Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Duitse Belgen

Gestart door matti, 09 februari 2005, 22:56:08 PM

matti

Voor de ge?ntereseerden.

Belgisch type   Pruisisch type   Duitse Br. Merk
   25                               50       verschillende modellen van Fleischmann en Roco Zonder kabine tender of reko ketel  
   26                               52       Fleischmann, Lilliput, Marklin, Gutzold
   60                S10            17 0 - 1 Roco
   61                S10 1          17 11-12 Roco
   62                S10 2          17 2     Roco
   64                P8             38 10-40 Fleischmann, Lilliput
   66                S6             13 10-12 Fleischmann
   69                S9             14 0     West Model/jocadis
   71                G7 1           55 0 - 6 Piko(komt dit jaar uit)
   72                G7 2           55 7 -13 DJH - Joc
   73                G7 3           56 0
   74                G5 4-5         54 8 -10 DJH
   75                G5 1/2/3       54 0/2-3/6
   79                G9             55 23-24
   80                G8             55 16-22 Paul bellon
   81                G8 1           55 25-56 Fleissmann, Marklin, Weinert, Piko .
   90                G10            57 10-35 Roco
   92 tot 1927 34 na 1945   G12     58 10-21 Roco
   93                T9 3           91 3 -18 Fleischmann, Weinert, Liliput .
   96                T12            74 4 -13 Roco, Marklin, Weinert .
   97                T14            93 0 - 4 Roco
   98                T16 /1         94 2-4/5-17 Fleischmann
   99                T13            92 5 -10 Marklin,Klein Modellbahn

             Wie vult aan of verbeterd ?

         8

n/a

#1
25 50 verschillende modellen van Fleischmann en Roco Zonder kabine tender of reko ketel - ook van M?rklin - heb er zo twee - zal morgen ne keer op zolder kijken voor juiste cat nrs - nu slaapt iedereen [|)]

Gerolf

#2
Interessant lijstje, ik heb het al afgedrukt en het zit bij mijn documentatie. Bedankt, Matti!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Break302

#3
Hallo heer Matti

Er zijn blijkbaar mensen die niet alles lezen wat op dit forum verschijnd, ik heb al eens eerder het verschil uitgelegd tussen de reeksen 60,61 en 62. Alleen de 61 is met de Roco S10.1 te maken . De 60 is een S10 en de 62 een S10.2 de welke een van de twee door M?rklin / Trix gemaakt wordt en waarvan de aandrijving op de eerste as is en bij de S10.1 / 61 op de tweede of middenste as.[;)]

matti

#4

 Zoals ik al zei, wie vult aan of VERBETERD . Ik ben zelf niet echt een fervent surfer en lees inderdaad niet alles wat er op dit forum geplaatst word . Niettegenstaande heeft u ongetwijfeld gelijk . [;)]

            [8]

treinvirus

#5
Nu volgt de volgens mij echte waarheid: ik heb de roco catalogi bijna allemaal alsook het boekje Best modellbahn katalog met alle roco modellen en prijzen vanaf het begin. Mijn roco heeft het nummer 4125b op de doos staan en op deze doos staat van buiten ook type S10 maar de gebruikaanwijzing binnenin- gelijk aan deze van de modellen met nr 4115s en 4125a- vermeldt klaar en duidelijk dat het gaat om het type S 10.1.  Nu komen deze 3 modellen overeen, in het bijzonder wat de aandrijving (drijfstangen) betreft met al de talrijke fotos die ik heb van het type 61. Het model met nr 4115s heeft echter 3 dommen op de ketel staan (pruissische s10.1)  wat niet het geval is met het type 61. Type 60 en 62 hebben beide een zo goed als gelijke , duidelijk wat anders uitziende aandrijving. De lok met kat nr 4125a ( sncf model 230G) heeft zwarte wielen en drijfstangen en is dus misschien beter geschikt dan de mijne voor ombouw (geen schilderwerken!). Latere katalogusnummers zijn: 43310,43311 en 43312 allen S10.1 maar niet alle 3 zijn terug geschikt (verdorie ik ben nu juist wel vergeten welke ervan in aanmerking komen maar dat kan ik desgewenst wel terug opzoeken! ).Dus de loks de loks  van roco dienen enkel om type 61 te maken vermits het altijd om een S10.1 gaat . De tender is natuurlijk wel een probleem want ik weet niet of ook die tender in Belgie gebruikt is, of hij kan omgebouwd worden of vervangen door een andere roco tender (dure grap toch). Jammer genoeg staat de enige tender met LEESBAAR nummer slechts gedeeltelijk op de foto in het boek van Dambly en ik weet dus niet om welk type het gaat (34, 36?) A propos wanneer eens een artikel over de types tenders in Belgie?
groetjes Treinvirus
 

Break302

#6
Hallo.

Ik heb hier al jaaaaaaaaaaaaren zo een SNCF lok (afgebroken) liggen[:D] Maar wegens van alles en nog iets is daar niets van terecht gekomen, bij voor beeld de juiste tender met aandrijving zien vast tekrijgen[:I].Ik heb al verschillende keren een Fleischmann P8 tender besteld op verschillende plaatsen, maar tot op heden nog geen een ontvangen[}:)]

matti

#7
Treinvirus , break302

Ik heb dit weekend ook een Roco S10.1 of Br 17 gekocht voor een prijsje (55?) . Een ombouw zal ten gepasten tijde wel volgen . Die tender heb ik ook al aan het bekijken geweest . En wat blijkt : het type 61 had tenders zoals het type 64 en er reden ook enkele 64ers rond met een tender zoals roco aan zijn S10.1 heeft hangen . Een beetje ruilhandel kan dus een uitweg bieden . Gelukkig heb ik nog een Zwarte P8 van Fleischmann liggen . [:)]

     [8]

treinvirus

#8
Hallo matti en al de andere geinteresseerden
heb de mijn roco S10.1 85 euro betaald (nieuwe toestand). Heb ook geloof ik nog een p8 fleischmann liggen . Dus ik zou kunnen wisselen als ik eventueel  wist hoe men de tenders  aan de loks koppelt ( Fleischmann en roco niet hetzelfde systeem, de ene met draadjes de andere met een kliksysteem dat de electriciteit doorgeeft) en wat de loknummers en vooral de tendernummers waren. Kan men mij deze vermelden ?
dank treinvirus
 

matti

#9

 Die tenders aan de locs koppellen zal inderdaad geen sinecure zijn . Ik zal het eens onderzoeken hoe het kan als ik er de tijd voor heb . Locnummers en tendernummers van de P8en met de grote tender kan je vinden in het boekje dat Markl?n door Max Delie liet maken. Hetgene over de types 60, 62, 64 en 81 .


     [8]

treinvirus

#10
Matti bedankt voor de tip maar ik heb dat boekje niet en bij nader inzien denk ik niet dat ik nog types 64 heb (dat zijn die toch die de tender P8 hebben niet?) met uitzondering van de liliput die ik dubbel heb maar dat de loks die ik liggen heb type 81 van fleischmann zijn (belgische uitvoering en universele zwarte uitvoering). Wie kan mij helpen aan de loknummers en de tendernummers uit dat boekje (of tenminste 1 of 2 dergelijke nummers van tenders en bijhorende loks).
treinvirus
 

matti

#11

     Treinvirus,

Ik ben onlangs aan de ombouw van een BR 93 van de DB begonnnen om tot een type 97 van de NMBS te komen . Elke stap wordt gefotograffeerd en een artikel erover zal niet uitblijven . Die loc- en tendernummers zal ik een sopzoeken . Iets voor volgende keer .

  [8]

FREMO e.V. - afd België

#12
Dag Matti, {geloof dat je lid bent in Brugge?}

In jou lijst is een type 66 missing, deze gemaakt door Westmodel op vraag van Andr? Witmeur van JOCADIS. Serie bestond uit 50 exemplaren.

Heb een foto genomen van het model met nummer 66.38.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?

PS indien je locnrs en tndernummers zoekt, ik denk dat in mijn archief een uitgifte van locnummers heb van de reeks 60,61,62,64. Indien nodig wil ik wel eens gaan graven in de stapel.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

treinvirus

#13
Goed nieuws wat betreft de lok en tendernummers! Ik ben nieuwsgierig.
Deze lijst zou misschien in MSM afgedrukt kunnen worden maar het zou toch leuk zijn eens een artikeltje aan de meest voorkomende tenders (en de kombinaties met de loks want een soort tender ging waarschijnlijk met verschillende types loks) te wijden met hun verschillen enn vooral enkele fotos. Dat is toch niet zoveel gevraagd en toch een boeiend onderwerp.
Treinvirus.
 

janjozef

#14
Niet alleen ging een soort tender met verschillende locs, er waren ook type's locs met verschillende tenders ik denk dat dat een heel interessant lijstje gaat worden
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem