MSM 62

Gestart door KroontjesPen, 16 augustus 2007, 13:53:57 PM

Tom

Hopelijk voor jou ga je naar beter weer dan hier. [;)]
Tom

Peter

Alles heeft voor en nadelen.
Slecht weer is ideaal om op je zolder e.d. aan je baan te werken.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Zeg dat wel, Peter. MSM vandaag aangekomen, mijn eerste dag verlof thuis en de vrouw gaan winkelen. Heerlijk weer in mijne kelder ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

kurt10002

Hallo iedereen en weten jullie soms een winkel in de geburen van Mechelen waar zo voor poppenhuizen verkopen vor zo van die beits ?

Groeten
Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

gregory

Probeer eens bij je lokaal hobby huisje.
Daar moeten ze dat ook hebben.

Peter

In Sint katelijne-waver is er een grote winkel. De naam ben ik vergeten, maar hij is op de grote baan van Mechelen naar ST.K-W aan de rechterkant aan het begin van de gemeente.
Met vriendelijke groeten
Peter

kasteel

Misschien deze ? : Artobi - Mechelsesteenweg 119 - 2860 St Katelijne Waver: www.artobi.be : 015/55 61 97
Jan

Peter

Inderdaad !!!!!!! Artobi is het
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Nr 62 goed(zoals steeds )ontvangen .
Het voorwoord: iedereen is vrij een eigen mening te hebben en daar voor uit te komen.Daar is een forum als dit voor in het leven geroepen.Onze Gerolf en de winkelier waarvan sprake genieten dit recht natuurlijk ook. Onze brave winkelier kan(mag?)in zijn zaak natuurlijk om het even wat vertellen, maar wat hier gedrukt staat over de verhouding tussen code 100 en 75 is nonsens.Code 75 sporen zijn niet alleen lager maar ook slanker .Dat geldt ook voor de verschillende wielstellen.Een rijtuig zoals een oude M2's /M4's van Lima die " geupdated" werden met code 75 wielstellen,normschachten,kortkoppelingen en misschien zelfs verlaagd werden in het geval van de M2's zien er v??l beter uit
als daarvoor.Zeker als ze op een baan rijden die met code 75 railmateriaal is uitgevoerd.Die uitleg van :"alleen jij zal het verschil zien" is dus flauwekul.Behalve wanneer je niemand anders toelaat in je hobbykamer natuurlijk.
Of tijdperkbinding een gevolg is van de toenemende detaillerings -?graad van de aangeboden modellen durf ik ook sterk te betwijfelen.
Dat is gewoon een gevolg van de technieken die een doorgedreven detaillering mogelijk maken.
Of iemand aan tijdperkbinding doet of niet is simpelweg een eigen keuze.
De paragraaf waar ik nog het meeste problemen mee heb is die waar Gerolf het heeft over de andere factoren die bij de aankleding van een modelbaan horen.En in het bijzonder de zin "wie weet dit nog meer behalve wijzelf?"
Ofwel kiest iemand ervoor om 100% (of toch een streven naar)een  
gekozen voorbeeld na te bouwen,bestaand of fictief( bv:het zou zo kunnen zijn)ofwel bouwt men er maar op los en lapt alle regels en normen aan zijn laars.
Ik heb het dan niet over" die wagon heeft zoveel klinknagels teveel of te weinig" maar over elementaire zaken zoals :de snelheid waarmee gereden wordt, het feit dat wissels niet opengereden mogen worden en ook in rechtstand moeten liggen in de hoofdsporen.
Kunstwerken zoals bruggen,  tunnels,taluds zien er niet "zomaar"
uit zoals ze eruitzien,daar zitten bouwkundige princiepes achter en als modelarchitekten (zouden)wij die dan ook moeten respecteren.
Over treinsamenstellingen kan er ook nog ??n en ander gezegd worden: tegenwoordig is er zoveel materieel te koop en is er zoveel informatie te krijgen hierover (fotoboeken,internet ) dat het onvergeeflijk wordt om hier nog tegen te zondigen.
Maar begrijp mij niet verkeerd: ik gun best iedereen zijn pleziertje in de hobby maar ik heb het altijd wat lastig als ik soms mensen zichzelf modelbouwer of modelspoorder hoor(lees) noemen terwijl ze eigenlijk nog  met treintjes spelen.
Met dit voorwoord lijkt er een soort van"amnestie"gegeven te worden tegen dit soort van zaken en dat is bijzonder spijtig.Ik zou zelfs durven zeggen dat er hier een fout signaal gegeven wordt.

