Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 62

Gestart door KroontjesPen, 16 augustus 2007, 13:53:57 PM

Jurgen

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik heb een baan met een C rail circuit op een vezelplaat 3,75m op 1,25 geen afwerking dus. Ik laat alle treincombinatie's rijden ongeacht welk tijdperk, kleurstelling,treinsamenstelling dus ik behoor dan niet tot de categorie van modelspoorders dan weet ik niet waarom ik hier nog op het forum zit en nog een abonnement neem op MSM[V]



Wel, na Roche zijn bericht maak ik mezelf ook die bedenking.

Zelf laat ik ook treinen door elkaar rijden die eigenlijk nooit met elkaar op de baan gestaan hebben in de kleurencombinaties of technische vormen zoals ik ze heb. Niet alles is perfect juist h?.
Mijn bolle Neus rijdt doodleuk naast de vlottende cabine. Ben ik dan automatisch modelspoorder af?
Afin, dit is iets dat ieder voor zich moet uitmaken. Ik heb een modeltrein en ik heb sporen, dus ik ben modelspoorder, zo denk ik er over.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rochevalien

Nogmaals,het is maar mijn eigen persoonlijke visie over dit thema,en dus niet die van MSM Iemand anders hoeft het daar niet mee eens te zijn en het is ook niet mijn bedoeling om mijn ideeen over dit ,of iets anders door te drukken.Ik ben geen kruisvaarder.
Sorry hoor maar duidelijker kan ik het niet stellen.

Ps: ik ben zelf begonnen met ovaaltjes te leggen op de tafel in de eetkamer (3r) met spullen uit een startset.
Klassieker kan bijna niet.Daarna werd er verhuisd naar de kelder waar er op een spaanplaat druk verder gesp(x) oei!gebouwd werd.
Toen ik een beginnersbanenboekje te pakken kreeg (faller?) was het hek helemaal van de dam.
Na 2 spaanplaatovalenbanen kwam het echte werk en al vlug stond er een rond-de-kamer-lopende baan op stapel,code 100 maar al meteen met flexrails en zeker geen messing railbrol.(ik keek toen al vooruit)
tegelijkertijd gingen we van 3r naar 2r.
Na een aantal jaren aan deze baan gewerkt te hebben (deze was toch  voor een 80% af) volgde een verhuis ?n een afbraak van deze baan.
12 jaren geleden begon ik met mij huidige baan en daar ben ik tot op vandaag mee bezig.
Totale duur van dit verhaal :26 jaar
Wat is de moraal van het verhaal? modelbouw is vooral een leerproces en het konstant verleggen van zijn kunnen en het verbreden van zijn horizon.
Maar dat is ook weer mijn eigen mening en....(zie begin van deze post)
Gerrit

Gerolf

Ik heb hier niet onmiddellijk op gereageerd. Nadenken scheelt, zegt men [;)]
Gerrit's vergelijking met andere modelbouwtakken is mij ook niet onbekend. Men 'bouwt' aan vliegtuigen, auto's en boten, men 'speelt' met treintjes... dat misverstand gaan we nooit uit de wereld helpen, vrees ik.

Over de essentie van mijn bijdrage en de wat kritischer reactie: mij gaat het over "Ge?nteresseerd in modeltrein(-tjes)? Welkom!" Terwijl de reactie lijkt op "Geen modelbouwer? Wat kom je hier dan doen?"
Amnestie tegenover uitnodiging, als het ware ... Dit is inderdaad extreem gesteld. Maar voor mij is het essentie.

Hopen beginners melden zich hier aan. Echter, vooraleer je op dit forum iets post of zelfs vooraleer je MSM koopt of leest 'bij je buurman' ben je ge?nteresseerd in ietsje meer dan "ik heb hier een treintje"

Ik ben net als Gerrit iemand die de lat graag dat ietsje hoger legt. 100% halen we nooit, maar met onze beperkte middelen proberen we het wel.
Wat voor mij de functie van dit forum is: om mensen die kennismaken met onze boeiende hobby, te laten proeven van dat "ietsje meer": de laatste tijd zijn er trouwens verschillende bijdragen over nieuwe technieken (ik denk nu vooral aan het freeswerk) vanuit verschillende hoeken (=mensen). Wie weet is daar iemand tussen die ooit een nieuwe weg naar die 100% (of 99%) kan tonen.

