Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

DCC-programmeren via 't hoofdspoor - Welke ?

Gestart door B-Modelbouw, 27 augustus 2007, 09:25:28 AM

B-Modelbouw

Beste Medemodelspoorders,

Ik ben op zoek naar een rijregelaar die programmatie over het hoofdspoor toelaat zonder dat deze omschakeld naar een programmeerspoor instelling.

Bij een Twin-Center van Fleischmann is 't niet mogelijk, bij Uhlenbrock is 't blijkbaar wel mogelijk ... Maar welk type ?

En zijn er eventueel andere spelers op de markt die dit kunnen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie en bevindingen ...

INFO

Bij het Twin -Center niet mogelijk??? Daar geloof ik niets van.

Als ik jouw was zou ik de handleiding nog maar eens heel goed lezen.

Begin eens in hoofdstuk 10.5.5. op blz 49 van het Nederlandstalige handboek.  Waarschijnlijk gaat er dan een compleet nieuwe wereld voor je open.[;)]

Alleen de waarheid ligt in het midden.

quf

De LH90 en de LH100 van Lenz Digital kunnen dat. (natuurlijk samen met de centrale LZV101 of LZ100)

Groeten

Frank

INFO

Guf, het Twin-Center kan het ook. Dus er is helemaal geen rede om een ander digitale centrale aan te raden, het is gewoon een kwestie van RTFM.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

B-Modelbouw

Vermoedelijk enkel in de versie 1.1 (of later), ik beschik nog over de versie 1.0 ... 'k Ga dit vanavond even nog grondig nakijken.

Momenteel zit ik met het probleem dat wanneer ik hem in programmeermode zet deze intern omschakeld (relais klik) wat niet zou mogen gebeuren bij hoofdspoor programmatie ...
Bij hoofdspoor programmatie zou het enkel mogelijk moeten zijn CV's te wijzigen, maar ze niet uitlezen hiervoor heb je nog steeds het programmeerspoor uitgang.
Deze functie heb ik nodig om DCC via IR te kunnen programmeren.

INFO

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Vermoedelijk enkel in de versie 1.1 (of later), ik beschik nog over de versie 1.0 ... 'k Ga dit vanavond even nog grondig nakijken.



Dat is zeker en vast niet het geval, een Twin-Center is namelijk een Intellibox in een ander jasje.

Er zijn 2 zaken anders, het benoemen van wisseladressen (virtuele adressen) en het FMZ format in plaats van het Motorola Format.

Voor de rest is het Twin-Center volkomen gelijk aan een Intellibox.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

quf

Als Twincenter dat ook kan (wist ik niet, heb ik niet) dan is er inderdaad geen enkele reden om te veranderen. Men moet dan enkel de handleiding grondig bestuderen. Hopelijk bestaat die ook in het nederlands.

Groeten

Frank

INFO

citaat:
Geplaatst door quf

Als Twincenter dat ook kan (wist ik niet, heb ik niet) dan is er inderdaad geen enkele reden om te veranderen. Men moet dan enkel de handleiding grondig bestuderen. Hopelijk bestaat die ook in het nederlands.

Groeten

Frank



Frank,

Wat schrijf ik hier nu??

Begin eens in hoofdstuk 10.5.5. op blz 49 van het Nederlandstalige handboek. Waarschijnlijk gaat er dan een compleet nieuwe wereld voor je open
Alleen de waarheid ligt in het midden.

quf

@INFO,

Ik heb juist geschreven (tusen de haakjes) dat ik het Twincenter NIET heb, en dus ook niet ken. Ik weet dus ook niet of er en nederlandtalige handleiding bij is. Ik kan dus ook niet naar de aangeduide blz. gaan kijken. Maar wat wel waar blijft, is dat men een handleiding altijd grondig moet bestuderen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat men er geen vragen mag over stellen op dit forum.

Groeten

Frank

INFO

citaat:
Geplaatst door quf

Hopelijk bestaat die ook in het nederlands.

Groeten

Frank



Guf, het gaat mij om deze zin, vraag. Daar was het antwoord dus al opgegeven. In de vorm van lees het nederlandstalige handboek op blz. enz. enz.
Het gaat er niet om of jij nu wel of net een Twin-Center hebt, het gaat er mij meer om dat jij de gegeven antwoorden niet leest. En daardoor onnodige opmerkingen maakt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Vermoedelijk enkel in de versie 1.1 (of later), ik beschik nog over de versie 1.0 ... 'k Ga dit vanavond even nog grondig nakijken.

Momenteel zit ik met het probleem dat wanneer ik hem in programmeermode zet deze intern omschakeld (relais klik) wat niet zou mogen gebeuren bij hoofdspoor programmatie ...



Het klikken van het relais, moet je gewoon negeren, en je moet de lok natuurlijk gewoon op de baan laten staan, en niet op de programmeerrails plaatsen. Verder kun je dan alles programmeren, behalve het lokadres zelf natuurlijk.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

B-Modelbouw

Alvast bedankt voor jullie reactie ... Gisteravond enkele testen gedaan, en dat werkt.

Bij deze mijn excuses voor de vergissing, 't Is wel mogelijk om met een Twin-Box van Fleischmann aan hoofdspoor programmatie te doen.
Dit spaart me een aardig centje ...

't Is gewoon een kwestie van eerst het correcte lok adres in te geven alvorens de CV's te wijzigen. Je kan ook CV 1 wijzigen, bij gevolg is ook het lokadres wijzigbaar. Hier dien je uiteraard rekening mee te houden wanneer je hem terug oproept.
Voor een trein ga je deze werkwijze uiteraard niet gebruiken, maar voor een auto die enkel via Infrarood bereikbaar is, is dit de enige manier om de parameters te wijzigen.  


LokSound

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Beste Medemodelspoorders,

Ik ben op zoek naar een rijregelaar die programmatie over het hoofdspoor toelaat zonder dat deze omschakeld naar een programmeerspoor instelling.

...



De ECoS laat programmeren op hoofdspoor toe. Alleen heb je geen toegang tot CV1 (wat logisch is)

mvg,

Patrick

INFO

Patrick, als je de discussie gelezen hebt, had je kunnen lezen dat het probleem allang is opgelost, en dat er weer onnodig reclame gemaakt wordt door de importeur van een bepaald product. Dit is ongepast.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

B-Modelbouw

Reclame of niet ... 't werkt dat is het voornaamste [:)]

En dat het ook mogelijk is met de eCos is alleen maar een pluspunt
voor diegene die hem zou willen aankopen, of hem reeds hebben en zoeken of 't mogelijk is.

Merciekes voor jullie reacties.
Case is closed [:o)]