Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

AC / DC

Gestart door n/a, 26 augustus 2007, 20:41:15 PM

doomslu

citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Biebbelke

Wel, ik heb de keuze gemaakt van loks.[:p] gelijkstroom digitaal. Nu nog merk van sporen...[^] en dan kan ik er aan beginnen.[:D]


Kijk even bij Tillig Elite H0

Goed idee. Ik heb deze week voor het eerst een bouwpakket van een Tillig-Elite wissel in mekaar gestoken (beschrijving zie MSM 51) en ik moet zeggen, ik ben 'verkocht'. Ze zien er fantastisch uit, superslank en met verende wisseltongen [:p]. Ik ga voor Tillig-Elite op mijn in aanbouw zijnde baandeel. Net op tijd, want ik ga aan het zichtbare deel beginnen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

lol. ja, idd stationsschef.  [:D]  Gelijkstroom digitaal aangestuurd.
i told u. i'm a newbe [^]

Frank_N

citaat:
Wat bedoel je daar nou toch mee?



citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat bedoel ik dus. In Nederland en Belgi? wordt al sinds mensenheugenis op gelijkspanning gereden. Zoiets moet je natuurlijk wel weten voordat je zegt dat M?rklin volgens de werkelijkheid handelt. [:D]





Zoals je waarschijnlijk wel weet, Klaas is dat Duitsland op 15kV-16 2/3 Hz kwispelspanning spoort. Zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrstrom
Waarschijnlijk wist je ook wel dat Marklin een van origine Duits bedrijf is [^]
Groet van Frank

Bundesbahnfreak

inderdaad de Duitsers rijden op wisselspanning, maar wel via een bovenleiding en niet via die mottige tepeltjes op de dwarsliggers[:D]

ysbeer

De verbinding tusen groot bedrijf (DB)en marklin wat de spannings soort betreft is onzin.
Marklin is ooit met wisselspaning begonnen omdat toen het maken van gelijkspanning nog een stevig probleem was,gelijkrichters waren duur en snel kapot.
Uit het stopcontact kwam ook toe al vrijwel over al wisselspanning.
De eerste marklin treinen hadden geen transformator maar een lamp in serie met de lok.
Een dergelijk combinatie lag dan ook direct aan het lichtnet en was dus levensgevaarlijk.
Later kwam de trafo,en marklin volharde in wisselspanning.
Alle andere ,die veel later begonnen vonden gelijkspanning veel eenvoudiger bij het van rijrichting veranderen (ompolen).
Alleen trix heeft nog enige tijd op wisselspanning gegokt.

In een marklin lok heeft jaren een relais gezeten wat op overspanning (24 volt)de rij richting omschakelt
Dat gaf vooral in het begin grote problemen en ook een sprong van de lok voorwaarts (de bokke sprong).
Pas na de komst van motorola digitaal verdween dit relais.

Dus waar op de DB rijdt en waarop marklin rijdt staat 100% los van elkaar.

wim ysbeer

ERVIN

Mooi stukje geschiedenis Ysbeer, dat weet ik nu dus ook weeral.[;)]

tonycabus

En nog juist ook..!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)