Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

AC / DC

Gestart door n/a, 26 augustus 2007, 20:41:15 PM

JoVer

citaat:
Geplaatst door Biebbelke

Hoi iedereen.
Wat me opvalt is dat er dus blijkbaar maar ??n fabriekant is van wisselstroom (marklin) en dat al de rest dus gelijkstroom maakt. Vraag me af hoe dat komt?? ... En dan ook nog daarbij dat je gebonden bent aan die ?ne fabriekant ? en heb ook al verschillende keren vernomen dat er bij gelijkstroom veel meer keuze zou zijn ?? Klopt dit?
Mercikes voor jullie reactie's


Je bent enkel van M?rklin afhankelijk voor rails e.d. Omzeggens alle andere fabrikanten brengen modellen uit voor 2-rail en ook voor 3-rail, en die rijden net zo goed op M?rklin rails als de locs van M?rklin zelf.

Voor wagons moet je wel even naar de wielassen kijken: die van M?rklin zijn niet ge?soleerd en geven gegarandeerd korsluiting op 2 rail sporen. Omgekeerd geldt dit niet maar... als je spoorbezetmelding wil doen met M?rklin rails dan heb je juist wel niet-ge?soleerde wielassen nodig. Iet-of-wat handelaar wil deze wel gratis vervangen bij aankoop van nieuwe wagons.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Biebbelke

....Vraag me af hoe dat komt?? Is het dan niet zo als ze (bijna) allemaal gelijkstroom maken dat dat beter zal zijn?

Hoe dat komt? Dat is historisch gegroeid. Er zijn vroeger meer fabrikanten geweest die met een middenrail en wisselspanning werkten. Alle andere zijn overgestapt naar 2 rail met gelijkstroom, M?rklin is aan zijn eigen systeem blijven vasthouden. Dat is een bewuste keuze. Je ziet aan alles wat M?rklin doet dat ze er voor zorgen dat hun spullen niet compatibel zijn met de andere fabrikanten. En dit is geen opmerking om een strijd te ontketenen, maar het is gewoon een feit.
Voor de klanten zou het inderdaad beter zijn als alle fabrikanten volgens hetzelfde systeem zouden werken. Maar voor M?rklin blijkbaar niet.

doomslu

Het is zo'n beetje zoals Apple in de computerwereld. Bewust anders, duurder, maar daarom beter ? Voor sommigen wel, voor anderen niet.

Voor treinen is het wel een belangrijke keuze die moet gemaakt worden, want eigenlijk zit je er voor lang aan vast. Overstappen is niet simpel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Biebbelke

Hoi iedereen.
Wat me opvalt is dat er dus blijkbaar maar ??n fabriekant is van wisselstroom (marklin) en dat al de rest dus gelijkstroom maakt. Vraag me af hoe dat komt?? Is het dan niet zo als ze (bijna) allemaal gelijkstroom maken dat dat beter zal zijn? En dan ook nog daarbij dat je gebonden bent aan die ?ne fabriekant ? en heb ook al verschillende keren vernomen dat er bij gelijkstroom veel meer keuze zou zijn ?? Klopt dit?
Mercikes voor jullie reactie's



>>> je geeft zelf het antwoord op je vraag! [;)] over het gegeven wie er nu beter is ,2rail of 3rail spreken we ons -wijselijk- niet uit.
Alles wat M*****n maakt komt (een jaar of zo later)ook bij Trix uit dus zoveel maakt het allemaal niet uit.
Veel mensen kiezen voor 3rail omdat ze dan van het kortsluitprobleem in keerlussen af zijn maar daar zijn legio oplossingen voor(gebruik de zoek-functie eens)

Gerrit

Frank_N

Wat beter is weet ik niet, AC/DC/digitaal  of DC conventioneel.
Marklin is een van de enige waarbij het schaalmodel op vergelijkbare (maar dan lagere) spanning rijd dan bij het grootbedrijf.

Wat ik wel lastig vind is dat er verschillende fabrikanten geen nieuwe gelijkstroomloc's meer produceren voor analoog bedrijf.

Het zou fijn zijn als de fabrikanten ervoor zouden zorgen gelijkstroomloc's te maken die middels een stekkerverbinding op digitaalbedrijf om te bouwen zijn. Gelukkig gebeurt dat nu nog wel, maar ik ben bang voor de toekomst.

Er zijn ook modelspoorders (zoals ik) die helemaal niet zitten wachten op digitaal. Het is erg kostbaar, voor de vermeende voordelen. Ieder zijn menig he?

Neen, ik heb niets tegen digitaal, ieder zijn keus. Maar er ook niet veel mee.

Er zijn ook goede hybride systemen die goed voldoen: analoge treinen, digitaal bestuurt. Als dat dan ook nog allemaal zelf te bouwen is: helemaal OK!!
Groet van Frank

doomslu

Frank, ik ken op dit moment geen enkel model (behalve sommige M?rklins) dat niet verkrijgbaar is voor gelijkstroom analoog.
De 3-rail modellen worden wel steevast met decoder geleverd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN


Marklin is een van de enige waarbij het schaalmodel op vergelijkbare (maar dan lagere) spanning rijd dan bij het grootbedrijf.

Wat bedoel je daar nou toch mee?

Frank_N

Dat die dingen door wisselstroom gevoed worden, zoals in het grootbedrijf, Klaas.

@ Luc:
Fleischmann en minitrix maken inmiddels modellen die alleen met decoder geleverd worden, voor zover ik weet. Ik had het persoonlijk liever andersom gezien: naar keuze met of zonder decoder.
Groet van Frank

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door INFO

Bij de NS wordt 1500V gelijkspanning gebruikt.

Lees en leer meer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatie_van_spoorlijnen_in_Nederland



En in den Belgique 3kV gelijkspanning en 25kV wisselspanning [:)]

Klaas Zondervan

Dat bedoel ik dus. In Nederland en Belgi? wordt al sinds mensenheugenis op gelijkspanning gereden. Zoiets moet je natuurlijk wel weten voordat je zegt dat M?rklin volgens de werkelijkheid handelt. [:D]

doomslu

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

@ Luc:
Fleischmann en minitrix maken inmiddels modellen die alleen met decoder geleverd worden, voor zover ik weet. Ik had het persoonlijk liever andersom gezien: naar keuze met of zonder decoder.

Sorry, dat wist ik niet Frank en ik ben het volkomen met je eens : persoonlijk verkies ik ook 'analoog' en moest ik ooit digitaal willen gaan, dan nog zou ik liever zelf bepalen welke decoder er in gaat.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

Wel, ik heb de keuze gemaakt van loks.[:p] gelijkstroom digitaal. Nu nog merk van sporen...[^] en dan kan ik er aan beginnen.[:D]

INFO

Ik denk dat je bedoeld dat je gekozen hebt voor het 2-rail systeem en dat je de baan digitaal gaat aansturen.

Want gelijkstroom digitaal dat bestaat niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Biebbelke

Wel, ik heb de keuze gemaakt van loks.[:p] gelijkstroom digitaal. Nu nog merk van sporen...[^] en dan kan ik er aan beginnen.[:D]


Kijk even bij Tillig Elite H0
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.