Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 62

Gestart door belair, 16 augustus 2007, 07:48:25 AM

belair

Reden er tijdens de tweede wereldoorlog in Belgie duitse rijtuigen met de duitse nummering of kregen alle rijtuigen een Belgisch nummer en het "B" logo?  
Weet iemand of er K1 en M1 rijtuigen reden tijdens de tweede wereldoorlog op lijn 62 Oostende-Torhout?
mvg
Luc

belair

Niemand een antwoord?[:(]

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

citaat:
Geplaatst door belair

Reden er tijdens de tweede wereldoorlog in Belgie duitse rijtuigen met de duitse nummering of kregen alle rijtuigen een Belgisch nummer en het "B" logo?  
Weet iemand of er K1 en M1 rijtuigen reden tijdens de tweede wereldoorlog op lijn 62 Oostende-Torhout?
mvg
Luc


----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Ik was jou vraag al tegen gekomen, was al gaan kijken in het "Archief", doch door de weinige tijd die me voor het ogenblik beschikbaar is, hier al een gedeeltelijk antwoord.

1- Alle #herstelbetaling locomotieven, personen- & goederen wagens# werden definitief, in de desbetreffende reeksen ingeschreven bij de "Etat Belge - CFB - NMBS", in 1924.

Men kan er van op aan, dat vanaf dit moment, alle wagens die zich op het Belgische trein net aanwezig waren, her nummert waren met Belgische cijfers en letters van de bepaalde reeks.

2- Uit de papieren die ik heb kunnen raadplegen, van de oude wagen werkplaats van FR, worden deze gegevens bevestigd.

3- De wagens die de Duitse strijdkrachten tijdens de WO II hier binnen brachten, hadden hun oorspronkelijke Duitse volg en inschrijvings gegevens, dit volgens deel Staat en ook volgens de maatschappij waartoe zij behoorden. Er werden 3 wagens hersteld in de wagen werkplaats FR tussen 1940-1944.

4- De wagens die jij vermeld, K1 + M1 waren in een
2-tinten groen.
Zijn behoorden in de beginne toe aan de "CFB - ". Ben niet helemaal zeker, maar deze hebben nooit het "Belgisch Leeuwte" gedragen en het  Delwaux B-teken werd in massa aangebracht pas na 1946.

5- Wel zeker is dat alle goederenwagens wel werden uitgerust met het "Belgisch Leeuwtje" voor 1945.

Dit was het voorlopig, zal er op terugkomen later, indien ik over voldoende tijd beschik voor verder opzoekingswerk en het napluizen van naslagwerken.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

belair

Bedankt Herman, dit helpt ons al een heel eind op onze weg.
Maar het wil niet zeggen dat andere forumleden niet meer kunnen antwoorden. Alle info is meegenomen, hoe klein of groot die ook is.
mvg [;)]
Luc