Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 85 (Ruien kolencentrale)

Gestart door Reeks1976, 26 augustus 2007, 19:24:23 PM

Reeks1976

Hallo Geert,

Dank hiervoor ben er reuze mee geholpen ,want van 2 foto?s uit de MSM kom je niet ver.Ik had al wel altijd al gedacht dat emplacement 3 of 4 sporig was gezien de wagens die geparkeerd stonden op de sporen aldaar,kun je ook zien op die ene foto waar de trein met lok als een slang zich voor beweegt.

Groeten van Alexander en kijk uit naar je mailtje.

Fan51

Ik heb jou een PM gestuurd, Alexander.
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

ERVIN

Mss een beetje laat en de foto's zijn ook niet echt duidelijk, maar als ik je hiermee van dienst kan zijn....




loebaske

Alexander, daar heb je idd. gelijk in....
Maar ertswagens in een kolencentrale [?][?][?][?][?][?]
Ertswagens en kolenwagens in een gieterij (zoals Sidmar) dat wel[:)]
maar swat, het is uw fantasie en alles moet kunnen in modelbouwend familie[;)]

Fan51

@ERVIN : mooie foto's zijn dat, Erwin. De onduidelijkheid (mist en stof) geeft juist de duidelijkheid weer van de 'sfeer'
die heerst op zo'n losplaats, vind je ook niet ? Waar situeert deze losplaats zich ?
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

ERVIN

Waar is de foto genomen?? Goede vraag, Berendrecht of zandvliet, ik weet het eigenlijk niet, het was B-Modelbouw die mij toen naar deze locatie heeft gebracht, is anders echt wel heel indrukwekkend hoor!![:0]

Sicco

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Waar is de foto genomen?? Goede vraag, Berendrecht of zandvliet, ik weet het eigenlijk niet, het was B-Modelbouw die mij toen naar deze locatie heeft gebracht, is anders echt wel heel indrukwekkend hoor!![:0]


Dat is de bundel Zandvliet en op de achtergrond zie je een bulkgoedoverlsagstation. Dat is dus geen kolencentrale (ik weet ook niet of dat de bedoeling was natuurlijk).

ERVIN

Hoi Sicco, maar worden hier dan geen kolentreinen beladen??[:I]

13erke

Om terug te keren naar het onderwerp van het topic:

in op de baan nr 42 (juni 2000) staat er een hele reportage over de kolencentrale van ruien.
Foto's van het sporenemplacement: het station van Ruien telt 2 sporen.
Materieel: vooral reeks 59, 51 en de prototype reeks 60.
in mindere mate reeks 62.
de tractie van de kolentreinen werden meestal tot oudenaarde met elektrische loks gesleept (reeks 22,27  en vroeger 29)
Meestal bestonden de treinen uit zo'n 22 fals (of afgeleide types)
De kolen kwamen vooral van de terrillen van warquignies.
Rond 2000 (ruwe schatting) is het bedienen per spoor gestopt (mede door een prijzenoorlog met de nmbs) en wordt de centrale per scheepvaart bediend.

Mocht je iets aan deze informatie hebben[;)]

Reeks1976

Hoi 13erke,

Ik ben geintresseerd in die info ,kun je dat PM versturen of inscannen ,zou me enorm opweg helpen daarmee.

Alexander

Sicco

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi Sicco, maar worden hier dan geen kolentreinen beladen??[:I]


Jazeker. Dat gebeurt inderdaad op zo'n plek. Niet bij een kolencentrale, daar worden kolen verbrand om elektriciteit op te wekken [:)]

13erke

@ reeks1976, ik heb je een pm verstuurd

Reeks1976

@13erke:Alles in goede orde ontvangen dank hiervoor