Ik heb voor de rest nog niet veel kunnen doorlezen en onthoud mij dan ook -voorlopig- van kommentaar.

Gerrit

factageklerk

Blijft de hobby dan nog een plezier om te beleven en om te ontspannen [;)]
 

ERVIN

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Blijft de hobby dan nog een plezier om te beleven en om te ontspannen [;)]



Vraag ik mij eigenlijk ook af, en wat is er mis met treintjes spelen, hoe moet je dat dan anders noemen??
Is niet kwaad bedoeld h? Rochevalien, ik vraag het mij gewoon af.[:I]

janjozef

Zoals steeds als het over de correctheid t.o.v. het grootbedrijf gaat heeft Gerrit een uitgesproken mening, zo zijn er nog op dit forum. Zij mogen die hebben en er zich aan houden, dat verplicht niemand anders om daar aan mee te doen. Ik probeer ook om mij aan enkele van die regels te houden, voor zover mogelijk en anders, tja dan niet. Plezier aan de hobby is voor mij het belangrijkst, en voor mij is 95% correctheid dan heel goed. En wat het verschil tussen code 75 en code 100 betreft, flinke jongen die met het blote oog het verschil van 0,6 mm in de hoogte kan zien, het verschil in breedte is nog minder. Alleen met code 75 cre?er je een hoop problemen met je ouder rijdend materiaal.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

In principe is wat gerolf schrijft waar,een modelbaan bouwen doe je voor je zelf en de toevallige kijker zal(als hij al interesse) heeft niets zien van maat afwijkingen e.d.
Maar heel anders is het natuurlijk bij de andere modelbouwer die komt kijken.
Die ziet wel degelijk de te hoge rails,de foutieve wissels en noem maar op.
Het streven naar perfectie is dus echt niet fout,te snel tevreden lijkt mij als je echt een modelbaan wil bouwen niet juist.
Maar goed, ieder moet maar uitmaken waar zijn grenzen (van geld en kunnen)liggen.

wim ysbeer

Rochevalien

Als het in een gesprek over hobby's gaat en iemand zegt"ik doe aan modelbouw" dan is het antwoord meestal "telegeleide auto's? of helicopters?" .
Als onze modelbouwer dan zegt " neen treinen" dan volgt er meestal een hoongelach met het kommentaar " speel jij nog met treinen?"
Heb ik zelf al een paar keer voorgehad.Ik ben er van overtuigd dat niemand die laatste opmerking maakt als je als modelbouwer antwoord " neen ik bouw boten,of auto's of tanks"  raar h?.
Volgens mij is dat omdat men in die laatste drie kategorien meer serieuzer bezig is met de hobby dan veel mensen in de treinhobby.
Nu,laat dat duidelijk zijn,ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen niet 100% de gangbare normen (morop ed)volgen en bv de treinen die ze mooi vinden ,kris-kras over hun baan laten rijden maar dat zijn dan geen modelspoorders,echt niet.

Gerrit  

edit: o.6mm ? iemand met een technisch beroep die dat NIET ziet heeft wel iets aan zijn ogen[:)] en een flinke jongen ? ja altijd al geweest[:D][:D]

factageklerk

Ik heb een baan met een C rail circuit op een vezelplaat 3,75m op 1,25 geen afwerking dus. Ik laat alle treincombinatie's rijden ongeacht welk tijdperk, kleurstelling,treinsamenstelling dus ik behoor dan niet tot de categorie van modelspoorders dan weet ik niet waarom ik hier nog op het forum zit en nog een abonnement neem op MSM[V]