Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Duitse Belgen

Gestart door matti, 09 februari 2005, 22:56:08 PM

matti

#15


  Fremo, iik denk dat je het over een type 69 hebt en die staat er wel tussen .

Ps ik ben lid bij het spoor te Sint Niklaas .

        [8]

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

#16
Beste Matti,

Neen hoor, wel degelijk een Westmodel / JOCADIS uitgave van 50 stuks met het nummer 66.38 en stelplaats FR ( Brugge ).

Het is een zeer gezocht model dat zoals de latere type 69 een motorisatie bezit van een Fleischmann P8.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Mr-tsjoektsjoek

#17
citaat:
Geplaatst door matti

Voor de ge?ntereseerden.

Belgisch type   Pruisisch type   Duitse Br. Merk
   25                               50       verschillende modellen van Fleischmann en Roco Zonder kabine tender of reko ketel  
   26                               52       Fleischmann, Lilliput, Marklin, Gutzold
   60                S10            17 0 - 1 Roco
   61                S10 1          17 11-12 Roco
   62                S10 2          17 2     Roco
   64                P8             38 10-40 Fleischmann, Lilliput
   66                S6             13 10-12 Fleischmann
   69                S9             14 0     West Model/jocadis, Brawa (2008)
   71                G7 1           55 0 - 6 Piko(komt dit jaar uit)
   72                G7 2           55 7 -13 DJH - Joc
   73                G7 3           56 0
   74                G5 4-5         54 8 -10 DJH
   75                G5 1/2/3       54 0/2-3/6
   79                G9             55 23-24
   80                G8             55 16-22 Paul bellon
   81                G8 1           55 25-56 Fleissmann, Marklin, Weinert, Piko .
   90                G10            57 10-35 Roco
   92 tot 1927 34 na 1945   G12     58 10-21 Roco
   93                T9 3           91 3 -18 Fleischmann, Weinert, Liliput .
   96                T12            74 4 -13 Roco, Marklin, Weinert .
   97                T14            93 0 - 4 Roco
   98                T16 /1         94 2-4/5-17 Fleischmann
   99                T13            92 5 -10 Marklin,Klein Modellbahn

             Wie vult aan of verbeterd [?]

         [8]



Ik heb het al in het lijstje aangepast, de S9, de Duitse basis om een type 69 te bouwen wordt uitgebracht door Brawa, maar hier hangt wel een stevig prijskaartje aan vast.
Om er een belgisch model van te maken zijn toch nog wel enkele ingrijpende handelingen vereist.

Mr-tsjoektsjoek

#18
citaat:
Geplaatst door treinvirus

Nu volgt de volgens mij echte waarheid: ik heb de roco catalogi bijna allemaal alsook het boekje Best modellbahn katalog met alle roco modellen en prijzen vanaf het begin. Mijn roco heeft het nummer 4125b op de doos staan en op deze doos staat van buiten ook type S10 maar de gebruikaanwijzing binnenin- gelijk aan deze van de modellen met nr 4115s en 4125a- vermeldt klaar en duidelijk dat het gaat om het type S 10.1.  Nu komen deze 3 modellen overeen, in het bijzonder wat de aandrijving (drijfstangen) betreft met al de talrijke fotos die ik heb van het type 61. Het model met nr 4115s heeft echter 3 dommen op de ketel staan (pruissische s10.1)  wat niet het geval is met het type 61. Type 60 en 62 hebben beide een zo goed als gelijke , duidelijk wat anders uitziende aandrijving. De lok met kat nr 4125a ( sncf model 230G) heeft zwarte wielen en drijfstangen en is dus misschien beter geschikt dan de mijne voor ombouw (geen schilderwerken!). Latere katalogusnummers zijn: 43310,43311 en 43312 allen S10.1 maar niet alle 3 zijn terug geschikt (verdorie ik ben nu juist wel vergeten welke ervan in aanmerking komen maar dat kan ik desgewenst wel terug opzoeken! ).Dus de loks de loks  van roco dienen enkel om type 61 te maken vermits het altijd om een S10.1 gaat . De tender is natuurlijk wel een probleem want ik weet niet of ook die tender in Belgie gebruikt is, of hij kan omgebouwd worden of vervangen door een andere roco tender (dure grap toch). Jammer genoeg staat de enige tender met LEESBAAR nummer slechts gedeeltelijk op de foto in het boek van Dambly en ik weet dus niet om welk type het gaat (34, 36?) A propos wanneer eens een artikel over de types tenders in Belgie?
groetjes Treinvirus



Ik weet niet welk model Roco heeft uitgebracht.

Maar ik heb naast de aandrijving andere verschillen opgemerkt tussen een type 61 en de types 60, 62.
Vandaar dat M?rklin in het boek 60, 62, 64 en 81 niet spreekt over het type 61.
De Br 17, welke M?rklin ook heeft uitgebracht, is enkel geschikt voor de ombouw naar type 60 of 62.

Zie maar eens op foto's van deze machines.  Bij het type 61 staat de rookkast op een sokkel, daar waar bij de types 60, 62 de omloopplaat doorloopt langs deze sokkel tot boven de bufferbalk.  Bij de 61 is dit niet.

Tevens is in de rechterzijde van de rookkast een ruimte voorzien waar de luchtpomp in opgehangen is.  Bij de types 60, 62 zit deze in de omloopplaat ter hoogte van de middelste aangedreven as.

Wat de tenders betreft : op oude foto's (Tp II) vind je de tenders soms terug zoals de grote merken ze bij de duitse versie heeft uitgebracht.  Deze vallen onder de reeks 38 dacht ik.  Omdat de loco's met deze tender tamelijk lang waren, en in ons kleine landje geen grote watervoorraden vereist waren (zoals dat in Duitsland wel het geval was) werden deze vervangen door tenders van de reeks 36 (zoals bij de P8).  Hierdoor konden deze machines op meerdere draaischijven gekeerd worden, daar ze iets korter werden.

Op ebay heb ik een M?rklin tender gekocht van een P8 en deze gewisseld met de originele tender van de BR 17, aldus heb ik een historisch correcte Tp III versie van het type 60.