Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

witte randen op buffers

Gestart door Jean, 18 augustus 2007, 22:12:44 PM

Jean

Hallo allemaal,

Bij sommige Duitse locs zijn de randen van de buffers wit. Dit komt bij diverse locseries voor. Binnen een serie heeft de ene loc wel zo'n witte rand op de buffers, terwijl de andere dat weer niet heeft.

Is zo'n witte rand 'gewoon' opsmuk van een loc of heeft het een betekenis?

Ben benieuwd,
Groeten,
Jean

trainfreak

Het heeft geen betekenis nee.

Sommige 55'ers 'van bij ons' hebben dat ook, en eerlijk gezegd staat het ze wel!
Spoorse groeten
Dimitri

Klaas Zondervan

Die witte randen hebben wel degelijk betekenis. Ze dienen om de buffers bij nacht beter zichtbaar te laten zijn. Is vooral van belang op rangeer- en opstelterreinen. Maar volgens mij is het iets van vroeger, tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan.

Anarchy

De reden waarom sommige van onze 55'ers witte buffers dragen is als volgt:

Alle loc's van de reeks 1800 van de CFL hebben zulke buffers. Aangezien de CFL1800 en NMBS 55 technisch (nagenoeg) gelijk zijn krijgen deze dus ook hetzelfde onderhoud. Stel nu dat er een grote revisie word gedaan. Een CFL 1800 komt binnen en word ontdaan van zijn onderdelen. Deze loc krijgt dan de reeds gereviseerde onderdelen van de lok die voor hem is binnen geweest (55 of 1800). In tussentijd worden de onderdelen van de 1800 gereviseerd. Als de volgende loc die binnenokomt een 55 is krijgt die de gereviseerde onderdelen van de loc die voor hem binnen was (in dit vb een 1800) en bijgevolg dus ook de wit omlijnde buffers.

Arbeco

Jongens, geldt dit verhaal soms ook voor de CFL 1600 en NMBS 52/53/54, , want deze heb ik ook wel gezien met witte randen op de buffers. Bij mijn modelloc's heb ik ook de randen wit geschilderd (enkel bij de CFL loc's),vooral omdat het idd zo mooi staat...[:p]

Groeten Len.
Old diesels never die...

ysbeer

De meeste duitse stoomloks hadden ook witte randen om de buffers.
Inderdaad voor het betere zicht.

wim ysbeer

Jean

Dank voor de toelichting, heren.

Jean