Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 85 (Ruien kolencentrale)

Gestart door Reeks1976, 26 augustus 2007, 19:24:23 PM

Reeks1976

Hallo Allemaal ,

Ik ben op zoek naar ,foto?s en een railplan van de de lokatie Ruien met aansluiting op de kolencentrale in Ruien.Sporenplan mag schematischt zijn,andere ideeen over dit onderwerp ook welkom.
Heb al bij google maps of google earth gekeken maar niet veel duidelijker ,wel heb ik 2 foto?s uit de MSM Maart-April 2000.

Wie wil mij en kan mij hierbij helpen,reactie morgen per mail

Groeten van Alexander

Koploper76@hotmail.com

Fan51

Dag Alexander,

Via de volgende link kom je op een site terecht waarop je via satellietbeelden de gemeente Ruien op kaart kunt brengen:

http://www.ximmo.be/fromSky.php

Gewoon 'Ruien' ingeven in het veld 'Stad', klik op versturen, even wachten. Eens de kaart (re?el beeld) verschijnt,
kan je inzoemen en het beeld langs alle kanten bewegen.

Ik ben erin gelukt om de spoorweg te localiseren en als je heel goed kijkt dan zie je de spoorlijn die afwijkt van de hoofdlijn
en binnen in de site verder loopt tot aan de losplaats.

Veel succes ermee !

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Reeks1976


@Geert: deze site maakt gebruik van google earth,hier had ik al naar gekeken maar de sporenligging werdt niet duidelijker.

@Maxim: Ook heb ik deze site bezocht,hier wat meer duidelijkheid en ben nu bezig met het uitwerken ervan.

Voor beiden ,bedankt voor de hulp.
Rest nog 1 vraag ,welke lokreeks reed-rijdt daar?
Mijn vermoeden is reeks 51,52,59,60,62 of 77

Groeten van Alexander

railman56

de reeks 59 heeft zeker tot in 1994 gereden naar ruien
de reeks 60 ook maar daar heb ik geen datum van
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

trainfreak

Reeks 52 al zeker niet want in Vlaanderen komen toch geen bolle neuzen.
Reeks 77 waarschijnlijk ook wel niet want de kolentreinen naar Ruien zijn toch al een hele tijd afgeschaft?
Spoorse groeten
Dimitri

Fan51

Geen probleem, Alexander. 't Was 't proberen waard.

De laatste keer dat ik in Ruien ben gepasseerd (begin 2007) waren ze bezig met de sporen op te breken. Als mijn informatie juist is, wordt
de centrale nu over de scheepvaart bevoorraad. Dus, een stukje spoorgeschiedenis is voorgoed geschreven.

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

dr3

De reeks 60 was op deze lijn actief tot 1988 en de reeks 51 tot omstreeks 1998. Daarna werden de treinen in dubbeltractie met reeks 62 gereden.
 

Reeks1976

@Geert : Het emplecement ,hoe moet ik het me voorstellen, een aankomstpoor met omloop met na de overweg ?spoorweglaan? nog een klein opstel cq omloop-mogelijkheid naar de centrale ?  of een 3 -sporig emplacement met een aparte aftakking naar de centrale ?

Want in de MSM die ik heb staat de kolentrein met op de achtergrond de kloenwagens naast elkaar en de trein zelf komt van een zijspoor of aftakking af.
Verder iedereen bedankt voor de info.

Groeten van Alexander

wil iemand nog weten wat ik aan matrieel heb ?

Fan51

Alexander,

Ik heb hier en daar nog eens mijn lichtje opgestoken en misschien kan ik nog aan een beter gedetailleerde tekening of foto geraken.
Ik kan jou niks beloven maar van zodra ik uitsluitsel heb, laat ik jou iets weten.
Ik ben zondag ll. nog aan de centrale gepasseerd en ik heb kunnen vaststellen dat er van die oude spoorlijn niet veel meer overblijft.
Over de opstelling kan ik jou niet veel vertellen. Alleen stel ik vast dat de Spoorweglaan een paar keer doorkruist wordt door de spoorlijn.

Tot later.

Groetjes.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Reeks1976

@ Geert : Je mag me ook mailen ,mijn mailadres staat bovenaan ,trouwens dat eigenlijk voor iedereen die info heeft over dit onderwerp.

Groeten van Alexander

Fan51

Dag Alexander,

Is dit thema voor jou nog aktueel ?

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Reeks1976

Hoi Geert,

Voor mij is dit onderwerp aktueel,sterker nog ik heb laatst een deel van een kolencentrale al klaar.
Het aantal ertswagens heb ik de afgelopen jaar verdubbeld ,ik had er 15 ,nu dus 30.
Maar wat heb je aan info?
Je mag me mailen als je wilt.

Groeten Alexander

Sicco

citaat:
Geplaatst door Reeks1976

Hoi Geert,

Voor mij is dit onderwerp aktueel,sterker nog ik heb laatst een deel van een kolencentrale al klaar.
Het aantal ertswagens heb ik de afgelopen jaar verdubbeld ,ik had er 15 ,nu dus 30.
Maar wat heb je aan info?
Je mag me mailen als je wilt.

Groeten Alexander



Wat moet je met ertswagens bij een kolencentrale?
Naar Ruien reden kolentreinen, lange tijd uit de haven van Gent met alle Merelbeekse locreeksen (hoevel 62 - vreemd genoeg - inderdaad zeldzamer was) en een tijd hebben er ook olietreinen gereden naar die centrale. Gedurende de jaren zeventig en tachtig werd de centrale ook bevoorraad met kolengruis van de afgegraven terrils van de Borinage, doorgaans met reeks 60 (vaak twee proto's in DS).

groeten Sicco


Reeks1976

@Sicco:Bij mij is het gewoon een vrije keuze daarin ,het maakt bij mij niet uit of het nu kolen of erts zijn .
Ik beleef mijn hobby gewoon zoals het is ,en ik ga niet zitten schikken welke lok wel en welke niet kan.
Als ik er eentje mooi vindt koop ik hem gewoon en zo is dat met kolen of met ertswagens ook.
Bij mij kan het allebei.

Alexander

Fan51

Hallo Alexander,

Het heeft een tijdje geduurd maar ik heb uiteindelijk een  sporenplan van de site bekomen. Het is alleszins beter dan
wat te zien is op zo'n luchtfoto. Waarschijnlijk staat niet elk detail er op maar het geeft in elk geval een duidelijker beeld weer
van het sporenverloop, zowel binnen als buiten de site.

Ik stuur jou vanavond een PM.

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2