AC / DC

Gestart door n/a, 26 augustus 2007, 20:41:15 PM

n/a

Hallo iedereen, ik ben net met deze hobby begonnen en ken er dus niet veel van (zullen hier wel veel vragen van mij komen :I.
de vraag waar ik mee zit is wat is het verschil tussen AC en DC. zie veel op sites waar je treinen kan kopen dat je daaruit kan kiezen maar heb geen idee waar het voor staat ??
Alavst bedankt voor jullie reactie's :)

guy holbrecht

Biebbel,

Op gevaar van hier weer een hele discussie te laten losbarsten tussen de fervente AC en DC rijders, toch even deze verduidelijking. AC staat voor wisselstroom, DC voor gelijkstroom. Gemakshalve gezegd: de conventionele M?rklin-locomotieven zijn allen voorzien voor het AC-systeem. Alle andere merken brengen het overgrote gedeelte van hun rollend materiaal uit in gelijkstroomversie, dus DC. De laatste tijd kan je echter ook al van vele merken enkele modellen van locomotieven in wisselstroomversie (AC) op de kop tikken. Je zal dus eerst en vooral moeten uitmaken welk systeem voor jou de voorkeur wegdraagt, vooraleer materiaal aan te schaffen. Hetzelfde geldt ook voor je vraag naar het beste spoormateriaal in het andere draadje dat het hebt opgestart. Ook hier is er een duidelijk verschil. AC materiaal wordt gevoed via een sleper op middencontactpunten (de gekende M?rklin rails), terwijl DC materiaal via de beide sporen voorzien wordt van stroom, de ene rail op plus de andere op min. Beide systemen kunnen niet door elkaar gebruikt worden. Je zal je dus goed moeten informeren. Loop eens langs bij ??n of andere modelspoorliefhebber of bij een club in de buurt en tracht zoveel mogelijk voor- en nadelen van beide systemen te verkrijgen. Maar wees echter wel op je hoede; beide systemen hebben zowel fervente voorstanders als fervente tegenstanders. Als je hier even op het forum gaat zoeken, zal je vast merken wat ik bedoel.

Groeten,
Guy

INFO

Het verschil tussen AC en DC modellen, heeft meer te maken met de soort of het type rails waar het op rond rijd.


AC is drierails wordt alleen gemaakt door de firma M?rklin.

DC is tweerails wordt genaakt door alle andere modelspoor fabrikanten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janjozef

Biebelke
Ik zie dat je van Oostende bent dus denk ik dat je er best aan doet langs een club te gaan in Oostende hun site is www.mskk.be daar kun je de verschillen tussen 3rail en 2rail zien, je zal dan ook makkelijker een keuze kunnen maken waar je later geen spijt van krijgt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Voila da ist...je stap gewoon een club binnen en daar heb je de meeste info...en leer je van die ouwe ratten[:D]

janjozef

met nadruk op ratten zeker Eric [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

het verschil tussen ac-dc of 2rail/3rail kan elke winkelier wel even uitleggen denk ik.

Gerrit

janjozef

ja maar er zijn winkeliers  die ook niet echt onpartijdig zijn. In het antwerpse is er bv een die pertinent zal weigeren marklin te verkopen,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Zijn er ?cht winkeliers die dat weten????
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Ja Tony, die zijn er. Waarschijnlijk zijn dat er die als het kalm is in de winkel MSM lezen.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door janjozef

ja maar er zijn winkeliers  die ook niet echt onpartijdig zijn. In het antwerpse is er bv een die pertinent zal weigeren marklin te verkopen,



>>>>>[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Alsof er hier zoveel zitten die onpartijdig zijn,laat mij niet lachen .

Gerrit

mnieuwlaet

Hallo hallo ik ben dus van oudenburg en ook nog maar net begonnen!
was al lang een liefhebbern zene maar ja... je kent dat tegen da je ruimte hebt enzo!

Ik ben dus gestart met Marklin omdat ik zo een oude ovaal geerfd had en zo ben ik er dus in getuimeld! heb toen k-rails (van marklin zonder bedding gekocht en begon met uittesten; digitaal wissel sturen enz.

Toen dacht ik na en zei ik wil een baan maken in modulebakken zodat die altijd demonteerbaar en verplaatsbaar is!
Dan koos ik er ook nog eens voor om alleen belgisch te kopen en bouwen van de jaren '80 tot heden zo ongeveer.

Er zijn dus heel wat keuzes te maken! Ik bven ondertussen overgestopt naar gelijkstroom (geen marklin meer) tweerailsysteem omdat de machienes iets goedkoper zijn en je veel meer en verschillend belgisch materiaal kan kopen! Je kan natuurlijk altijd locs ombouwen maar dat kost ook centen (is wel leuk natuurlijk) maar als je een baan wilt bouwen is dat tijd die je eigenlijk een beetje kwijt bent.

Enfin als je vragen hebt stel ze gerust ik ken ook niet alles maar zoek veel op het internet.

groeten en succes

SuSke

Ieder zijn voorkeur. [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

n/a

Hoi iedereen.
Wat me opvalt is dat er dus blijkbaar maar ??n fabriekant is van wisselstroom (marklin) en dat al de rest dus gelijkstroom maakt. Vraag me af hoe dat komt?? Is het dan niet zo als ze (bijna) allemaal gelijkstroom maken dat dat beter zal zijn? En dan ook nog daarbij dat je gebonden bent aan die ?ne fabriekant ? en heb ook al verschillende keren vernomen dat er bij gelijkstroom veel meer keuze zou zijn ?? Klopt dit?
Mercikes voor jullie reactie's

Peter

Op het gevaar af op iemands lange tenen te trappen: M?rklin is heel goed in 3-rail wisselstroom, met goede modellen.
Een aantal ander merken zijn dan weer heel goed in 2-rail gelijkstroom.
Het is gewoon een kwestie van kiezen, en niet van beter of slechter.
Met vriendelijke groeten
Peter