Edit: tussen het intikken van deze reactie en het verschijnen in de lijst waren er weeral enkele reacties. Nu lijkt mijn bijdrage extreem ..."
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Er zullen weinig mensen zijn die daar iets tegenin zullen brengen, ik wil ook telkens proberen te verbeteren, en inderdaad iemand die geen scenery op zijn baan heeft en enkel gekocht rijdend materaal, is modelspoorder en geen modelbouwer. Als die persoon daar zijn plezier in heeft is dat zijn volste recht. Eigenlijk Gerrit denk ik een beetje zoals jij, maar ik ben een pak begrijpender naar anderen toe. Niet iedereen heeft de mogelijkheden (welke dan ook) of de intresse om zo natuurlijk mogelijk te rijden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Gerrit,
ik denk dat ik weet wat je bedoeld. We zijn allemaal (ik ook!!) begonnen met het gekende ovaaltje? Bij mij was dat een Fleischmann ovaaltje, een rood twee-assige diesellokje, en drie goederenwagentjes.
Na al die jaren heb ik ze nog steeds, zelfs rijvaardig, maar ze staan wel niet meer op mijn baan. We hebben allen moeten leren, en soms ook leergeld betalen, zoals dingen gekocht waar we niets mee konden doen eigelijk (een Burlington diesel bv?)
Wat ik me wel altijd zal herinneren is het het plezier dat ik al die jaren er aan beleefd heb (ook al lerende) en dat is toch eigenlijk waar het hoofdzakelijk om draait. Plezier in je hobby hebben.
Wanneer het echter zoals (in het laatste nummer van de Miba) iemand moord en brand schreeuwd omdat ze een foto publiceerden waarop te zien was dat er een wissel verkeerd lag zodat er (volgens het signaal) een flank aanrijding mogelijk was, DAN....is iemand verkeerd bezig. Ik bedoel maar ieder zijn zin. Er zijn mensen die veel meer plezier beleven aan hun "ovaaltje" dan mensen die een massa geld uitgeven aan zeer dure modellen of zogenaamde 'nietentellers'
Sommigen van de beginners worden inderdaad "modelbouwers" weer anderen zullen gelukkig zijn met hun "ovaaltje" Wat geeft het? Soms is het goed om even stil te staan en achterom te kijken (naar de tijd van dat rode lokje). Waren we toen minder gelukkig?...ik denk het niet
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Roche, je hebt gelijk, het is je eigen mening.
Dat zeg ik zelf ook, dit is iets dat ieder voor zichzelf moet uitmaken.
Maar Factageklerk zijn reactie daarop begrijp ik ook volledig.

Voor de rest, ieder heeft zijn mening en die respecteer ik. Ik ga er niet om strijden dat iedereen dezelfde mening heeft als ik. Dat zou pas saai zijn.[:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Als jullie denken dat er in vliegtuig- en botenmodelbouw enkel perfecte schaal modellen gebouwd worden met het juiste aantal vijzen en planken, de juiste tint verf en tot op de honderste mm die moet maar eens naar zo'n bijeenkomst gaan of wat plannen bekijken. Ja, er zijn er zo ook (tot en met sigaretepakjes op schaal op de zetel) maar die vliegen/varen niet. Meestal hebben die ook niet zoveel plezier als de rest van de bende die met een volledig fantasiemodel zonder franjes in een lekker fel kleurtje de meest dolle stunts uithalen. En misschien vloeken die wel eens als het tegen de vlakte gaat maar enkele weken later staan ze er opnieuw.

Ik vrees dat er een heel sterk verband tussen detaileren en lol hebben aan je hobby. Een omgekeerd verband spijtig genoeg. Die die alles tot in het kleinste detail willen zullen -denk ik- weinig rijden en nooit tevreden zijn over wat er is want het kan altijd beter. De anderen die zetten een boom minder, detaileren wat minder, laten de treinen rijden en genieten ervan met een goei pint.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Wanneer ik met collega-"modelbouwers" praat, wordt er niet gelachen met die "treintjes-rijder" of "modelspoorder".
We praten allemaal met een echte passie over onze hobby, zijn een luisterend oor voor mekaar en vinden soms een oplossing voor een probleem van een ander en dat gaat dan over military, tele-geleide boten en auto's en ook over treintjes.
Ik krijg van die kerels alleen maar bewondering te horen omdat we het als "modelspoorwegbouwers" - want dat zijn we of we nu spelen of volgens rittenschema rijden of over de baan vliegen - toch maar doen op die kleine schaal, alles toch maar trachten tot in de puntjes af te werken en andere oplossingen te vinden voor niet fabrieksmatig gemaakte spullen.

Zelf heb ik jaren military diorama's gebouwd tot in de kleinste details, heb bloemen op samourai-broeken geschilderd met penselen met 1 haar, kamelen en touaregs opgesteld in een woestijnlandschap. Ook zand gezeefd voor de paadjes en vast tapijt geschoren om als gras dienst te doen.
En daarnaast lag er een spoorbaan op de bewuste "vezelplaat" van 2,50x1,25m waar we met 4 treinen op rondtoerden zonder te botsen.
Nu als "her-beginner" gaan we een stukje verder in de details - we zijn dan ook een stukje rijper [:o)] geworden na zo'n 30 jaar.

Kortom: welke invulling je aan je eigen vrije-tijdsbesteding alias hobby geeft, is zuiver afhankelijk van je eigen mogelijkheden en kunnen. En zoals hiervoor ook reeds menogmaal gezegd, ieder maakt dat voor zich zelf uit, maar allemaal - van de eerste tot de laatste - zijn we "modelspoorwegbouwers".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ludwig

De reactie van Roche is nu juist de reden waarom ik op kamertje blijf zitten en me niet direct in een club zal aansluiten.
Laat staan ooit mijn baan aan eender wie zal tonen.
Mijn baan is misschien niet erg realistisch maar geeft mij voldoening.
En als ik mij de naam modelbouwer niet mag opspelden door mijn realisatie zal mij dat worst wezen, ik doe het dan wel zonder.
De speleman[|)]
Ludwig[}:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Rochevalien

Gerolf,ik heb in mijn betoog alleen willen duidelijk maken dat er in zo'n voorwoord beter de weg gewezen wordt naar een hoger niveau(afwerking banen,details rollend materieel enz) dan de modelbouwklok terug te draaien. En wees gerust, er zijn tientallen mensen die de lat hoger leggen dan ikzelf,om dat in te zien moet ik maar effe in Voie Libre kijken.

Gerrit

janjozef

Het is zo dat er altijd wel iemand zal zijn die zijn lat nog hoger legt als de beste bouwers. Niemand zal dat die persoon ontzeggen. Maar er zijn er veel die hun lat een stuk lager leggen en bij de "minder goede" bouwers kunnen gerekend worden, of zelfs niets bouwen. Maar wie zijn wij om op deze mensen neer te zien. Ik vind dat niemand het recht heeft om te zeggen dat deze mensen geen modelspoorders zouden zijn. Iedereen die met modeltreinen rijd is een modelspoorder, ook diegene die hun eigen treinen maken in lego blokjes en daar met rond rijden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Reeds toen ik dat voorwoord een hele tijd geleden las vond ik het een sterk voorwoord, en ik vind dat nu nog steeds.
Het is drempelverlagend en volgens mij pleit Gerolf gewoon voor verdraagzaamheid in de hobby ten opzichte van iets minder gedreven mede-hobbyisten. En daar sta ik volkomen achter.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik niet in bewondering sta voor hen die de lat hoog leggen. Integendeel, onder de positieve invloed van bladen als MSM streef ikzelf ook meer naar kwaliteit.

Wat Gerolf hierboven schrijft over de hobby 'treintjes spelen' is helaas de realiteit [:(], maar dat is een andere kwestie.

Er wordt hier veel over het voorwoord geschreven, maar alle bladzijden daarna vind ik ook uitstekend. Een prima nummer als je 't mij vraagt. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
... volgens mij pleit Gerolf gewoon voor verdraagzaamheid in de hobby ten opzichte van iets minder gedreven mede-hobbyisten...
Verdraagzaamheid: zeker. Maar dat "iets minder gedreven"... ik denk dat we allemaal erg gedreven zijn (toch zeker het gros van de forumleden) maar misschien niet allemaal de klemtoon op dezelfde dingen leggen: de ene vindt perfect rijgedrag met alle toeters en bellen erg belangrijk, de ander perfecte scenery of een exacte historische context. Sommigen willen het allemaal.[;)]
Mijn filosofisch/mijmerend pleidooi gaat er vooral om dat je het voor jezelf plezant moet houden.
citaat:
Er wordt hier veel over het voorwoord geschreven, maar alle bladzijden daarna ...[:D]

Helemaal mee eens. Laten we het alsjeblieft ook over de rest van MSM hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Toen ik het voorwoord las, heb ik idd mijn wenkbrauwen moeten fronsen.
Gerrit je hebt volledig gelijkt, maar dit voorwoord is de zoveelste uitdrukking van wat al dertig jaar aan de gang is in onze maatschappij: verlaging van de norm onder het mom dat iedereen de norm moet kunnen halen.
Ik heb dus niets tegen iemand die rondjes rijdt op een ovaal op een vezelplaat, maar wel als die zich modelbouwer gaat noemen.
Er is een kwaliteitsschaal en de meesten beginnen onderaan en trachten eventueel op te klimmen (ikzelf ben ook maar pas herbegonnen en moet nog veel klimmen).  Het is iedereen gegund dat hij bepaald op welke plaats hij op die ladder blijft staan (omwille van tijd, geld, kunde en goesting) maar hij mag niet gaan eisen om samen in de pot te zitten met diegene die een stuk hoger staan om welke reden dan ook.
Beiden zullen hopelijk plezier beleven aan hun treinwereld.

Ik vond het nr62 goed op het voorwoord en de beoordeling van de MW41 na.  Maar lees aub het blas eens na voor het bij de drukker gaat: een spellingschecker kost nu toch niet zoveel.
A propos, in het artikeltje van de bierwagens staat een fout en in het bushoekje staan 4 zitplaatsen en geen 3.

Roland

doomslu

citaat:
Geplaatst door rgp

... Ik heb dus niets tegen iemand die rondjes rijdt op een ovaal op een vezelplaat, maar wel als die zich modelbouwer gaat noemen.

Ik vermoed dat je dus deze mensen bedoelt, Roland :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4743


citaat:
Geplaatst door rgp

... een spellingschecker kost nu toch niet zoveel...

Inderdaad Roland [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *