Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

koninklijk station ?

Gestart door jeroen, 26 augustus 2007, 17:54:47 PM

jeroen

een tijdje geleden zag ik in het nieuws een reportage over de koninklijke halte (bij het paleis of zo)te brussel denk ik maar ik vind er geen foto's en zo van terug op internet
was al lang op zoek naar een station om na te bouwen en t spreekt me geweldig aan
vrees dat er verzeker geen "normale" trein stopt maar zou er vre graag eens naar toe gaan
zal misschien de plannen (en sporenplan) zoeken ook in de nabije toekomst van t prachtige gebouwtje dat erbij staat
enzovoort
kan iemand op gelijk welke wijze me helpen ?
jeroen

Roderik

Ik ken maar ??n koninklijke halte en da's dit in Houyet...
Was er dan in Brfussel ook ??n? 't Zou me niet verwonderen dat Leopold II zich daar ook eens heeft laten gaan.
Always be modelling!

Havoc

Als je de lijn Dendermonde-Brussel of Denderleeuw-Brussel volgt richting Brussel, na de halte Bockstael rijdt je door het oude station van Laken dat niet meer in gebruik is. Even verder is er een kleine halte langs de muur van het koninkijk paleis (van Laken). Vlak voor je het kanaal oversteekt. Dat is het koninklijk station. Er staat langs de kant van het paleis een klein gebouw en een kort perron. Voor zover ik weet kan je daar niet naartoe gaan. Maar stel je er vooral niet veel van voor, het is maar een heel klein geval! Een klein plattelands station is groter.

Zoek eens op "paleizenstraat over de bruggen" op zo'n kaarten site. Dat stukje van het park van het paleis dat tot aan de sporen komt, daar is het.

In het paleis van Laken zelf is er ook een station. Dat is voorzien in de kelder. Maar de sporen zijn nooit tot daar geraakt. Als je eens de kans krijgt om in de tuin te geraken (kan soms met speciale dagen Monumentendag of als de serres open zijn) dan zie je duidelijk het trace door het park. Het station ligt aan de linkerkant als je voor het paleis staat.

EDIT: typfouten.

Er is in het Noord en Centraal ook nog een koninklijk salon voor als de koning daar de trein wil nemen. Weet er iemand of die nog bestaan en gebruikt worden?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jeroen

bedankt voor de vlugge reactie ! weet nu waar t is en zo
t dromen over een baantje kan nu wel helemaal beginnen...
merci
jeroen

rgp

Dag,

Idd Leopold II wou een station in het domein.  Zou ook onmiddellijk electrisch gereden worden dat baanvak.

Er is geen Koninklijk Salon meer in Brussel Noord, wel in Centraal en Zuid

Roland

guy holbrecht

Dat klopt, Roland. Er is zelfs een boek van uitgegeven door het departement Materieel door J Vandenberghen met als titel 'LE PROJET DE RACORDEMENT ELECTRIFIE DU DOMAINE ROYAL DE LAEKEN'. Een boek vol kopies van plannen, situaties in en rond de geplande spoorlijn en ook enkele fotootjes van de koninklijke halte waarvan sprake in bovenstaande berichten, zelfs ook het ontwerp van een speciale electrische loc door Acec.
Jammer genoeg enkel in het Frans. Vroeger werd dit werkje verkocht in het onlangs gesloten museum van Brussel Noord. Ik vraag mij trouwens af waar we momenteel de uitgaven van de spoorwegen zelf (de beruchte boeken van J. Vandenberghen) nu nog kunnen aanschaffen. Ik mis er wel nog enkele uit deze reeks.

Groeten,
Guy

rgp

Dag,

Ik denk in het documentatiecentrum in de Frankrijkstraat 85.

Roland

Havoc

citaat:
Ik denk in het documentatiecentrum in de Frankrijkstraat 85.


Succes om daar iets te bekomen...amaai.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gert1

citaat:
Geplaatst door Havoc
In het paleis van Laken zelf is er ook een station. Dat is voorzien in de kelder. Maar de sporen zijn nooit tot daar geraakt.


Ach, hoe typerend voor een land dat het spoor bijster is.
Dat de Koning geen sporen in zijn station heeft is straks misschien nog wel zijn minste probleem...

mvg,
Gert

jeroen

op "leve de trein" kon je in brussel zuid de koninklijke trein bezoeken (vre de moeite)
het boek waar er in dit thema sprake over is (j vanderberghen) heb ik daar ook even mogen inkijken
de boeken (franstalig) zouden eventueel via internet verkocht maar dat was de persoon in kwestie nog niet zeker
weet iemand hier iets meer over ?

het ideale zou natuurlijk zijn om een nederlandstalig exemplaar te kunnen verkrijgen via beurzen of internet of zo

jeroen (nog steeds aan t dromen van eerste baantje)

loco

Ik heb nog een foto gevonden van de koninklijke halte in laken. Misschein ben je hiermee iets


jeroen

merci !

kon al opmaken adhv 2 foto's op internet hoe t er mogelijks uitzag maar deze foto is wel helemaal goed !

jeroen

dgrr57

citaat:
Geplaatst door jeroen

op "leve de trein" kon je in Brussel zuid de koninklijke trein bezoeken (vre de moeite)
het boek waar er in dit thema sprake over is (j vanderberghen) heb ik daar ook even mogen inkijken
de boeken (Franstalig) zouden eventueel via internet verkocht maar dat was de persoon in kwestie nog niet zeker
weet iemand hier iets meer over ?

het ideale zou natuurlijk zijn om een Nederlandstalig exemplaar te kunnen verkrijgen via beurzen of internet of zo

jeroen (nog steeds aan t dromen van eerste baantje)



In het Nederlands bestaat er :
- De Koninklijke trein, Materieel, inzet vanaf 1938, P. Jacops, uitg. Jenka
- Majesteit, hier zijn uw treinen, Ir. Van den Berghen
- 50 jaar reizigersvervoer, de metalen rijtuigen van de NMBS, W. Pypen, uitg. Arbac-GTF

jeroen

ben naar t museum in brussel nord geweest en heb t boekje van j vanderberghen op de kop kunne tikken (wel in t frans)

t boekje bevat wel nuttige informatie dus vre bedankt voor de tip

ben ook al naar de halte geweest voor foto's te nemen

de bouw van m'n baantje is ook al goed opgeschoten (kan weldra aan de perrons beginnen)

dus allemaal : vre bedankt voor alle info en tips

jeroen