis kende van 1 bepaald kenteken op zijn loc maar hij moest mij het antwoord schuldig blijven.
Zijn opleiding lag al een tijdje achter de rug, zei hij, en was al 't ??n en 't ander vergeten.
Waarschijnlijk ging het om een kenteken dat niet ZO belangrijk was voor hem als machinist, vermoed ik...



Welk kenteken?

Pol

Was het dan vroeger technisch onmogelijk om monobloc-wielen te maken of had men daar gewoon nog niet bij stilgestaan?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Fan51

@Anarchy : Jeroen, ik zal jou het kenteken zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
Het gaat om een horizontaal gebogen lijn met aan beide uiteinden een kruis erdoor. Onderaan dit kenteken stond '500 m'.
Het kenteken vind je op rijtuigen ook terug maar dan zonder die '500 m'. Waarom ? Hierop weet jij misschien een antwoord !?!

Groetjes.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Pol

Zou dit kunnen betekenen dat het rijtuig spoorbochten met een straal van minimum 500m kan berijden? 't Is maar een gokje. Was het een vrij grote lok?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

wimmeke

ik vermoet dat dit mertekens zijn om na te gaan of de wielband al dan niet verschoven is T.O.V as (eventueel loszitten van wielband [;)]

Anarchy

Dag Fan 51,

Pol heeft het hier bij het rechte eind. Dit teken wilt zeggen dat de loc slechts een minimale boogstraal van 500m mag berijden.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Dag Fan 51,

Pol heeft het hier bij het rechte eind. Dit teken wilt zeggen dat de loc slechts een minimale boogstraal van 500m mag berijden.



En wat als er geen cijfer onderstaat?
Dus gewoon die boog met een kruis erdoor?


Mij werd verteld dat dat wil zeggen dat de trein niet mag geheuveld worden, of niet over een heuvel kleiner dan vb 500m
Spoorse groeten
Dimitri

Fan51

Hallo,

@Pol : het was een e-loc van de serie 27

De markering zonder 'afstand' eronder vind je bvb. terug op M5-rijtuigen en ook op andere rijtuigen natuurlijk.
Een andere machinist zei me ook iets over 'heuvelen' maar wat is hier nu eigenlijk van aan ?
De thesis over de draaicircel lijkt me alleszins logisch...

Groetjes.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

trainfreak

Het is dat heuvelen hoor.

Als er een streep door het logo staat mag de/het loc/rijtuig niet over een rangeerheuvel gaan.

Een bochtstraal van 500m is wel veel als je weet dat bij sommige locs de minimum bochtstraal 100m is.

Ik heb het gevraagd aan een kennis-treinbestuurder uit Gent.
Spoorse groeten
Dimitri

jan77

ik zit op de rangeerdienst en het wil inderdaad zeggen dat deze wagens of locs niet over de rangeerheuvel mogen.
E-locs van alle reeksen.
Motorwagens van alle reeksen.
Elektrische motorstellen.  
Het getal onder de boog met kruizen wil zeggen dat het heuvelen verboden is als de verticale straal van de rangeerheuvel kleiner is dan het aangegeven getal.
Groeten Jan

trainfreak

citaat:
Geplaatst door jan77

ik zit op de rangeerdienst en het wil inderdaad zeggen dat deze wagens of locs niet over de rangeerheuvel mogen.
Elocs , motorwagens , motorstellen en reizigersrijtuigen mogen niet over de rangeerheuvel.
gr jan



En houden jullie zich aan die regel?
In Gent zag ik al af en toen een M6 over de heuvel gaan...
Spoorse groeten
Dimitri

jan77

Natuurlijk !!!!! Maar als je de bijbel van de nmbs HET zogenaamde BOEKJE HLT kent weet je dat er veel uitzonderingen zijn.
Bijvoorbeeld bij ons in Antwerpen mag een Eloc type 22 niet over de heuvel maar in Tamines wel tegen maxsnelheid van 10 km/u.  

Anarchy

Zowel HLE 22, 23, 24, 25 en 29 zijn toegelaten in Tamines aan 10 per uur.

En HLD 62/63 is verboden over een heuvel met een straal kleiner dan 500m.


Pol



Heeft iemand een idee wat het opschrift rechts op de foto betekent? Ik dacht dat het iets met de bandenspanning te maken had [}:)][}:)]!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...