Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 62

Gestart door KroontjesPen, 16 augustus 2007, 13:53:57 PM

doomslu

OK, Erik, ik zie waar je naartoe wil.
Maar ook zij die niet jarig zijn volgende week mogen hier gerust suggesties posten, hoor. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mini-bs

Ik denk dat zowel Roche als Gerolf gelijk hebben.
Het is idd zo dat 'leven en laten leven' een principe is dat in de treinenhobby wat lastig ligt. Waarschijnlijk doordat vooral mannekes aan die hobby meedoen krijg je nogal eens machogedrag en pocherij. Nu zal dat allicht in de lokale Harley Davidsonclub niet anders zijn, maar het spijtige is dat onder spoorliefhebbers wel eens wat negativiteit leeft. Aversie tegenover fabrikanten, tegenover modellen, tegenover MSM, tegenover beginners en tegenover mekaar. Of dat zoden aan de dijk zet is een overbodige vraag, en in deze is het pleidooi van Gerolf, zonder enige betwisting ??n van de meer professionele modelspoorders, zeker terecht.
Maar Roche heeft m.i. dan weer gelijk wanneer hij oproept tot meer liefde voor de hobby. Treintjes zijn speelgoed. Modelspoor is een hobby.  
En het is niet leuk dat dat onderscheid door de goegemeente (en door sommige fabrikanten) niet gemaakt wordt. Ik krijg vaak verbaasde blikken wanneer ik weer eens de M?rklin of Lima doos van een of andere nonkel Fons vriendelijk maar resoluut afwijs. Mensen zien echt niet in dat een modelspoorweg wat anders is dan een speelgoedtrein. Het is dan ook aan ons om de mensen wat op te voeden en dat verschil wel duidelijk te stellen.

De discussie blijft dan natuurlijk welke criteria het onderscheid bepalen. Hoever ga je in details, hoever ga je in het realisme ?

Voor mij persoonlijk ligt de detailgrens eerder laag, een 23 of 27 van Lima vind ik best wel kunnen, een 15 of 125 niet, en code 100 vind ik best (ontspoorde treinen op fine scale die met de hand weer in het zadel geholpen worden vind ik lelijker dan wat te dikke rails, maar dat is subjectief zeker?). Wat scenery betreft leg ik de lat een ietsje hoger, bomen moeten er als bomen uitzien en niet lijken op geverfde pluimen, auto's moeten een nummerplaatje hebben en een bestuurder, lampen moeten zoveel mogelijk op schaal zijn, en straten moeten echt Belgisch lijken. Maar voor de muren vind ik de juiste kleur en grootte van de stenen bvb belangrijker dan het feit dat ze echt gekerfd zijn dan wel afgedrukt.
Vaak betekent dat dat de bouw wat langer duurt, maar het genot en de indruk ook.

Die indruk is voor mij primordiaal. Wat de baan toont moet realistisch lijken, dwz daarom niet re?el maar wel in de realiteit mogelijk.
Een goed voorbeeld van hoe het niet moet is bvb Euro Technica in Losheim. Daar staat een Romeinse ru?ne gezellig naast een goederenstation en naast een nudistenkamp en naast een rockconcert en naast een kerkhof met geesten en naast een hal voor concordes. Elk model an sich zal wel de juiste maten hebben en is best wel mooi gebouwd, maar zo op een hoop is het maar een ongeloofwaardig zootje.
Als dan ook nog eens stoomtreinen tussen de ICE's verkeren hoeft het voor mij niet meer. (zeker niet voor 7 euro inkom)

Maar een goed voorbeeld hoe het wel kan stond eens op een MSM expo in Mechelen. Dat was een grote (maar dat doet niet terzake) baan gesitueerd in de Ardennen, een traject door de bossen eindigend op een prachtige loods. Compleet fictief, met allerlei loks die allicht niet samen gereden zullen hebben, maar het geheel was geloofwaardig en liet
veel ruimte voor amusement.
Naar zoiets streven lijkt me een nobel streven, maar simpeler dingen zijn voor mij ook leuk, zolang ze maar realistisch lijken.

Nu, dat is voor banen die 'getoond' worden. Wat iemand op z'n zolder doet maakt verder in feite niet uit, zolang die mens daar maar fun aan beleeft is het goed.

En nu weet ik efkes niet meer waarover het hier ging [:D]
 

janjozef

troost u wij nu ook niet meer [:)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

De inhoud van MSM is - geactualiseerd - te downloaden: http://meb.gerolf.be/msm/MSMinhoud.xls
Met dank aan Doomslu voor de samenstelling van dit excel-bestand [:X]

Mensen die MSM lezen of op dit forum komen doen dat om iets bij te leren. Een streven naar verbetering van het eigen kunnen mag je dus bij ons publiek veronderstellen.
Dat voorwoord was uitnodigend, drempelverlagend, tegen haantjesgedrag, maar vooral bedoeld om gefrustreerde bouwers een hart onder de riem te steken. Of is dat een riem onder het hart [;)]
Ik heb met dat voorwoord wel iets in gang gezet, blijkbaar [:0] Wordt ik daar ineens bij de "meest professionele modelbouwers" gerekend [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Vandaag pas nr 62 kunnen bemachtigen.
Ik ben zeer tevreden met deze uitgave ook al omdat ik de reeks 41 in bestelling heb.
Maar zoals Tom eerder aanhaalde mis ik wel wat grootspoor foto's van dit model.
Voor mij zijn de artikels over verweerde houten bouwsels, de silentdrive en de wielreiniger van Conrad het interessants.
Het voorwoord aangaande modelbouw van de hand van Gerolf is voor mij een schot in de roos.
Niet alleen omdat ik zijn standpunt volledig bijtreed maar eigenlijk zeker zoveel omdat dit voorwoord wat stof doet opwaaien en dat kan zeker geen kwaad zolang de discussie op een beleefde manier gevoerd kan worden.
Dit laatste is volgens mij het geval geweest en ik hoop nog zulke voorwoorden te mogen lezen in ons maandblad.
Kortom, ik ben tevreden met deze uitgave en hoop dit nog lang te kunnen blijven.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

KroontjesPen

Hoewel ik dus pas weer begin zit ik nu al vast aan het materieel wat ik zo'n 30 jaar gelden heb aangeschaft. Dat was op zijn beurt weer in een opwelling na het opdoeken van een H0 baan een paar jaar weer d??r voor. Die aanschaf is dus meer op gevoel dan met verstand gedaan.

De twee stoomlocs kunnen nog op een soort museum lijn rijden alleen ??ntje is van een eenmalige Pruisisch set en dat is wel lastig.
Uit welk land de twee E-locs zijn moet ik ook nog opzoeken. Mijn eerst idee is Zwitserland.
Dan nog een gelede(?)treinstel uit Duistland met twee tussen rijtuigen apart gekocht toen. Die laatste zijn niet meer verkrijgbaar in de winkel. Tja wat wil je na 30 jaar. [:)]
Het begint dan toch al met compromissen door wat je hebt.
Ook de keuze van het sein stelsel wordt lastig. Had graag het Nederlandse maar of dat nu slim is weet ik niet.

Natuurlijk heb ik geleerd van mijn oude H0 baan om dingen anders te doen. Te steile hellingen, te hard willen rijden, huisjes die meer 'in-de-brandt' stonden dan verlicht werden, ect ect. [:)]

Tot slot nog even vertellen dat ik echt iemand heb gekend die, achteraf gezien, eigenlijk alleen modelbouwer was. Ja, er lag ook rails tussen alles in maar daar werd zo goed als niet op gereden.
Op een gegeven moment w?s er niets meer te bouwen en werden gewoon delen weer gesloopt.
Was wel zonde hoor maar ja, ieder zijn hobby.





mini-bs

Ah ja Gerolf, zo die buislampen, ik vind dat echt pro. En ook je andere realisaties... hoedje af ! Het valt mij altijd op hoe je originele en idd professionele werkwijzen ontdekt en ontwikkelt, dus...
 

Gerolf

Aah ... het kan hier dus toch nog over andere onderwerpen in MSM gaan ... [:)]
Bedankt, h?, Randall!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

Ik haal de MSM al vanaf het begin bij de sigaarchef, gewoon dan heb ik mn loopie nar de stad.
Ik moet bekennen, dat ik de laatste nummers doorbladerde voor het kopen en ik bij elk nummer meer  twijfelde of ik nog zou door gaan.
Het containernummer deed mij bijna afhaken, maar ok, ik vond het zonde om een reeks te onderbreken, dus toch maar gekocht.
Aangezien ik vrij trouw ben aan dingen waar ik zeer tevreden over ben, heb ik vandaag mijn loopje naar de stad weer gemaakt om samen met een tas vol Diddle spullen en paardenboeken weer mee te nemen ( volgende keer ga ik echt alleen [}:)])
Deze keer wou ik niet twijfelen, en heb het doorbladeren met de dikke duim overgeslagen, hup gelijk de Bit erop en afrekenen.
Thuisgekomen, samen met mijn nieuwe koffiemachine, schoenen uit ben ik gaan bladeren.
Conclusie, mijn angst was voor niets, heb uren zitten lezen, gewoonweg weer een ouderwets topnummer.
Van alles wat, goed beschreven, en heel belangrijk, niet langdradig ( dit was wel het grootste euvel de laatste nummers)
Een thema nummer is leuk voor de liefhebbers, maar in een hobby welke 1001 en 1 aspecten bevat, vind ik het nogal krap om een heel blad aan maar 1 thema te spenderen, zo doe je toch heel veel mensen tekort die nou net dat thema niet aanspreekt, en die groep is altijd groter dan de groep die een thema wel aanspreekt, ongacht om welk thema, schaal of land het gaat.

1 ding snap ik echter niet, de commotie over het voorwoord.
het is niet dat ik gerolf niet snap, maar zo erg was het toch niet wat er stond?? kan ook zijn dat ik het moraal van het verhaal een beetje gemist heb.
Grotendeels van de commotie is toch weer als iemand zijn nek uitsteekt en zegt dat de lat hoger kan of mag, dat  er meerdere lieden gelijk lopen te maaien, omdat ze hun lat wel willen verhogen, maar het denken niet te kunnen.
Dat vind ik altijd wel jammer, als iemand een mening heeft dat het beter kan, dat andere het als elitair en arrogant beschouwen.

Hoe hoog je ook je eigen lat legt, zorg altijd dat je bij je eigen lat kunt, om het plezier in de hobby te behouden....zei ik wijs [:D]
Ergens heeft die winkelier wel gelijk, het zit in je hoofd.
is niets mis mee, maar zodra je naar buiten treed met wat er in je hoofd zit mag de lat toch wel hoger gelegd worden ??
Dan gaat het om het algemeen plaatje, en dan zie ik zelfs zonder bril echt wel het verschil tussne code 100 en 83.
Soms is nou juist net dat laatste kleine beetje verschil wat je bouwwerk maakt of kraakt in mijn ogen.
Als niemand nooit de lat hoger legt, hadden we nu nog met blikken opwindtreintjes gespeeld [:)]
Mvg Marty

coalminer

Sorry , maar ik kan Roche alleen maar bijtreden . Het is niet omdat je naar de winkel stapt en een telegeleide helicopter koopt dat je dan een modelbouwer bent; het is niet omdat je een modelboot koopt en een afstandsbesturing dat je een modelbouwer bent .Je bent ook geen modelbouwer als je een treinset koopt en op een spaanderplaat of op het tapijt rondjes rijdt .Versta me weer niet verkeerd , h? , daar is niks verkeerd mee , natuurlijk niet ; maar iemand die eens een keer naar Benidorm is geen geweest , kan zich ook geen Spanje-kenner noemen h? .Voor een echte modelspoorder is zijn hobby een bijna manisch depressieve bezigheid .Dat geldt trouwens voor de meeste hobby's.Je staat er 's morgens mee op , en je gaat er 's avonds mee slapen .Als je het verschil niet ziet tussen code 70 en code 100 , dit is geen gemis natuurlijk , maar ik zie dat met de eerste oogopslag ;dit is trouwens het eerste waar ik op let ; een modelbaan moet ook een model-baan zijn , zelfs als geen trein in zicht is ;-)

Vrouw: Als je nog ??n locomotief koopt ga ik je verlaten !!!
Man : Ik ga je missen , liefste !!!

Groetjes ,
Coalminer .



 

jean-luc

Vrienden,

Foto 16 op pagina 67 van ons lijfblad is jammer genoeg niet volledig afgedrukt.
We willen hem niet onthouden, zodat de tekst met de afbeelding overeen komt.
Hieronder dus onze boerentrien met hond en gans.

Groeten, Jean-Luc