zelf electrische wissel maken

Gestart door ruben13, 15 augustus 2007, 22:35:56 PM

ruben13

om dat ik de electrische wissel van piko te duur vind maar ze
tog auto maatisch wil laten bewegen.
heeft iemand dit ooit gemaakt?
idee ze ghe dan .
danku

eric


INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Een gemotoriseerde aandrijving lijkt me beter dan geheugendraad, maar is wel wat duurder om te maken.
Ik heb nu eindelijk een ontwerp waar ik tevreden van ben (stil, sterk, traag, betrouwbaar, reproduceerbaar, echte terugmelding, ... zo'n 6 Euro bouwkost)
De bouw ervan moet ik nog beschrijven op mijn webstek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Gerolf,

Er is nog steeds geen sprake van echte terugmelding natuurlijk. Het enigste wat je zeker weet is dat de motor in zijn andere stand is aangekomen, of staat. Maar dat zegt nog steeds niets over de stand van de wisseltongen zelf. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO

Gerolf,
Er is nog steeds geen sprake van echte terugmelding natuurlijk. Het enigste wat je zeker weet is dat de motor in zijn andere stand is aangekomen, of staat. Maar dat zegt nog steeds niets over de stand van de wisseltongen zelf. [;)]

Juist, ja ... heeft er iemand microswitches om in te bouwen in code 83-rails [:D] [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Dat zou wat zijn.
Even wat wilde gedachten:
Een contact met een stukje veerstaal op de wisselbalk welk doorgeeft of je wissel omstaat of niet.
Een contactje dat je vastzet aan de aandrijfstang die je wissel omzet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door SuSke

Dat zou wat zijn.
Even wat wilde gedachten:
Een contact met een stukje veerstaal op de wisselbalk welk doorgeeft of je wissel omstaat of niet.
Een contactje dat je vastzet aan de aandrijfstang die je wissel omzet.


Ik vroeg me ook al af of iemand dat al geprobeerd heeft ? Dan heb je een 'echte' terugmelding.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik vroeg me ook al af of iemand dat al geprobeerd heeft ? Dan heb je een 'echte' terugmelding.

Nee, zo ver ga ik niet. Ik heb een terugmeldcontact op de aandrijving. De verbinding tussen de aandrijving en de wisseltongen is dermate star dat die terugmelding betrouwbaar genoeg is.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik vroeg me ook al af of iemand dat al geprobeerd heeft ? Dan heb je een 'echte' terugmelding.

Nee, zo ver ga ik niet. Ik heb een terugmeldcontact op de aandrijving. De verbinding tussen de aandrijving en de wisseltongen is dermate star dat die terugmelding betrouwbaar genoeg is.


Hangt er alleen vanaf hoever je wil gaan in de perfectionering van je systeem.

Ik zou ook vertrouwen op de terugmelding via de aandrijving omdat er anders toch iets heel fundamenteels fout moet gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
De verbinding tussen de aandrijving en de wisseltongen is dermate star dat die terugmelding betrouwbaar genoeg is.
Dat is ook mijn mening, Klaas, maar het idee om het vastklikken van de tongen te detecteren leek me wel leuk om eens over te mijmeren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Terug wilde gedachten [:D]

Je zou kunnen werken met een draadje tussen de rails welk contact maakt met de onderzijde van wisseltong die open komt als je schakelt.
Het draadje kort genoeg houden om geen contact te maken met de wielen.
Ofwel detectie op de polariteit van je puntstuk (kan dan wel alleen maar bij de echte analoogrijders).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ofwel detectie op de polariteit van je puntstuk (kan dan wel alleen maar bij de echte analoogrijders).

Kan bij digitaal ook, maar is iets ingewikkelder.